K
Jag har ett litet dilemma kring de nya reglerna. Köpte en "nybesiktigad" bil i november som hade besiktningsperiod nu på våren.

Med de nya reglerna behöver jag inte besiktiga förrän till årsskiftet, men de börjar gälla först efter att min bes.period gått ut. Det tips jag har fått är att ställa av bilen någon dag före det datum jag måste besiktiga och sen inte ställa på den förrän efter den 20:e maj. Då skulle den enligt uppgift inte få körförbud och det senaste besiktningstillfället gäller 14 månader...

Tror ni att det fungerar så?
 
Mikael_L
D Daniel 109 skrev:
Det kvittar väl när de införs? För de flesta blir det ändå ingen praktisk skillnad.
Det kvittar nog inte.
Om det införs nu i vår, blir kaos, så är det kanske glömt när det är dags att lägga in sin valsedel.
Risker för kaos under tidig höst vid valår brukar sittande regering (oavsett färg) bara osugna på.
 
galento
För oss som kör gamla amerikanare äldre än 50 år blev det ju besiktnings fritt och det är väl både bra och dåligt,man får ha koll på bilen.
Men man undrar ju vilken koll grabbarna i "pilsnerbilarna" har på fyllehäckarna.
 
Nog för att man är lite små korkad ibland. Men jag har både svårt å se att det skulle bli så mycket värre i maj. Kanske i år men fortsättningsvis blir det nog inte värre.
Dock tycker jag inte det var så enkelt att hitta vettig information.
Att man skippar sista siffran som styrning har säkert att göra med tillgängliggöra fler kombinationer av reg nr.
 
Mikael_L
Jag antar att besiktningsbefriad inte betyder besiktningsförbud.

Så för någon med en gammal entusiastbil som körs ett ganska begränsat antal mil om året kan det säkert ändå kännas bra att kanske köra in på en station kanske var femte år eller så, för att låta de skaka på lite styr och spindelleder osv, som är lite småsvårt att kolla själv.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det kvittar nog inte.
Om det införs nu i vår, blir kaos, så är det kanske glömt när det är dags att lägga in sin valsedel.
Risker för kaos under tidig höst vid valår brukar sittande regering (oavsett färg) bara osugna på.
Det är en sak man kan vara säker på. En regigering gör så lite som möjligt sista perioden på valet. Och oppositionen gör sitt bästa att klaga på den sittande regeringen. Som du säger oberoende av färg. Oppositionen gör alltid ett mycket bättre jag än regeringen. Om du frågar oppositionen alltså:)

Så att några jobbiga lagar lär vi inte se just nu
 
galento
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag antar att besiktningsbefriad inte betyder besiktningsförbud.

Så för någon med en gammal entusiastbil som körs ett ganska begränsat antal mil om året kan det säkert ändå kännas bra att kanske köra in på en station kanske var femte år eller så, för att låta de skaka på lite styr och spindelleder osv, som är lite småsvårt att kolla själv.
Ja det kan nog vara en bra idé , det blir ju inte så många mil per år för de flesta och många har ju flera bilar att köra med också.
 
galento galento skrev:
Ja det kan nog vara en bra idé , det blir ju inte så många mil per år för de flesta och många har ju flera bilar att köra med också.
Förr i tiden gick det att göra en trafiksäkerhetskontroll hos Bilprovningen, vilken var som en besiktning förutom att resultatet inte rapporterades till myndigheterna, men jag vet inte om den möjligheten finns kvar. Att göra en vanlig besiktning är dock ingen höjdare, lätt att det blir efterkontroll eller tom körförbud...
 
vcx vcx skrev:
Att göra en vanlig besiktning är dock ingen höjdare, lätt att det blir efterkontroll eller tom körförbud...
Men ifall det händer är ju inte bilen trafiksäker på ett eller annat sätt så det är väl bara bra.
 
fgo fgo skrev:
Men ifall det händer är ju inte bilen trafiksäker på ett eller annat sätt så det är väl bara bra.
Jag förutsätter såklart att ägaren åtgärdar de trafikfarliga felen, för sin egen säkerhet, utan att behöva åka på en efterkontroll. Sen är det ingen som kör ihjäl sig på tex bakbromsar som tar 40% ojämnt eller ett CO på 4,8%.
 
vcx vcx skrev:
Jag förutsätter såklart att ägaren åtgärdar de trafikfarliga felen, för sin egen säkerhet, utan att behöva åka på en efterkontroll. Sen är det ingen som kör ihjäl sig på tex bakbromsar som tar 40% ojämnt eller ett CO på 4,8%.
CO kan jag köpa att ingen kör ihjäl sig på, det är bara miljöbelastningen som blir högre.
Men ojämn bromsverkan kan nog få ganska tråkiga konsekvenser om det är lite halt och man får kast. Det är ingen rolig känsla att bilen drar snett när man bromsar.
 
vcx vcx skrev:
Förr i tiden gick det att göra en trafiksäkerhetskontroll hos Bilprovningen, vilken var som en besiktning förutom att resultatet inte rapporterades till myndigheterna, men jag vet inte om den möjligheten finns kvar. Att göra en vanlig besiktning är dock ingen höjdare, lätt att det blir efterkontroll eller tom körförbud...
De flesta om inte alla besiktningsföretag erbjuder någon form av trafiksäkerhetskontroll, en besiktning motsvarande den vanliga kontrollen men som inte rapporteras.
 
Snailman
F FRS05 skrev:
Förr i tiden har jag alltid besiktat första dagen som det är möjligt. Känns i alla fall inte som jag behöver ha så bråttom längre. Har innan alltid tyckt det varit skönt att ha det avklarat så tidigt som möjligt. Men nu blir man ju bestraffad för det.:)
Bäst du kollar på fordonsuppgifter när du ska besiktiga nästa gång, har du besiktigat i förtid så kan det vara så att du måste besiktiga tidigare än du brukar nästa gång.

Jag väntade till sista månaden innan jag besiktigade förra året just pga denna ändring.
 
Fairlane
Jag besiktigade bilen rätt nyligen (sista månaden?) och i besiktningsprotokollet står det att jag måste besiktiga senast 14 månader efter denna besiktning.

Personligen bryr jag mig inte. Jag ville besiktiga för att jag anade att bromsarna kanske behövde bytas och jag föredrog att få domen från besiktningsstationen än från verkstaden (vissa verkstäder dömer ju ut allt möjligt, som det inte är något problem med). jag fick veta att beläggen fram borde bytas relativt snart och de bak var nog inte fel att byta heller även om det inte var akut. Såg till att fixa bromsbelägg runt om, så rullar bilen säkert ett tag till.

Visst kan man snika och besiktiga så sent som möjligt och på det viset spara in en besiktning på 6 år, men om man måste spara in 400 kr på 6 år, så har man nog inte råd att ha bil... Ok, ingen vill betala mer än nödvändigt, men för mig är det så mycket annat som väger tyngre, exempelvis misstänkta problem, eller när det helt enkelt passar mig bäst.
 
Snailman
Det är inte huvudsakligen för att spara pengar utan för att jag inte vill hålla på att strula med verkstadsbesök återbesiktningar eller leta efter nån bil att ersätta den gamla med, oftare än nödvändigt.

Hade jag mera tid över, så skulle jag nog besiktiga på sommaren och sedan fixa eventuella fel själv.

Väntar man 14 månader så kommer det ju att bli olika årstider hela tiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.