Hej, vi har gjort ungeför samma manöver i vår suterängkällare. Det gamla garaget ska bli en gillestuga. Nu har vi 30 cm frigolig under den nya plattan samt isodrän på utsidan av väggarna.

Vi har inte haft några fuktproblem och bor tort på en ås.
Jag tänker nog låta putsa upp väggar och tak med gipsputs. Det blir slätt och fint, går att slipa och sen måla direkt på.

Fick ett pris på 5000 kr för hela rumet (21 kvm) inkl tak. Rummet ser rätt anskrämligt ut just nu med nerfalen pust på flera ställen. 5000 känns rätt billigt för att få det slätt och fint (även iu fönstersmygar, runt dörrposter och annat som är mycket svårt att få snyggt själv.

Synpunkter på naturgipsen direkt på lättbetongväggarna?
/A
 
Vi har putsade väggar i vår källare, i alla rum utom ett är det målad puts, och väggarna är fina, men i ett rum, där förra ägarna har tapetserat, målat några varv på tapeten, som dessutom var limmad på putsen, och utanpå allt hade dem slagit panel, med reglar direkt i betongen, ingen luftspalt alls. Efter att ha rivit bort allt( reglarna var murkna, så hade jag tänkt spackla om väggen och måla den, men då visade sig att putsen är så dålig i det rummet, mest troligt för att väggen varit tapetserad och målad och panelad, så det har väl inte kunnat andas utan stått fuktigt jämt. Nu har jag reglat upp väggarna och tänker lägga gips istället, jag har lagt 45*45 reglar, som jag har lagt dubbla takpappsbitar bakom varje skruv som regeln sitter fast med, det finns ca 3-4 mm luftspalt mellan reglar och betong, dessutom lämnar jag 1 cm spalt mot taket med gipsen för att luften skall kunna cirkulera. Jag frågade en besiktningsman om detta skulle räcka, och han tyckte det lät bra, bara jag inte satte isolering bakom. 2 av väggarna är dessutom ytterväggar, källaren är inte dränerad, men vi har ca 23-25 grader varmt i källaren , förra ägaren har aldrig haft värme på överhuvudtaget =(.
 
viktigast är att inte fukten kommer in i väggen.. det är så enkelt. dränera, isolera, fuktskydda från utsidan... sen spelar det liten roll vad man har på insidan. fukt i betongen kommer alltid ge problem. Fusklösningar ger bara mögelproblem. instängd fukt luktar :-?
 
Är ny på detta forum och måste säga att jag imponeras av den kompetens och engagemang som finns. Särskilt intressant att läsa denna tråd, eftersom jag arbetar som konsult med inriktning på fukt och inomhusmiljö. Poiu och byggarens ordväxling var både intressant och bildande för de som är intresserade av fuktproblematik.

Innan vi fördjupar oss ytterligare i fuktteoriernas snåriga och spännade värld, vill jag som råd till de som inte besitter Poui och byggarens teoretiska kunskaper gärna poängtera följande:

  • Fukt+organiskt material=mögel
  • OSB, gipsskivor, spånskivor mm innehåller organiskt material.
  • Väggar och golv under mark, även omdränerade, är som regel alltid tillräckligt fuktiga för att mögel skall tillväxa om man påför ett organiskt material (Jo, jag vet att jag generaliserar och att det finns undantag, men de är oerhört mycket färre än man tror).
  • Petar man någonstans in ett organiskt material i en fuktig konstruktion så finns en risk att mögel tillväxer.
  • Använder man sig enbart av oorganiska, exempelvis minerala produkter, så eliminerar man den risken.

Knepigare än så är det faktiskt inte, vill man vara säker på att slippa mögel så ta bort det organiska materialet. Börjar man laborera så kan man säkert klara sig bra om man är duktig och omständigheterna på sin sida, men jag kan måhända personligen tycka att det är en smula onödigt.

Vad gäller gipsbruk på fuktiga väggar så vill jag mana till lite försiktighet. Gipsbaserade produkter tål sällan fukt särskilt bra, det ser man ofta på gipsbaserade avjämningsmassor (flytspackel) som bryts ned då de läggs på fuktiga källargolv. Personligen har jag inte sett något skadefall med gipsputs som brutits ned pga fukt, men det finns orsak till att vara lite eftertänksam då man skall välja material.

Lycka till med det fuktsäkra byggandet!
 
Ivar, välkommen hit!

Vad förslår du för konstruktion/material till väggar i källare? Vi är ju rätt många som renoverar just källaren.

Är det plåtreglar och minerit som gäller?
 
Tackar, tackar. Har lusläst en massa trådar och fått otroligt mycket bra tips om sådant som ligger utanför mitt eget fackområde. Verkligen fantastiskt värdefullt med ett sådant här forum där vi konsumenter kan utbyta tankar och erfarenheter, den bästa garantin för ett bra byggarbete är en kunnig konsument som kan och törs ställa krav.

Vad gäller konstruktionsvalet med källarväggarna vill jag helst reservera mig för ev "patentlösningar" eftersom det alltid finns olika omständigheter som gör objekten unika. Dock brukar vanlig puts på en äldre källarinnervägg sällan misslyckas. Målar gör man lämpligen med en silikatfärg.

Nackdelen är ju att det blir väldigt tydligt att det är en källare, vilket man ju oftast vill slippa uppleva. Det blir dessutom en del värmeförluster.

Om man skall isolera skall man göra det från utsidan (extra bra effekt blir det om man isolerar den del av grunden som är ovanför marken, värmeläckaget är där extra stort). Om jag själv skulle regla ut källarväggarna så skulle jag använda plåtreglar, cellplast och minerit.

Pinsamt nog har jag dock själv gips på en del av mina källarväggar ;), Till mitt försvar måste dock sägas att detta gjordes innan jag börjat arbeta som fuktkonsult, samt att gipsskivorna vilar på ett lager cellplast. Självfallet är detta inte någon jättebra konstruktion och den byts ut allteftersom.
 
Jag har byggt ett extra rum i min källare och då byggde jag ett rum i rummet så att säga. Nu har jag inga fuktproblem men jag gjorde så att jag lämnade en spalt på minst tio cm runt om, reglade med stålreglar och la en 3a frigolit sedan en liten spalt mellan frigolit och osb skivan och gips. Tryckte även dit 2 ventiler i varje yttervägg så det blir ventilation i spalten samt en ventil i det nya rummet. Blir det någon fukt i någon hörna får jag väll ha en avfuktare som går i förrådet brevid eftersom spalten är öppen runt om borde den fukta ur.
 
Är novis på det mesta i byggsvängen.
Därför jag "hänger" här ofta. ;)
Håller med Ivar - ett fantastiskt forum för allehanda funderingar.

Apropå källare.

Jag bor i en kåk från -56.
Där består källaren av betongväggar och murade väggar.
Ytbeklädnaden består av furupanel på vissa håll samt spån med några centimeters luftspalt på andra väggar.
Syns inte tillstymmelse till fukt på dessa väggar.

Skall själv försöka fixa ihop ett källarhörn som tidigare var ett tillbyggt målarskåp.
Bakom den fanns en putsad yta (numer borta) och murad vägg.
Där tänkte jag fortsätta med den furupanel som finns sedan tidigare.
Men vad kan jag dra fast i väggen under? Har en yta på ca 5 cm som skall byggas ut, inklusive panelen. Funderar på att borra, plugga och dra fast entumsvirke. Sedan spika panelen utanpå detta. Okonventionellt, eller hur?

På den andra väggen som vätter mot hörnet finns en lucka och sedan kommer spånet.
Där "reglar" jag ut med måttanpassade råplan på tvären och drar sedan fast spånet i dessa.

På så vis möts panel och spån i hörnet.
Men efter allt man läst känns inte det här som ngt toppenidé i en källare trots att materialet är liknande runtom och tycks ha stått sig bra.

Plåtreglar och minerit i all ära, men hur fasen lyckas man annars att få det någorlunda snyggt? Eller är det bara att riva det andra istället och göra rätt från grunden?

Fasen, man borde blivit snickare istället för statare... :-?
 
Har väl samma fråga som alla andra i den här tråden. Hur gör man med insidan källarväggar för att undvika fuktskador? Vårt sluttningshus byggs just nu och jag behöver råd angående isoleringen av källarväggen som är helt under mark. Rummen som har vägg åt det hållet är pannrum med groventre från sidan, tvättstuga, badrum och ett sovrum med fönster. (se ritningar under www.villabroden.se - Ritningar - planritningar)

Väggen består av oisolerade lecablock först är slammade, sedan platonmattan utanpå slamningen, pordrän skivor och sist markduk som skiljer pordränskivorna från marken. Bor på en rullstensås så det är väldigt torrt i marken men ibland blir det ju slagregn och en sluttning slukar ju en del regn (se Syndafloden under Fotoalbum på hemsidan).

Ska vi isolera på insidan av källarväggen ligger helt under mark??? :-/


 
Brodén: Du har ju redan isolering, på utsidan precis som det ska vara! Om du vill vara helt säker på att inte få fuktskador så ska du inte ha något på insidan av källarväggen med undantag för puts och genomsläpplig färg. Om du sätter kakel eller klinker i badrummet så ska det vara utan fuktspärr med undantag för ev duschhörn. Sovrummet ska väl inte vara någon kontinuerlig boyta antar jag (efter som du säger att det ska vara helt under mark) och kan väl därmed också stå ut med putsade väggar, åtminstone på dem som är ytterväggar.

De andra metoderna som det diskuteras om går bra i många fall, om man är noggran och har turen på sin sida, men ovanstående lösning är i det närmaste idiotsäkert!

Lycka till!
 
Hej, som andra också påpekat så är det fantastiskt vilken samlad kunskap detta forum besitter !

Jag och min sambo är lur på att köpa ett radhus, ett sk. atriumhus som är L-format med källare och innergård "inuti" L:et .. Det är tidigare omdränerat med pordrän på yttersidorna, men inte sidorna mot innergården - vet ej nuvarande lösning där - och nu har det visat sig spår efter fukt nere i källaren vid just en av dessa väggar. Det är liksom mörka spår i skarven mellan golvet och väggen. Man känner ingen fukt med fingrarna men det är väl också ganska .. trubbiga .. verktyg att mäta fukt med :) Det finns en rabatt just ovanför så det skulle väl kanske kunna ha med saken att göra, vi har inte sett några andra spår av fukt på övriga väggar.

Så, vår plan är att först och främst låta nån som kan besiktiga huset och mäta hur stora problemen är, vi är ganska förberedda på att åtminstone dränera om väggarna mot innergården, men frågan är vad man skall göra mer? Vad gör man om fukten kommer rakt underifrån ?? Går vidare och tittar på något annat hus istället? ;D

Jag är tyvärr novis på källare, fukt osv - och enligt ylven låter det som att ett källarrum inte bör användas som boyta överhuvudtaget om det är helt under mark? Är det så? Jag vet många som har haft sina barndomsrum i källare, men det kanske inte är så nyttigt..?

Vad jag mer får intryck av i denna tråd är att man bör undvika organiska material i källare, men till vilken grad pratar vi då egentligen? Ponera att man har bra dränerat, och mineritskivor på insidan och målar dem.. Är det lugnt att inreda med trämöbler osv då eller finns det risk med att ha sånt mot/nära väggarna? Ursäkta mig om dessa funderingar är fåniga eller så..

Källare verkar livsfarligt.. :)
 
Jag har medvetet utryckt mig lite hårt. Men min ståndpunkt är att om man inte bostadsinreder en källare så får man heller inga problem där! Om fukten kan vandra fritt utan att fastna i några organiska material så får man ingen mögel i källaren. Under sådana premisser är en källare den bästa grundläggning ett hus kan ha!

Om man försöker hindra den naturliga fuktvandringen så kommer problemen som ett brev på posten, målad minerit går nog bra, omm det finns en luftspalt bakom som låter fukten komma ut ur väggen! Ställa dit trämöbler går nog bra om det inte är för hög luftfuktighet eller de kan suga fukt från golvet. Att bostadsinreda en källare så att man inte får problem är ganska omfattande, och minsta slarv kan förstöra hela upplägget (t.ex. sågspån på golvet under en platonmatta) och effekterna på hälsan kan vara dramatiska (gäller åtminstone den av mina kompisar som hade rum i källaren).
 
Har läst igenom tråden och har inte blivit klokare för det...
Verkar som att många har delade uppfattningar om vilket sätt som är bäst.

Jag ska göra om ett förråd i källaren till ett ljud/bio rum och undrar vilket sätt som är lämpligast. källaren är delvis under marknivå och huset är byggt i början på 1900- talet. är det 45mm alu reglar och gips som gäller?


Sedan har Jag några funderingar kring golvet också, Ska man ha luftspalt där också?
Jag skulle vilja ha Klickgolv eftersom det är enklast men alternativet är att sätta klinker men då måste man nog ha golvvärme?



 
Hej,

har precis skrivit kontrakt på vårt första hus..ett sutteränghus i Skåne, byggt -67.
Det var besiktigat och efter snack med besiktningsmannen rekommenderade han mej följande: INGA ORGANISKA MATERIAL.
Jag vill lägga click golv sa jag...Ok, så han, ut med allt ner till betongen, decinficera(hur DE nu stavas), alltså se till att det är helt rent. Byggplast på golvet och en bit upp på väggen. Sen kan man ägga dämpare o trägolv. Men klinker är säkrare tillade han....

På väggarna hade jag räknat ut att det behövdes luftspalt så jag förslog min ide: Stålreglar på väggen och gips utanpå, ev. limma på frigolitskivor på baksidan av gipsen. OCH se till att lämna en glipa på ca 5mm uppe och nere. Han kommenterade med att han själv hade BARA putsat och målat med någon färg som kan andas. Men att det lätt som att det kunde funka.
Tilläggas att jag då hade sagt till han att jag ska gräva upp runt huset o montera Isodränskivor och se till att dräneringen funkar innan.
Kommentera gärna, men enligt mitt huvud MÅSTE detta funka!! Och vi ska bo där, 4 barn o jag o frun.

Ang Isodrön, någon som vet om man tjänar mycket på att använda leccakolor när man täcker igen??
 
Hejsan
Här kommer jag med ytterligare en fråga i ämnet gips på källarvägg. Är det OK att fästa gipsskivor direkt på källarväggen om det inte är ytterväggar vi pratar om? Har ett källarutrymme där väggarna är ganska ojämna och tänkte att man kunde fästa renoveringsgips direkt på väggen för att slippa att det bygger ut i rummet så mycket och för att enkelt slätta till väggarna. Eller har någon någon annan ide? Bredspackla väggen vet jag inte om jag fixar så den blir så slät som jag vill ha den. Har läst om hattprofiler i tråden vad är det och vad är fördelen jämfört med plåtreglar? Någon som har ideer om hur jag enklast löser mitt problem? rummet har 1 yttervägg som inte ligger under mark 1 vägg ligger mot garaget som inte är uppvärmt de andra 2 väggarna är innerväggar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.