Hej,

Köpte precis villa, säljaren har dolda fel försäkring... Finns en hel del att göra i huset men en sak la jag märke till nu, det var en pöl av vatten vid ena husväggen inuti huset, inget man såg på visningen. Vid närmare inspektion verkar det sippra igenom väggen från utsidan in, är detta ett dolt fel?

Verkar ju som att väldigt få saker går under dolt fel så tänkte kolla om någon varit med om något liknande...
 
Varifrån kommer vattnet? Det kommer väl inte rakt genom väggen?
 
Kollade ut och marken utanför ligger cirka 5-10cm ovanför innergolvet i undervåningen, alltså inget tätskikt på ytterväggen, men det borde väl kunna tränga igenom utan problem om det får ligga med vikt mot ytterväggen längre tid?
 
Att tillägga, jag rev bort tapet och väggen var fuktig.
 
Då är det ju inte dolt. Syns ju att marken är för hög.
 
Har du någon bild på ytterväggen? Är det grundmuren som går högre upp än golvet som marken ligger emot? Vad är det för material/konstruktion på väggen?
 
R RoBo skrev:
Då är det ju inte dolt. Syns ju att marken är för hög.
Det behöver väl inte vara något fel? Alla hus med källare har ju golvet under marknivå...
 
Huset är från -55 så ytterväggen är nog lättbetong, sedan är det puts pålagt. Har ingen tydlig bild men kan ordnas, kanske redan imorgon, håller fortfarande på att flytta in dit.

Som jag tolkar det så är det inte grundmuren för den brukar ju ligga längre ned utan att marken utanför ligger direkt mot själva fasaden, kan vara så att han som bodde där innan kan ha gjort en upphöjning för man ser att resten av gräsmattan ligger lägre än den lilla plätten som ligger mot husväggen.
 
useless useless skrev:
Det behöver väl inte vara något fel? Alla hus med källare har ju golvet under marknivå...
Ja men tydligen är ju något fel där då vatten kommer in.
 
Att något är fel är ju uppenbart. Men man måste veta mer om förhållandena för att kunna ha en uppfattning om det kan gå som dolt fel.

Det låter osannolikt att detta är ett fel som dels inte gick att upptäcka vid en noggrann undersökning, del inte kan förväntas med tanke på ålder på huset.

Om det är omdränerat nyligen, och det inte fann några tecken alls på fukt, då kan man möjligen börja fundera på dolt fel. Sedan beror det lite på vilka beskiktningar som är gjorda och vilket ansvar bes. mannen har mot dig som köpare. Detta skulle kunna vara något som bes. mannen borde anmärkt på. Men om det är säljaren som gav uppdraget till bes. mannen så är bes. mannen inte ansvarig inför dig som köpare.

I vissa bes. avtal finna klausuler som ger rätt även till köparen.

Om det ex. är det upplägg som sv. fastighetsförmedling har för dolda flesförsäkringen, så ingår bes. mannens ansvar i paketet, med lite större möjligheter för en köpare.
 
Vi behöver veta mer om det ska kunna gå att göra någon slags bedömning.
När kommer det in vatten? Är det bottenvåningen eller källarvåningen? Hur ser det ut på utsidan?
Jag har svårt att tro att de helt plötsligt har börjat rinna in vatten just där. Om det inte finns något rör i väggen. Om det skett förut så lär det ha synts. Det finns inga tätskikt i ytterväggar byggda -55.
Så nu vill vi se bilder, både på utsidan och insidan där skadan har skett.
 
Hej,

Har bifogat två bilder, det var en pöl där igen när jag åkte dit idag, det sipprar in utifrån och det är tydligt att lervallen utanför ligger ovanför innergolvet. Det finns heller inget dagvatten anslutet utan stuprören rinner ned i kärl som säkerligen svämmat över. Rören går i taken, för mig är det solklart att det läcker igenom ytterväggen in, frågan är om det går som dolt då inget sågs på visningen...

Redan planerat att dränera om allt och lägga om marken så att det faller ifrån huset men nu blev det ju akut istället men tänkte just på detta med dolda fel försäkringen.
 
  • Vattenpöl vid innergolvet nära fönster och element, skadad vägg och ledningar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenskada vid fönsterdörr; vattenpöl på golvet inomhus med utsikt mot upphöjd lervall utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J
Som sagt, att marken utanför ligger över golvnivå är ju i sig inte märkligt. Jag kan ge runt en miljon exempel på det bara i Sverige. Men kärlen måste ju tömmas. Frågar du säljaren så kommer han troligen berätta att felet har aldrig inträffat tidigare eftersom han tömt kärlen innan de blev fulla. Sant eller inte. Dolt kan det i mitt tycke inte vara.
 
Absolut, men om det konstant ligger vatten utanför som inte kan ta sig iväg så kommer det ju sippra igenom till slut, har sådana problem i flera fastigheter jag sköter om i city. Men, som jag befarade så verkar det inte falla under dolt, jag får dränera om och ordna dagvatten och kista :)
 
  • Gilla
LargoGabriel och 1 till
  • Laddar…
J
Ja precis, en sjö utanför, direkt mot väggen är ju inte så roligt. Hoppas det löser sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.