Verkar finnas många som är duktiga på konstruktion nu på forumet.

Vi ska öppna upp till nock i vardagsrummet och hade kontakt med en konstruktör. Dock ser vi nu att det inte riktigt fungerar att göra enligt ritningen. Det beror på att limbalken inte hamnar i hörnet som vi trodde utan ca 10 cm in i väggen där det dessutom är trappa. Därmed får inte limträstolpen plats utan kommer sticka ut för mycket ur väggen. Därför funderar vi på att byta till stål. Vi kontaktade en konstruktör som inte kunde åta sig uppdraget men sa att efter att ha tittat på ritningen att vi kunde byta vår 115x115 limträ mot en i fykantstål. Han rekommenderade en VKR 80x80x8 (godstjocklek) pga knäcklängden.
Han verkade kunna sin sak men eftersom vi inte har någonting skriftligt skulle jag bara vilja kolla av här om ni håller med.

Det blir ca 3 m i tak högst upp.

Sen lite bonusfrågor:
Om någon vill tolka vad som menas med tvärsnitt "b" också så vore det bra. Vi är lite osäkra på vad man vill säga med den.
Även de dubbla remstyckena som ska fällas in i fasaden, vad är deras funktion?




Arkitektritning av en sektion för en takkonstruktion som ska öppnas upp till nock med mått och materialangivelser. Arkitektritning med mått för takkonstruktion med limträ och stålbalkar i ett vardagsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Teknisk ritning av sektion A-A för en trappa med måttangivelser i millimeter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ritning av ett hem med kök, tvättstuga, och vardagsrum med möbler och en öppen spis.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L Lane skrev:
Han rekommenderade en VKR 80x80x8 (godstjocklek) pga knäcklängden.
Kan du hitta balanspunkten kan du ställa ett SJ - Lok på 80 ton på stolpen utan problem. :D

Vi brukar använda 100x100 men bara med 5 mm gods och jag har för att det är över 100 ton på 4m höjd. Så 80x80x8 är helt lugnt. Den väger 17.5 kg/m
 
Vad jag kan se så finns inte den profilen med 8mm godstjocklek utan 7,1mm är den tjockaste.
http://www.e-magin.se/paper/ndrj52ff/paper/1
Kapaciteten på denna profil är 325kN i ren knäckning vilket jag gissar är fullt tillräckligt map på att den bara verkar bära taket? Det enda du bör se till är att upplagsytan mot balken är minst lika stor som innan.
Hur länge sedan gjordes ritningen och har ni gjort en bygganmälan?
 
Om du menar sektion "b" så är det fotplåten under pelaren som visas. Går pelaren hela vägen från nock till källare?
 
ja han sa vi behövde en topp-plåt samt att stolpen behövde brandskyddas.

vi har ett bygglov för till- och ombyggnad där detta ingår. Ritningen är gjord 2012 eller 2013.
 
Perfekt, såg bara att normhänvisningarna inte är de aktuell, om du nu skulle söka idag(y)
Hur hade du tänkt brandskydda, gips?
Går pelaren från nock hela vägen ner i källaren?
 
ja den bär ju upp de ombyggda takstolarna, dvs bara taket.
Nej den står på en stålbalk som jag tror heter H-balk (ser ut som ett liggande H). Denna ligger på en källarvägg. Vad gör en så stor plåt för nytta där. Den kommer ju ligga i luften.
 
ja, gips eller färg. Helst färg om det går för att minska utsticket i trappan.
 
Ok, då är den bifogade ritningen inte helt aktuell? Där ser det ut som om pelaren går ner till källarplattan nämligen,
 
vi bad om minsta möjliga diameter eftersom den ska in i väggen (45 reglar och enkelgips) så mycket som möjligt då är 8 cm bättre än 10 :)
 
B bossespecial skrev:
Ok, då är den bifogade ritningen inte helt aktuell? Där ser det ut som om pelaren går ner till källarplattan nämligen,
ja det ser jag nu. vad konstigt för vi har ingen källarplatta utan gjutna 4 cm golv på krossad siporex i alla rum. Väggarna är genomgående och står på sulor så de är stabila.
Behöver kanske ny ritning ändå då? Vad konstigt, det pratade vi aldrig om, att korsa den liggande H-balken känns väldigt onödigt...

tror du man skulle kunna gå ned mer i dimension om stolpen blir kortare? Annars kan man nog bara bygga ändå för källarväggen är nog minst lika stabil som en genomgående limträbalk.
 
Gips bygger ju lite mer än färg så då kanske färg är att föredra. Dock är brandskyddsfärgen mindre fin till ytan och relativtkänslig för mekanisk påverkan.
 
original konstruktion Ritning av en sektion av en byggnad, med måttangivelser och beteckningen "fackverk" vid takkonstruktionen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ni kanske ska dubbelkolla med konstruktören så det inte blir några missförstånd. Är det inte 3m mellan nock och bjälklag eller vad tänkte du på med frågan angående mindre dimension?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.