För övrigt har jag fått det bekräftat att det är den svampiga tunna skyddsduken som används. Vad säger reglerna om det? Borde ju vara till min fördel när jag ställer krav mot försäkringsbolaget kan man tycka
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Prick åtta som avtalat kom golvläggaren, alla hantverkare borde ta efter :)
Som hantverkare själv ser jag en stolthet i att komma i tid (om det skiter sig ringer man kunden förstås), lyssna på kunden och framförallt städa efter mig!

Men skönt iaf att det finns en "vettig" lösning på problemet.
 
  • Gilla
Uffe A och 4 till
  • Laddar…
H
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
För övrigt har jag fått det bekräftat att det är den svampiga tunna skyddsduken som används. Vad säger reglerna om det? Borde ju vara till min fördel när jag ställer krav mot försäkringsbolaget kan man tycka
Finns inga regler gällande detta.
Men man brukar täcka på något av följande 3 sätt:
  1. Filtduken med klister på (som användes i ditt fall)
  2. Tejpad Täckpapp
  3. Tejpad Täckpapp + Masonit
 
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Som hantverkare själv ser jag en stolthet i att komma i tid (om det skiter sig ringer man kunden förstås), lyssna på kunden och framförallt städa efter mig!

Men skönt iaf att det finns en "vettig" lösning på problemet.
Kommunikation är A och O, tyvärr är det största bristen hos många i branschen. Grymt du ringer och inte bara kommer 3 timmar sent :D

Japp, nu ska vi bara kräva deras försäkringsbolag på pengarna! Gubbarna var där idag för de ska skrapa karmarna. (stört nervös för fler skador). Men han ställde sig på tvären, "Vi kan omöjligt ha skapat alla jacken, de stora ja, inte de små". Så det blir väl ord mot ord där. Samtidigt spelar det ju ingen roll plankorna byts ju ut och då följer alla jacken med
 
  • Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
harry73
Det spelar roll för försäkringsbolaget. Är hälften av skadorna dina, betalar de bara hälften (eller mindre). Så gör det väldigt tydligt för hantverkarna att det inte borde göra en stor skillnad för dom att erkänna allt, men att du kommer att ta fighten så lång det bara går om de kommer med detta trams.

Sedan är väl alla skadorna i samma område och resten av huset är oskadat, så det känns orimligt att de precis lyckades skada den delen av golvet som du redan skadade innan
 
  • Gilla
jekde
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Det spelar roll för försäkringsbolaget. Är hälften av skadorna dina, betalar de bara hälften (eller mindre). Så gör det väldigt tydligt för hantverkarna att det inte borde göra en stor skillnad för dom att erkänna allt, men att du kommer att ta fighten så lång det bara går om de kommer med detta trams.

Sedan är väl alla skadorna i samma område och resten av huset är oskadat, så det känns orimligt att de precis lyckades skada den delen av golvet som du redan skadade innan
Det är Polacker så svårt kommunicera med dem, men jag lös med släpljus och visade just det, look here no damage, here damage :)

Märkligt det är ett par jack totalt i hela lägenheten och där är det ett 20 tal på liten yta :)
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Nu har jag skummat igenom tråden men har haft ett någonlunda liknande fall som ditt golv.

Detta hände 2011. Bodde i en relativt nybyggd fastighet (2008). Vi hade en vattenskada i ett badrum som fick bytas. När hantverkarna var där så var de tvugna att ta upp väggen mot rummet bredvid för att komma åt rören som var inuti väggen (orsaken till skadan). I samband med det så lyckades de knocka ner ett parti på en pelare i rummet. En pelare som jag med slit och mycket tid klätt in i diverse stensorter som slipats och hade ett enligt mig rätt häftigt mönster (Ska leta upp en bild!, I huvudsak marmor och granit). Bolaget var inte alls intresserade av att ersätta skadan, där offerten från stenhuggaren skulle ha ca 60' för arbetet (jag hade gjort det själv men det var orelevant). De erbjöd sig att klä om pelaren i sån där fake-sten som de har på byggmax eller någon liknande sort. Självklart tackade jag nej.

Jag skickade helt enkelt ett skadeståndskrav på 75 000 till bolaget, där stenhuggarens 60' fanns med, lite annat som var skadat / slitet / påverkat osv. Självklart väl dokumenterat på hur det såg ut innan och efter. Efter någon vecka med lite småmejlande med deras ombud så blev jag kontaktad av, om jag inte minns fel, deras försäkringsbolag som gav mig fakturauppgifter för arbetet till stenhuggaren samt bad om kontouppgifter för de övriga sakerna som ersattes kontant. Bokade dit stenhuggaren som fixade det, och som i sin tur fakturerade deras föräkringsbolag.

Kan du inte helt enkelt nyttja skadeståndslagen och rikta ett krav till firman med hänvisning till Skadeståndslagen, 2. kap 1§.

((K2.png1 § Den som uppsåtligen eller av vårdslöshet vållar personskada eller sakskada skall ersätta skadan. Lag (2001:732).)) Det kan dessutom vara så att det i avtalet med Brf står att de har strikt ansvar, då behöver det inte ens vara vårdslöst.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 5 till
  • Laddar…
Jag har rensat bort tjafs.

/Moderator
 
  • Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
@Grim Pedersen Tack för bra info! Skönt det löste sig för dig!
Jag tänkte väl låta det gå via styrelsen, först om det blir problem får jag väl ta till med hårdhandskarna mot entreprenaden osv..
 
Martin_B
@AndersMalmgren Tycker synd om dig Anders som får dras med sådant här skit. Slarviga hantverkare som lägger kvantitet före kvalitet.

Oavsett hur du gör så har du säkert fått (och kommer att få) spendera många tusenlappar i form av tidsåtgång bara för att åtgärda det som dina hantverkare har ställt till med.

Man får jaga och jaga de, ringa samtal, skriva mail, sitta här på forumet och diskutera eländet, osv. istället för att lägga samma tid på en minisemester utomlands, exempelvis.

Jag hoppas du får ordning på detta innan det drar iväg för mycket för dig, investeringsmässigt. Men jag förstår att du vill få upprättelse, principen är ju viktig, det är den för mig också!
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Martin_B Martin_B skrev:
@AndersMalmgren Tycker synd om dig Anders som får dras med sådant här skit. Slarviga hantverkare som lägger kvantitet före kvalitet.

Oavsett hur du gör så har du säkert fått (och kommer att få) spendera många tusenlappar i form av tidsåtgång bara för att åtgärda det som dina hantverkare har ställt till med.

Man får jaga och jaga de, ringa samtal, skriva mail, sitta här på forumet och diskutera eländet, osv. istället för att lägga samma tid på en minisemester utomlands, exempelvis.

Jag hoppas du får ordning på detta innan det drar iväg för mycket för dig, investeringsmässigt. Men jag förstår att du vill få upprättelse, principen är ju viktig, det är den för mig också!
Tackar! Det är väl snarare att jag inte har tid för att engagera mig i sådant här skit. Två uppdrag, havfärdig lgh, sambo och två barn :D
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Kommunikation är A och O, tyvärr är det största bristen hos många i branschen. Grymt du ringer och inte bara kommer 3 timmar sent :D
/QUOTE]

jag tror alla som bort i sthlm förstår man kan hamna i trafik eller liknande. Med tanke på hur många som har mobil nu är det ju dock inte så svårt ringa innan :)

Jag har för övirgt bra relationer med några hantverkare som jag vårdar ömt. Ungefär som du verkar ha med din golvfabror med.
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Tackar! Det är väl snarare att jag inte har tid för att engagera mig i sådant här skit. Två uppdrag, havfärdig lgh, sambo och två barn :D
Nej du har två barn en underbar sambo som orkat med renoveringen och en underbar lägenhet och sen har du ett jobb
 
  • Gilla
p.lundgren och 1 till
  • Laddar…
T Polos skrev:
Nej du har två barn en underbar sambo som orkat med renoveringen och en underbar lägenhet och sen har du ett jobb
Haha, ja alltså skiten är ju inte det jag radade upp utan anledningen varför jag inte har tid med skit :p hehe, hade aldrig vågat kalla sambon för skit,hon läser här ibland
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
Nu har jag läst igenom hela tråden och det ger lite perspektiv på senaste tidens skador.

Har man inte lagt ner 4 år på att vå allt som man vill ha det innan inflyttning så kanske man kan leva med lite "skavanker". Men om man nu gått all in för att få det som man själv vill det så förstår jag herr Malmgrens sorg/frustration.

Släppa ett spel under samma tid med all crunchtime med mera det brukar föra med sig är ju bra jobbat.

Kudos till den förstående sambon med.

Och... Huawei har förvånansvärt bra kvalitet på sina flaggskeppsmobiler. Så pass att jag fått flera applenördar att byta. "Oj vilken bra batteritid det blev".
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.