Har ni pratat med föreningen? Om det är 18-19º oavsett utomhustemperatur så fungerar ju uppenbarligen värmesystemet och är inställt på 18-19º. Det kanske går att skruva upp det.
 
vi bor i ett friköpt radhus 130kvm , svinkallt, men vi bytte fönster, har kamin och luftvärmepump nu. nu e de varmt o gott :)
 
  • Gilla
Smilfinken och 1 till
  • Laddar…
T toolman77 skrev:
Bara en lös tanke, kan det vara så att ni är längst bort från värmekällan i ert gavelhus och att värmen går åt att värma upp hos grannarna?

Fråga grannarna hur varmt de har och se om föreningen har regler för vilken värme de ska hålla. Kanske behöver framledningstemperaturen höjas
Gavellägenheten brukar vara betydligt kallare än grannen innanför som inte har lika många ytterväggar.
 
  • Gilla
Fixfia och 1 till
  • Laddar…
Det som kan öka känslan av att frysa är utstrålningen genom fönstren. Man kan frysa även vid normalvarm rumstemperatur om man strålar ut mycket värme utåt. Det är samma fenomen som gör att bilrutan fryser när det är klara nätter.
Om ni (TS) inte har det, testa att hänga upp någon gardin före glasytorna. Innan ni investera kan man testa det lätt genom att bara hänga upp något lakan utanför fönstret. Då stannar värmestrålningen inne.
 
  • Gilla
Fixfia och 1 till
  • Laddar…
Lättast och billigt är att köpa ett par nya radiatorer med dubbel effekt.
 
Öka framledningstemperaturen eller höj elementen.
 
  • Gilla
Fixfia och 2 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Håller med Huggan.
Plus att om ni bor i en förening som ska förse er med värme får ni kolla vad de har för policy om temperatur. Socialstyrelsen menar på att det ska vara 20 grader har jag för mig.
Om alla betalar liknande avgift ska alla kunna ha samma drägliga temperatur.
Grannen ska inte få all värme.
Plus att om föreningen har bytt fönster och tilläggsisolerat så måste de göra ny injustering av värmen eftersom förutsättningarna har ändrats.
 
  • Gilla
Fixfia och 1 till
  • Laddar…
För er som inte vet så går det oftast att justera termostaten så den släpper igenom mer fast man redan har den på "max".
 
  • Gilla
Fixfia och 3 till
  • Laddar…
Staffans2000
Japp.
Elementen skall kunna vara ungefär lika varma uppe som nere.
 
Normalt brukar man väl projektera ett delta på ca10 grader?
 
Åsa Lund
H huggan skrev:
För er som inte vet så går det oftast att justera termostaten så den släpper igenom mer fast man redan har den på "max".
Det är nog det grannarna som ligger före på slingan vet...
Lojaliteten i en förening brukar räcka ända till ytterdörren
 
  • Gilla
Fixfia och 2 till
  • Laddar…
S
När vi skulle ta ner buskar och träd 10-15m från gaveln för att bygga hage så fick vi tipset att plantera nytt åtminstone en bit bort eftersom det fungerade som vindskydd. Blåser det mycket ute runt knutarna vilket det ofta gör här i Skånes åkerlandskap så kyls huset ner snabbare.

Även om vi inte lider av kyla då vi har 23 grader inomhus så ökar det självklart värmekostnaden.

Kanske ni har kraftigt drag under grunden?

En del av vårt hus har oisolerade trägolv på torpargrund, men grunden är rätt tät så golven blir ändå inte jätte kalla. Bara ett tips, vet ej hur det ser ut runt och under er hus.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
18-19 grader är faktiskt normalt för ganska många. Barn fryser oftast mycket mindre än vad föräldrarna tror.
Ot men mitt första år i gamla kåken så hade jag 16-17 grader inomhus... jag var van men frun som på den tiden läste på universitetet i Umeå var sådär lagom nöjd när hon kom hem på helgerna. Nu tycker jag att 21 grader är för kallt.

Men denna familj verkar ha gett det mesta en chans så van kommer de nog inte bli :/
 
H huggan skrev:
Öka framledningstemperaturen eller höj elementen.
Ja ta bort termostaterna och kolla att returventilen är fullt öppen, hjälper det så säg inget till föreningen
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
S
Fixfia Fixfia skrev:
Utmärkt idé! Jag tror jag kan få tag i en termokamera faktiskt. Tack för bra tips!
Energirådgivaren i kommunen borde ha en.
T Thomas_Blekinge skrev:
18-19 grader är faktiskt normalt för ganska många. Barn fryser oftast mycket mindre än vad föräldrarna tror.
I en bok om spädbarnsvård från 1930 läste jag att man ska bada spädbarnet i ett varmt rum, 18-20 grader. ;)
 
  • Gilla
Fixfia
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.