A
Många bra råd här, men jag hade börjat med att titta på framledningstemperaturen. Hur ser kurvan ut? Har ni egen växlare eller gemensam? Om ni har gemensam, har ni en shunt, fungerar den som den ska?
 
Vi hadde samma problem när vi bodde i lägenhet och brf:en var helt oförstående. Jag hadde inte ens brytt mig att prata med dem om jag var du.

Vi löste problemet genom att flytta till ett hus från 60-talet. Och jag brassar lyckligt på med billig ved i primtiva eldstäder och vi har det varmt och skönt hemma.

När vi höll på med flytten så kom brf:ens ordförande och sa farväl och frågade om vi trivts med att bo "här". Jag svarade att

-Vi flyttar därför att vi frös och att här går ju inte att bo. Dyrt var det ju dessutom. Det kommer att bli billigare att bo i villa. :devilish:

Åh vad skönt det var :)

Om ni och ditt/dina/ert/era barn inte gillar att frysa så flytta till ett ställe där du själv är suprim härskarinna över din egen termostat :cool:

Nu ska jag lägga in ett till vedträ i kaminen god natt gott folk :)
 
Redigerat:
  • Gilla
maxmsm och 2 till
  • Laddar…
  • Gilla
nameloser
  • Laddar…
Detta värmeproblem kan bero på kommunikationsproblem i föreningen. TS skriver att huset är från 1966 och om värmesystemet inte är moderniserat på 52 år så väcker det många frågetecken.
Är det någon i föreningens styrelse som känner till att något behöver åtgärdas men inte gör det eller medvetet undanhåller information som alla behöver känna till?
Det kanske fordras en stor investering som gör att alla får en högre hyra.
Oftast är det pengar som styr hur man handlar eller inte handlar.
Det kanske saknas kunskap i styrelsen hur man sköter värmesystemet.
Någon kanske medvetet förhalar nödvändiga åtgärder, det blir ju snart vår, och TS fryser inte längre. Nästa vinter börjar TS frysa igen.
Om TS inte har pratat med sina grannar om problemet ännu, vilket han kanske har gjort så kan det vara fler som fryser. Om det är många som fryser kanske de kan få en konservativ styrelse (de vill spara pengar)att göra något alla får nytta av.
Om TS inte vill frysa nästa vinter måste han börja planera för det idag.
Om TS fryser idag så så blir det inte bättre om nuvarande 10-dygnsprognos slår in.
Det blir riktigt kallt kommande vecka.
 
N
TS, har huset blivit för varmt efter alla tips? Hade varit intressant med lite återkoppling...
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Det har tippsats om luftvärmepump och kamin.

Elektriska element från till exempel ÖoB har en billigare instalationskostnad och kräver mindre jobb.

En polare till mig har en pelletskamin i vardagsrummet och den värmer skönt. Och den är det dessutom knappt någon skorsten till. Bara som en ventil på yttersidan av väggen.
 
N
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Det har tippsats om luftvärmepump och kamin.

Elektriska element från till exempel ÖoB har en billigare instalationskostnad och kräver mindre jobb.

En polare till mig har en pelletskamin i vardagsrummet och den värmer skönt. Och den är det dessutom knappt någon skorsten till. Bara som en ventil på yttersidan av väggen.
”En liten ventil...” I så fall har han monterat den själv utan att ta hänsyn till gällande regler för braskamin och besiktning. Brandfara!
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
N Nephew skrev:
”En liten ventil...” I så fall har han monterat den själv utan att ta hänsyn till gällande regler för braskamin och besiktning. Brandfara!
Polarens kamin är laglig.

Det kanske var fel ordval jag ska försöka hitta en länk med relevant information.

Men jag tycker i alla fall att det är fel att kalla "saken" för skorsten.

Rent formelt kanske det fortfarande heter skorsten även om jag har svårt att förlika mig med det.
 
Varför är det så många som förutsätter det värsta? Både vad gäller värmesystemets funktion och grannarnas illvilja. Det enda vi vet är att det är 18 - 19º i huset. Om detta är oavsett utomhustemperatur så fungerar ju värmesystemet utmärkt, men är inställt på en för låg temperatur. Det kanske bara är att hitta rätt vred och skruva på det.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
N Nephew skrev:
”En liten ventil...” I så fall har han monterat den själv utan att ta hänsyn till gällande regler för braskamin och besiktning. Brandfara!
Någonting sådant är det han har...

http://mrpellets.se/sv/ekerumdrag/162-pelletskamin-ekerum-svartmatt-drag.html

Jag tycker inte att det går att kalla den där "saken" på andra sidan väggen där "röken" kommer ut för "skorsten".
 
  • Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
Fixfia Fixfia skrev:
Vi äger ett friköpt gavelradhus i en ekonomisk förening. Förening sköter om bl.a krypgrund, tak, värmesystem, varm- och kallvatten etc. Från 1966, i sydvästläge med normal standard. Elementen är alla varma, gaveln är tilläggsisolerad sen ett par år tillbaka och merparten fönster är bytta - men vi fryser något vansinnigt (ca 18-19 grader)! Särskilt kallt är vardagsrumsgolvet. Frågan är vad ska prioriteras? Vi har inte råd att göra allt samtidigt. Vilket bör vi göra först?
  • Byta de sista, stora originalfönsterna + altandörr i vardagsrum (se bild)
  • Lägga golvvärme?
Jag söker alla tips jag kan få på hur vi effektivt kan höja värmen om vintrarna! :worried:

Krypgrunden är värmesatt till ca 12 grader av föreningen. Jag vet inget om hur väl taket är isolerat, också det är föreningens ansvar.
Vi köpte pvc fönster 3-glas till hela huset med 3 helglasade fönster. Funkar jättebra.
 
M Maria Palm skrev:
Vi köpte pvc fönster 3-glas till hela huset med 3 helglasade fönster. Funkar jättebra.
Jag menade 3 helglasade fönsterdörrar. Till bråkdelen av träfönster. Men ni måste köpa av någon som man kan rekommendera. I vårt förra hus köpte vi pvc fönster inget fel på dem men de sattes in av en okunnig person så det drog mellan karm och vägg.
 
T toolman77 skrev:
Bara en lös tanke, kan det vara så att ni är längst bort från värmekällan i ert gavelhus och att värmen går åt att värma upp hos grannarna?

Fråga grannarna hur varmt de har och se om föreningen har regler för vilken värme de ska hålla. Kanske behöver framledningstemperaturen höjas
Håller med om detta när vi bodde i hörnlägenhet längst upp var det så kallt i vår bostad men grannarna i mitten svettades.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
N
M Maria Palm skrev:
Jag menade 3 helglasade fönsterdörrar. Till bråkdelen av träfönster. Men ni måste köpa av någon som man kan rekommendera. I vårt förra hus köpte vi pvc fönster inget fel på dem men de sattes in av en okunnig person så det drog mellan karm och vägg.
PVC? Huset minskar i värde då originalfönstren avlägsnas. Renovera de gamla istället. PVC har begränsad livslängd, men träfönster med rätt virke och underhåll håller flera hundra år.
 
  • Gilla
DennisCA
  • Laddar…
Kolla med värmekameran först som planerat. Om det är fönstren och dörren så kolla isoleringen, som det påpekats bör den bytas nu som då. Kanske några gardiner för fönstren också kunde hjälpa, behöver väl inte bara så tjocka så det blir för mycket ljusbortfall, bara det hjälper stoppa luftrörelser lite.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.