Gårdagens avsnitt av Husdrömmar var mycket lärorikt för den som funderar på att bygga hus. Alex och Sofia hade ritat huset själva, specialanpassat för dottern som satt i rullstol ett tag. De fick kämpa hårt med bygglovet. Husbygget tärde på relationen, men allt slutade väl till sist. ”När det kom till kritan så stod där ett hem byggt av oss, för oss med oss. Det betyder väldigt mycket.”

Du kan läsa artikeln här: Sofia och Alex ritade specialanpassat hus själva och byggde i lösvirke
 
Låter ju väldigt billigt, själv hamnade vi på 19.4kkr/m2 för vårt hus på totalentrepenad.
Detta landar på 17kkr/m2, vilket låter väldigt bra! (5500-900-500(byggherreavgifter)) = 4100/240.
 
M maximm skrev:
Låter ju väldigt billigt, själv hamnade vi på 19.4kkr/m2 för vårt hus på totalentrepenad.
Detta landar på 17kkr/m2, vilket låter väldigt bra! (5500-900-500(byggherreavgifter)) = 4100/240.
Reagerade på det också, när jag såg programmet ... Iofs så kanske den första kostnaden de redovisade på 5 miljoner var med oinredd övervåning. Och sen räknade man om vad det skulle kosta när man inredde den, och sen drog man över den kostnaden 10% ... :geek:
 
Skulle vara intressant att se dimensionerna på stålbalken som skulle klara den stora spännvidden.
 
Humlo
Det måste vara störande att alltid behöver snurra upp duschslangen till badkaret runt själva blandaren? Efter 1 år så är det läck i slangen. :) Sen altandörr med helt glas i badrummet hade ju inte jag väl. Inte heller ett litet fönster där man ska hänga duschhandtaget.

Hur som helst så är jag så glad att de hittade tillbaks till varann igen. :love::love:
 
K Kyleman skrev:
Skulle vara intressant att se dimensionerna på stålbalken som skulle klara den stora spännvidden.
Stål är väldigt starkt. I en beräkning som jag gjorde när jag gick i gymnasier fick vi fram att ca 4.8mm stål kunde lyfta 500kg.
Sedan så är det en I-balk man använder (som ett H, fast du lägger den ned) och den är stark även vid böjning, alternativt ett litet litet fackverk borde klarat det galant.

Nu var det tyvärr över 20 år sedan jag gjorde sådana beräkningar, så jag kan tyvärr inte komma med något förslag, för jag kommer inte längre ihåg hur man gör. :)
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Det är svårt att uppskatta storlek på balken utan underlag så som ritningar. En vanlig valsad profil kan bli ganska stor så jag hade nog försökt satsa på en egen utformad svetsad profil för att försöka slimma balken lite. En aspekt man bör ta hänsyn till är att med så stora takytor som ska växlas av med en så lång balk som det även ligger bjälklag på, är att bjälklaget kommer deformeras vintertid då det blir snö på taket, vilket kan resultera sprickor i innertak och golv. Nu bodde de ju i Skåne(?) och hade stor taklutning så detta hade nog inte varit ett problem i deras fall.
 
Tycker det var ett riktigt fint hus, men många möjligheter. Lite tavlor på väggarna och lite mer mjuka mattor, man skulle inkludera ljudaborbenter - bara titta in i olika HiFi - sidor på nätet. Strandskyddet för denna lilla bäck känns lite fjantigt, om man uttrycker sig lite raljant.
 
Det var ju konstigt att arkitekten som gjorde ritningarna inte reagerade på lasten från taket? Dem sa ju i programmet att hon lät en arkitekt rita rent hennes ritningar? Då borde det kommit upp???
 
Man kanske överlät åt snickaren att göra konstruktionen?
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Man kanske överlät åt snickaren att göra konstruktionen?
Han som gjorde allt från att mura till montera köket? ;) :)
 
Dessvärre är inte arkitekter konstruktörer och de har kanske inte riktigt känslan för vad som är rimligt eller ej ur bärighetssynpunkt. Jag skulle nog tro att denna balk dessvärre "föll mellan stolarna" eller att limträkonstruktören helt enkelt missade eller inte fick information om pelaren från taket. Jag tyckte det var bra uppmärksammat av snickaren, dock var kanske lösningen av problemet var i enklaste laget med tanke på vilka ytor i och kring köket de kunde skapat.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Jag tycker definitivt det är arkitektens ansvar att se det.
Det går ju inte att överlåta konstruktionen om det leder till att arkitekturen påverkas. Då skulle ju arkitekten lyft luren och stämt av med en konstruktör, eller snickare...
 
Nu vet vi ju inte riktigt omfattningen av arkitektens uppdrag, sannolikt(vad det lät) hjälpte denne bara till med planer, elevationer och enkla sektioner till bygglovet. Själva konstruktionsansvaret hamnade sen säkerligen hos totalentreprenören och att det där blev någon miss(vilket nästan är mer regel än undantag).
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Humlo
Men å andra sidan sa ju programledaren (som är arkitekt) att de inte behövde ha de där balkarna alls. Enligt honom var de helt onödiga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.