Det blir er kostnad grannen har ingen skyldighet att lösa er vattenavrinning däremot så kan ni kräva att de som har avrinning som leder in vatten på er tomt tar hand om sitt vatten eller att ni gör en gemensam lösning.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Tror du kan göra det lätt för dig och helt enkelt tala lätt med grannen om hur "käckt" han hårdgjort och samtidigt fråga hur han löste det med dränering och vart den går ut.

Sedan skriver du ett brev med mottagningsbevis om vad han gjort, konsekvenserna som du ser dem och ber honom vidta åtgärder inom viss tid.

Händer inget kontaktar du kommunens stadsarkitekt och bifogar din skrivelse till grannen samt en uppskattning på kostnader som uppstår iom att om han inte dränerar så måste du dränera din tomt. Ta in en offert som du bifogar.

Det kan vara mycket troligt att det krävs bygganmälan / bygglov för att hårdgöra med tex makadam och beroende på hur det ser ut i området, täthet, markbeskaffenhet mm så krävs det dränering eller iaf en plan för vart dagvatten skall ta vägen.

Grannen kommer att få redovisa detta för kommunens stadsbyggnadskontor eftersom det skapat olägenhet för sin omgivning och på den vägen går det.

Alltså, hårdgör man yta måste man tänka på dränering.
Verkar som din granne inte gjort något åt den senare delen, därav ovan text.
 
  • Gilla
Eriksgatan och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag undrar lite...
Många skriver att man måste ta han om sitt eget regnvatten/dagvatten på egen tomt.

Men jag undrar ändå lite, är det inte så att man inte får ändra de ursprungliga förhållandena, dvs om det förut, helt innan marken förändrades, regnvattnet rann som ytvatten ner mot lägre belägen mark, så kan det få fortsätta så.

Dvs, man får inte försämra för grannfastigheter, men låta det vara som det är, eller förbättra.

Tänk om jag t.ex. köper en markplätt av en bonde som styckat av några små tomter, och min plan är att bygga där först när barnen växt upp, eller jag går i pension eller likn.
Ska jag då bli tvungen att åtgärda den helt orörda marken bara för att en del regnvatten flyter ner på den lägre liggande grannens mark, som det gjort "i alla tider".
 
  • Gilla
Workingclasshero och 4 till
  • Laddar…
Eriksgatan Eriksgatan skrev:
Privat mark. All mark utanför och mellan "tomterna" tillhör en större tidigare jordbruksfastighet som det avstyckats fastigheter från för bostadsändamål efter hand sedan mer än 50 år, vilket fortfarande pågår. Vägar inom fastigheten sköts av en vägsamfällighet, d.v.s av oss som äger fastigheter omgärdade av jordbruksfastigheten. Vägsamfälligheten har dock inget med yt-/dagvattenhanteringen att göra - åtminstone inte efter vad vi har läst i stadgarna eller märkt av.

Diken brukar ofta tillhöra vägen eftersom de krävs för vägens avrinning. Kolla med vägföreningen vad som gäller här. Förmodligen ansvarar föreningen för diket och dess underhåll. Ingår liksom i vägunderhållet att kantskära och hålla en fungerande avrinning.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
D
Frågan är ju om grannen förstört befintligt dike för naturlig avrinning av dagvattnet vid parkeringen?
I sådana fall bör du se detta rättsfall.
https://lagen.nu/dom/nja/1995s720
Om orsaken inte kan fastställas till själva arbetet kommer det bli knivigt.
 
  • Gilla
ilafudi och 2 till
  • Laddar…
Men lite svara du själv på frågan, om det nu är så att Stadsbyggnadskontoret har åsikter om dagvatten, så vänd dig till dem med din fråga. Rimligtvis kan de i annat fall ge dig direktiv vart och vem som kan ha input i ärendet.
 
B b50gud skrev:
Varje markägare måste se till att ta hand om sitt vatten. Ni har tidigare använt grannens tomt för avrinning av er tomt. Att det nu blir problem för er då han hårdgjort sin yta är inte hans fel. Snarare så visar detta att ni inte tagit ert ansvar ni får dränera och ev sätta en dagvattenbrunn för ytvatten. Risken är överhängande att om ni inte åtgärdar detta och grannen får skador pga ert vatten så kan han kräva ersättning av er.
Vad jag förstått så har TS ytvatten runnit ner i diket på sin sida av vägen och att grannen på andra sidan vägen hårdgjort sidan mot TS. Det kanske behövdes större vändradie för att komma in på sin tomt?
Men vill han då hårdgöra diket måste han väl lägga ner en trumma först? Jag kan inte förstå att vägföreningen kan godkänna den befintliga lösningen?
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
..., är det inte så att man inte får ändra de ursprungliga förhållandena, dvs om det förut, helt innan marken förändrades, regnvattnet rann som ytvatten ner mot lägre belägen mark, så kan det få fortsätta så.

Dvs, man får inte försämra för grannfastigheter, men låta det vara som det är, eller förbättra.
....
Precis vad vi råkade ut för och utnyttjade i bygglovsprocessen. ”Förbättra” är dock lurigt. Man får troligtvis inte avvattna utan tillstånd från LS, för det kan ju innebära både växtdöd och sättningar där det finns ett grundvattentryck.
 
Mikael_L
Man kan behöva en vattendom, i alla fall om det är större förändringar utav vattenflöden och nivåer.

T.ex. täckdiken och utdikning av marker brukar väl ha en vattendom bakom sig.
 
H Helmersson skrev:
Var och en skall ta hand om sitt eget dagvatten heter det väll? Om grannen i fråga ligger lägre än er så borde det ju inte spela någon roll om han asfalterar hela tomten. Ifall han inte pumpar upp vattnet till er tomt villsäga. Blir nog en rejäl uppförsbacke att hävda att det är grannens fel.
Naturligt vatten får man inte stänga av eller hindra. Dagvatten är tex det som kommer från stuprör och andra hårdgjorda ytor. Man brukar inte heller få "hårdgöra" för stor del av tomten. Se tex i bygglov eller detaljplan.
 
  • Gilla
ilafudi och 2 till
  • Laddar…
Eriksgatan
Apropå att alla skall ta hand om sitt egen dagvatten, så stämmer det förstås som princip, och jag antar att ni bygger det på den information ni har fått vid ansökan om nybyggnad eller tillbyggnad, vilket här inte är fallet. Det är en skyddsregel, men den är väldigt svår för kommunen att kontrollera och därför struntar de ofta i det. De åker inte ens ut och tittar om man ber dem om det i vår kommun. Där tillgår det så att det finns en blankett med en rubrik "dagvattenavledning" och där fyller byggherren då i "naturlig infiltration" och så blir det godkänt per automatik medan vattnet rinner vidare till grannen nedanför ifall det lutar och är berg under.

Men som jag tidigare skrivit, vilket är vårt dagvatten? Jag tror att vår egen tomt väl klarar att ta hand om det dagvatten som faller där men efter hårdgörningen blir det problem med det som kommer dit från granntomterna på ca 15-20.000 kvm. Och varifrån kommer vilket vatten, hur spårar man det? De tomterna anses av kommunen "ta hand om sitt eget dagvatten" tillräckligt bra genom att det rinner vidare och likadant har det också ansetts fungera för oss, d.v.s. inga problem enligt kommunen när bygglov gavs för 30+ år sedan. Nere på grundvattennivån så är ju all mark rinnande vatten som sakta silas mellan sand- och jordlager. Dessutom så ligger ju det faktiskt en "allmänning" dvs. bondens mark (grusvägen) mellan oss och grannen, så det är i så fall den marken som skickar vatten in till grannens tomt - om man nu vill resonera så. Grannens tomt är för övrigt helt torr, den torraste tomten av ca 70 tomter i hela området, särskilt nu efter hårdgörningen. Så grannen har inget problem med "vårt" vatten.

Till saken hör att det inte är någon särskild stor fallhöjd från oss till den mellanliggande vägen och vidare till grannen. Skillnaden är knappt synlig, det handlar om någon eller några dm. Så det rinner inget vatten dit synligt uppe vid ytan från oss ditåt, det är snarare en vandring från det våtaste till det torrare som sker under ytan, mycket tack vare att diket i tomtkanten samt marken bortanför grannens tomt har en liten lutning på kanske 1-2 % och dräneras ut i den änden.

Vänd på tanken och fundera över hur det kan komma sig att grannen nedanför kunde få bygglov för det nya huset på den platsen där allt vatten rimligen måste passera och där den föregående sommarstugan stod upphöjd på plintar i princip ett träsk. Det måste väl ha godkänts under förutsättning att allt vatten som faller samt rinner in på den tomten effektivt måste kunna avledas? Då kan inte lösningen vara att man plötsligt förhindrar vatten att rinna dit istället för att dränera av tillräckligt för att man är okunnig och tar in lägsta anbud på nya markarbeten och vill spara någon tusenlapp.

Upplysningsvis till alla de som strider för åsikten att "jag gör väl vad f-n jag vill på min tomt och det skall alla andra ta och sk*ita i":
Jordabalken 3 §: Den som avser att utföra eller låta utföra grävning eller liknande arbete på sin fastighet skall vidta varje skyddsåtgärd som kan anses nödvändig för att förebygga skada på angränsande fastigheter. Bestämmelser om ersättning för skador till följd av grävning eller liknande arbete finns i 32 kap. miljöbalken.
Detta är sedan 1734, och har inte förändrats sedan dess (utöver hänvisningen till miljöbalken):
 
Redigerat:
  • Gilla
ilafudi och 2 till
  • Laddar…
Många har svarat att du ska kontakta kommunen, med det är Länsstyrelsen som handlägger vattenverksamhet, inte kommunen! I princip är det bara rensning av diken som kan ske utan tillstånd. Har vänner som arbetar med att handlägga dessa typer av ärenden. Kontakta ansvariga på din länsstyrelse och hör om det skulle krävas tillstånd för det som skett och om det isåfall finns tillstånd och hur du går vidare om det inte finns. Man får inte anlägga eller lägga igen ett dike bara för att det går på ens tomt vilket detta inte ens verkar göra.

Här är två exempel från två länsstyrelsers hemsida men samma miljöbalk gäller i hela Sverige:
http://www.lansstyrelsen.se/Ostergo...nvandning/vattenverksamhet/Pages/default.aspx
http://www.lansstyrelsen.se/Jonkopi...en-i-jordbruksmark/Pages/regler_om_diken.aspx
 
  • Gilla
ilafudi
  • Laddar…
Eriksgatan
Bra där med länkarna till Länsstyrelsens information, tack för dem. Visste inte att vattenverksamhet var så omfattande och att alla öppna diken har biotopskydd. Även hos oss råder generellt förbud mot all markavvattning. Jag talade med Länsstyrelsen i vårt län i fredags och en vis man förde ett resonemang där han trodde att det kunde vara så att kommunen ändå hade om inte tillsyn så åtminstone ansvaret för vattenanläggningen eftersom det är tättbebyggt och är planlagt område. Så jag mailade då kommunen och begärde "tillsyn av vattenverksamheten" för att det skulle kunna gå mycket fortare den vägen. Duckar kommunen ansvaret skall man skriva till Länsstyrelsen så avgör de ifall kommunen har det och kan besluta att kommunen utövar sitt ansvar. Överklagar kommunen det beslutet blir det Mark- och miljööverdomstolen som får besluta huruvida det är en ren privatsak, Länsstyrelsens eller kommunens ansvar.

Rättsfallet med HD-domen som @DMOL länkade till tidigare är både relevant för vårt fall och visar hur olika TR resp. HoVR kan resonera. Tack också för den! Så här ser det nu ut på den "brottsplatsen":
https://goo.gl/maps/tuGMBrEy1ZJ2 (Går inte att klistra in iframes här)
Huset till vänster är den fastighet som fyllde igen diket som avledde vatten från huset till höger. Diket gick troligen under det vita staketdelen rakt mot fotografen och vidare under asfalteringen till gruskanten där dräneringsrör bör ligga. Nu ser det prydligt och fint ut så det går om man bara vill.
(För den som undrar över vägbredden på bilden så är all biltrafik förbjuden på Göteborgs södra skärgård där Styrsö ligger).
 
Redigerat:
Där har man ju promenerat någon gång! :)

Jag får inte riktigt ihop det... Jag antar att grannen med den hårdgjorda tomten är det sista huset, där den lilla flakbilen står parkerad? Och ditt hus är det lilla man skymtar bakom träden, med stor altan och ljusrött tegeltak? Var är grusvägen som går mellan era tomter? Börjar den innanför den gröna grinden? För det är väl inte asfaltsvägen du menar, den går ju inte mellan tomterna...?
Hur som, nu klarnar ju bilden något. Om den tomten blivit hårdgjord i sin helhet så ser det ju definitivt ut som att det kan påverka dräneringen ovanifrån rätt rejält, den tomten är ju en flaskhals utan dess like. Det kan ju möjligen vara så att grannen inte insett vad hans markarbete skulle få för konsekvenser, frågan är om han varit skyldig att ta reda på det...?
Moraliskt borde vederbörande definitivt lösa problemet, men juridiskt? Ingen aning.
Dock ser det ju inte ur som att problemet skulle vara så svårt att åtgärda, "bara" ett "nytt" dike eller nedgrävt rör mellan den tomten och asfalten så är problemet förmodligen löst. Men, någon ska ju stå för fiolerna också...

Hmmm, kanske tar en sväng förbi och kollar läget när båten har åkt i igen. :cool:
 
Du måste kontakta Skatteverket, nu har du en Sjönära tomt och du ska betala mera skatt ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.