B bossespecial skrev:
Gips bygger ju lite mer än färg så då kanske färg är att föredra. Dock är brandskyddsfärgen mindre fin till ytan och relativtkänslig för mekanisk påverkan.
bra att veta. den kommer ju stå skyddad i trappan så liten risk för påverkan. ytan får man väl ta, en utstickande gipslåda från väggen kommer också se märkligt ut.
 
B bossespecial skrev:
Ni kanske ska dubbelkolla med konstruktören så det inte blir några missförstånd. Är det inte 3m mellan nock och bjälklag eller vad tänkte du på med frågan angående mindre dimension?
jo det är 3 m mellan nock och bjälklag. men ritningen är ju beräknad på över 7 m om den ska gå ned till källaren
 
Den 7m långa pelaren är sannolikt räknad som stagad ibjälklagsnivå, därav dimensionen. Ska pelaren stå i väggen mellan trappa o kök?
 
  • Gilla
Lane
  • Laddar…
B bossespecial skrev:
Den 7m långa pelaren är sannolikt räknad som stagad ibjälklagsnivå, därav dimensionen. Ska pelaren stå i väggen mellan trappa o kök?
ja, men inte i hörnet då väggen längs med inte står på källarväggen utan lite längre in i huset.
 
B bossespecial skrev:
Ni kanske ska dubbelkolla med konstruktören så det inte blir några missförstånd. Är det inte 3m mellan nock och bjälklag eller vad tänkte du på med frågan angående mindre dimension?
det vore såklart det bästa. men av olika anledningar är det svårt. så isåfall blir det nog att vi tar in en ny och då vill hen säkert räkna på hela konstruktionen för att öppna upp till nock innan hen sätter dit sitt namn. Det är eg inget problem men känns lite onödigt samt att tiden är lite knapp.
 
Har du fler ritningar du kan visa? Du nämnde nått om en H-balk.
 
Det jag undrar över är varför konstruktören föreslog att 115x115 limträ skulle bytas mot en VKR 80x80? Det är ju lite som att ersätta en tandpetare med en blompinne.
 
tyvärr inga fler ritningar. Men ovanpå källarväggen som är med i orginalritningen ligger av nån anledning en H balk. Konstruktören som ritat åt oss såg absolut ingen anledning till denna. Huset är köpt som byggsats och där ingår inte balken. Så den har lagts till under tiden. Vi har två teorier. Den ena är att förra ägaren som byggde huset och grannen byggde samtidigt. Grannen var en mycket självsäker man och de har en järnbalk i sitt hus, men ingen vägg under som stöd så teori ett är att grannen har sagt att han måste ha en balk. Den andra teorin är att källarväggen inte hamnade precis i mitten och man lagt till järnbalken, den ligger lite, ca 5 cm förskjuten åt vänster (om man ser i ritningens riktning). Även här tror jag dock det är på grannens inrådan.

vi har tagit av den på ett ställe för att dra elementrör. Balken är 160x160 och godstjockleken ca 11 eller 12.
H-balk placerad ovanpå en källarvägg, isolering syns i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skruvmejsel på trägolv med öppning där en H-balk syns, omgiven av byggmaterial och isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
J justusandersson skrev:
Det jag undrar över är varför konstruktören föreslog att 115x115 limträ skulle bytas mot en VKR 80x80? Det är ju lite som att ersätta en tandpetare med en blompinne.
troligtvis tog han väl i för att inte bli ansvarig eftersom han inte räknat. Men menar du att man skulle kunna gå ner mer? ju smalare desto bättre för oss såklart. Jag menar inte att du ska säga nåt säkert, men om du tror det är det ju helt klart värt att ta hit en annan konstruktör som får titta. Vad skulle du föreslå annars för dimension?

ps kom på att han sa att man behövde en så stor med tanke på knäcklängden och att en smalare stolpe skulle bli för känslig för rörelser i sidled.
 
Redigerat:
bossespecial är ju proffset här. Det han skriver kan du lita på. Jag gjorde bara en enkel jämförelse för skojs skull. Jämförelsemåttet EI (dvs produkten av elasticitetsmodul och yttröghetsmoment) är ju ca tre gånger så högt för VKR 80x80x7,1 som för limträ 115x115. Även en 70x70x5 klarar mer än en 115x115 med samma knäcklängd. När jag ser ett beteende som jag inte förstår så undrar jag varför? Det antyder en oredovisad tanke.
 
Hehe, snäll du justus, dock inget som slår din gedigna erfarenhet och kunskap:)
 
Nu får vi se om jag uppfattar det rätt, H-balken ligger alltså parallellt med nocken och är förskjuten 50mm förskjuten till vänster(mot tv bänken) om mittväggen i källaren på orginalritningen? Isf, hur hamnar pelaren i förhållande till väggen?
 
Två kunniga i tråden, fantastiskt! :)
Såhär menar jag det ser ut. Var exakt i detta som mitten på takstolen träffar vet vi inte (men det kan jag ta reda på under helgen).
Ritning av en takstol med måttangivelser, oklart mittmått markerat med ett frågetecken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
så här ser det ut: centrum på takstolen träffar 52 mm in från H-balkens vänstra kant. H balken är 60 mm förskjuten till vänster. I väggen är centrum av takstol ca 170 mm in från hörnet.
Schematisk bild av en takstols position relaterad till en H-balk och vägg, med måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vit dörrkarm med markerade positioner för balk och takstol på trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

hörnet de två yttersta strecken är balkens position. Det andra centrum på takstolen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.