För säkert femtonde gången i rad blev jag häromdan idiotförklarad för att jag inte har bergvärme. Nu är jag trött på det här och vill en gång för alla ha reda på vem som har rätt och fel!

Uppvärmd yta: 77m2 (22,0 grader) + 12m2 tvättstuga (16,0 grader)
Värmekälla: Nibe oljepanna 1998, 90 - 95% verkningsgrad.
Isolering: Orginal sågspån från 1946. Sparsamt fördelad...
Senaste årsförbrukning av olja: 1,77 m3
Oljepris: Viss rabatt. Aktuellt dagspris 6900 :- /m3
Total uppvärmningskostnad inkl. sotning & service: 12900:-

Jag anser att det som först och främst måste göras är att isolera huset. Och NÄR oljepriset stiger ännumera övergå till pellets eller kombinera med luft/luft pump.

Missförstå mig rätt nu! Jag tycker att tekniken med alla typer av värmepumpar är fantastisk. Men att i besparingssyfte investera 120000:- i något som inte har betalat inom 10 år känns helt orimligt för mig. Verkar som det är lite "status" (titta vad vi hade råd med) att ha en värmepump i farstun. Naturligtvis hade bergvärme varit intresant om jag hade ett hus på 250 m2 och en oljeförbrukning på 5 - 6 m3, men så är ju inte fallet för mig... Men jag kanske tänker på fel sätt. Förklara för mig isåfall, så jag slipper göra bort mig fler gånger...
 
Bob_the_builder
Nej, med de förutsättningarna tycker jag det verkar helt obegripligt att någon kan rekommendera bergvärme... 89m2...
 
finns det nåt fall där inte bergVP är lönsamt? ;)
min granne installerade bergVP ifjol och dom är såå nöjda
 
Min pappa blev i princip tvingad av kommunen att skaffa bergvärme för att få slutföra sitt bygge. Det enda han använder den till är att värma tappvattnet med. Huset värmer han med en kamin (gratis ved). Han räknar med en besparing på tusen kr/år. Så han ser verkligen fram emot att se att investeringen betalt sig om sisådär en hundra år! :D
 
anlita advokat
 
Om det finns något skäl till att idiotförklara dig så är det väl möjligen för att du fortfarande har 20cm kutterspån på vinden, trots att du insett problemet med detta..... :)

Å andra sidan har jag det också, så det kan visst hända även den bäste.... ::)

 
som gamla prosten sa "Ni skall inte göra som jag gör utan som jag säger"
 
Lite festligt att höra tvärsäkra argument som att: Det är ju bara bergvärme som gäller nu. Eller: Ska man elda med ved måste man ju ha den "gratis" (helst klyvd, huggen och inburen i pannrummet också). Allmäna totalt meningslösa uttalanden som jag hört flera gånger.

Ska man göra en investering av besparingsskäl så måste ju besparingen bli större än ränta och amortering, blir den inte det har man ju skjutit sig själv i foten.

Johan, be gärna någon visa hur de räknar om de rekommenderar dig bergvärme med 13 000/år i uppvärmning.

 
johansjostrand skrev:
Men att i besparingssyfte investera 120000:- i något som inte har betalat inom 10 år känns helt orimligt för mig. Verkar som det är lite "status" (titta vad vi hade råd med) att ha en värmepump i farstun.
Håller helt med dig att det gått statustänkande i bergvärme. Det är till och med så att bergvärme har högre status än andra typer av värmepumpar, även om de kan ge samma besparing. Att folk satsar på bergvärme i små hus som du har eller i nya välisolerade hus är för mig obegripligt. Enligt min uppfattning kan de inte ha gjort någon kalkyl eller också accepterar de att investeringen betalar sig på 15-20 år.

Jag var själv inne på bergvärme, men efter att ha räknat lite skippade jag det alternativet och satsade istället på en kraftig frånluftsvärmepump på 5 kW från Comfortzone. Visserligen en investering på 60 000 kr med den betalar sig på kanske fem år och ger en förbrukning nära bergvärmeklass. Men statusen fick jag inte. Men det struntar jag i! Men folk är väl olika. Vi har en Skoda också, så det säger väl lite om vårat statusbehov.
 
Jag håller med om inläggen om att få lönsamhet i bergvärme skall man ha en hög förbrukning, men en mycket positiv egenskap med bergvärmen är möjligheten att få "gratis" frikyla fån berget sommar tid. Om jag hade skafat bergvärme hade jag installerat det !
 
johansjostrand skrev:
För säkert femtonde gången i rad blev jag häromdan idiotförklarad för att jag inte har bergvärme. Nu är jag trött på det här och vill en gång för alla ha reda på vem som har rätt och fel!

Uppvärmd yta: 77m2 (22,0 grader) + 12m2 tvättstuga (16,0 grader)
Värmekälla: Nibe oljepanna 1998, 90 - 95% verkningsgrad.
Isolering: Orginal sågspån från 1946. Sparsamt fördelad...
Senaste årsförbrukning av olja: 1,77 m3
Oljepris: Viss rabatt. Aktuellt dagspris 6900 :- /m3
Total uppvärmningskostnad inkl. sotning & service: 12900:-

Jag anser att det som först och främst måste göras är att isolera huset. Och NÄR oljepriset stiger ännumera övergå till pellets eller kombinera med luft/luft pump.

Missförstå mig rätt nu! Jag tycker att tekniken med alla typer av värmepumpar är fantastisk. Men att i besparingssyfte investera 120000:- i något som inte har betalat inom 10 år känns helt orimligt för mig. Verkar som det är lite "status" (titta vad vi hade råd med) att ha en värmepump i farstun. Naturligtvis hade bergvärme varit intresant om jag hade ett hus på 250 m2 och en oljeförbrukning på 5 - 6 m3, men så är ju inte fallet för mig... Men jag kanske tänker på fel sätt. Förklara för mig isåfall, så jag slipper göra bort mig fler gånger...
skulle jag ha en panna som inte var dags att byta ut skule jag montera en peletsbrännare på den.
inte bytr man ut nått som är helt.
 
Finns ingen anledning att installera ngn bergvärme med tanke på den förhållandevis lilla energiförbrukningen samt att pannan är såpass ny.


(lite OT, det är i praktiken omöjligt att få en verkningsgrad på 90% eller högre på oljepannor under 100kW, oavsett vad tillverkarna hävdar)
 
Hej Johan!

Du behöver inte fundera på vad du ska göra.. ;)
Skaffa pelletsbrännare (Thermia Bequem 12D el 15D) o isolera taket..
Vi har ju mailat tidigare o vi har ju liknande panna (Nibe alpha keram) o de funkar kanon med thermian..
Du har bara hälften av mitt energi behov så du kommer att klara dej med ca 3,7 ton pellets = 7000:-/år.. (om du betalar 1900/ton)
Du kommer bara att behöva aska ur pannan med 1,5-3 månaders mellan rum.. Detta grundar jag på din o min förbrukning som är nästan exakt dubbel för mej..

Du vet ju att du får brännaren för 19800:- inkl veckoföråd o skruv i Umeå..
 
ridgid skrev:
Lite OT, det är i praktiken omöjligt att få en verkningsgrad på 90% eller högre på oljepannor under 100kW, oavsett vad tillverkarna hävdar
Mycket möjligt! Jag tittade i instruktionsboken till panna och där stod det bara "MYCKET HÖG VERKNINGSGRAD" Jag höftade bara 90% eftersom 1,77 kbm omräknat blir 15388 kW, och mindre än så tror jag inte att mitt hus klarar sig på. Men det rör väl sig där omkring kanske...
2an skrev:
Du behöver inte fundera på vad du ska göra. Skaffa pelletsbrännare o isolera taket.
Du vet ju att du får brännaren för 19800:- inkl veckoföråd o skruv i Umeå...
Tjena André! Naturligtvis blir det en Thermia vad det lider... Blir bara så trött på folk som försöker leka rådgivare utan att ens ha koll på sig själva. Vem vet... Kanske finns det till och med de som i BESPARINGSSYFTE satsat på dyra uppvärmningslösningar, men aldrig får se nån besparing, utan istället bara bidragit till att någon försäljare fått plånboken ännu tjockare och kan jäsa i ekonomisk lugn och ro...
 
Hemmakatten
I fastighetsdeklaration ökar standardpoängen om man installerar bergvärme......
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.