Idag finns det mesta att läsa på ye olde internet.
När jag byggde min pump så fanns nästan ingenting.. Biblioteket var ett säkrare kort.. :rolleyes:

Här är från när jag testar pumpen för första gången:
Matarledningen var kortare då, lite drygt 200meter, och jag hade inget stigarrör installerat heller.
Det märks på dom betydligt längre pulserna.

6 meter lägre pumphöjd här då jag inte byggt vattentornet ännu:
 
  • Gilla
faf
  • Laddar…
Nån sån här enkel tänker jag passar perfekt för dig @jonatha (y)
 
  • Gilla
Sjupen
  • Laddar…
Ja, perfekt!
Det där får jag nog ihop, lite Pettson har man ju i sig... Där har de ju knappt nån fördämning alls, det kanske inte behövs? Jag trodde jag skulle behöva dämma diket/bäcken lite för att få lite tryck vid inloppet till matarröret, men det kanske inte alls behövs?
Du frågade i ett tidigare inlägg hur lång matarledning jag behöver, jag tror 15-20 meter kan räcka för en meter, fall men jag kan nog få en halvmeter på bara fem meter matarledning på det brantaste stället. Sen ska vattnet pumpas tillbaka och förbi matarledningens intag, kanske 15-20 meter längre bort.
I det enkla exemplet du föreslår ser det bara ut att vara en typ "gardena-backventil" som sista ventil, men den första ventilen, vad är det för typ? Måste man bygga en sån själv som du gjort (jag antar att du är rätt händig med svarvar och så...), eller finns de i VVS-butiker?
Tack för snabba svar och bra input!
 
J jonatha skrev:
ser det bara ut att vara en typ "gardena-backventil" som sista ventil
När jag tänkt efter lite fattar jag att det inte är en backventil, den sitter på fel ställe. Antar att det är en backventil mellan "skvättventilen" och flaskan, alltså i mässing.
 
Gjorde en plocklista för att bygga en vädurspump i 1" rördelar :D(y)

Plocklista med rördelar för byggande av vädurspump, inklusive klaffbackventil, T-rör, muff och bussning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rördelar för bygge av vädurspump; PRK-koppling, nippel, PEM-rör och stödhylsa med priser och artikelnummer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Går att ladda kundvagn nr 2476 här:
http://www.rorprodukter.se/kundvagn

Det går att skippa nippeln 25/15 om man köper en gardenakoppling i 1" R25 istället för en "standard" 1/2" R15

Komplettera med en PET-flaska och gardenaslang så är du i mål. (y)
 
  • Gilla
Håkan Edvardsson och 6 till
  • Laddar…
Hur är ventilen uppbyggd?
 
Antar att du menar pulsventilen?
Det är en klaffbackventil som är vänd åt fel håll.

Den stänger när vattenflödet blir tillräckligt stort.

På videon ovan så har man dragit i en skruv i klaffen för att kunna göra den tyngre med brickor.

Tror inte @jonatha behöver göra den tyngre då lyfthöjden är måttlig.
 
Det var precis det jag menade. Tack så mycket.
 
  • Gilla
Jarlingar
  • Laddar…
Jarlingar Jarlingar skrev:
Gjorde en plocklista
Vilken sjuk service! Tusen tack, nu har jag inget att skylla på om det inte blir av.
Lovar uppdatering med film på otörstiga lamm framöver.
Tack!
 
  • Gilla
Jarlingar
  • Laddar…
Vet inte om detta är off- eller on-topic men intressant för den musikintresserade pumpentusiasten :)

 
  • Gilla
spånhyvel och 4 till
  • Laddar…
Jag har klurat vidare lite och funderar på slanglängder mm, lite hur man ska tänka kring principen. Det måste väl t.ex. vara en viss längd på matarledningen för att få en "smäll" när pulsventilen slår igen? Nu killgissar jag en smula, men det som driver pumpen är väl att vatten (inkompressibelt) bygger upp rörelseenergi när det börjar föda, så att det blir typ som en stång som krockar i en vägg när pulsventilen stängs. Den energin (från krocken) stegrar trycket som öppnar nästa backventil så vattnet kan lyftas högt.
Om det stämmer är ju energin i en puls större om matarröret är längre. Finns det nån tumregel för hur man bör dimensionera, t.ex. längd och diameter på matarrör vs fall för maximal effekt?
Sen gissar jag att dimensionerna på nästa slang (som lyfter högt, kallas det stigarrör?) inte är lika avgörande?
Tack på förhand
/Jonathan
 
Ja du har rätt i hur energin används i en vädurspump.

Men längre är inte alltid bättre pga flödesförluster.
Hastighet är bättre än volym, e=mv² vettu ;)

En vanligt förekommande siffra är att röret som driver pumpen ska vara 150-1000 gånger längre än innerdiametern.

När man är tvungen att använda längre rör så använder man stigarrör. "standpipe" Schematisk illustration av en vattenkälla ansluten till en pump genom ett system med rör;charset=Utf-8
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vilken koll du har!
Dåså, då lär det ju bli utmärkt med 10m entumsrör (10/0,032=312) som jag hade tänkt.
Hastigheten lär väl hållas nere främst av ventilen, friktion i röret blir väl en faktor först vid högre hastigheter?
Kanske tom kan vara en fördel med ett smalare rör, hastigheten i en 20mm-pem lär ju bli nästan 3 ggr högre med samma vattenmängd per tid, (alltså om man har en likadan ventil, i mitt fall 32mm, men smalare drivrör)?
Det skulle ge L/Di=500 (och kosta 100 spänn mindre på Jula, hehe...).
Rimligt eller korkat, hur skulle du tänka?
 
En 32 pem har innerdiametern 26.2mm.
Maxlängd blir då 26.2 meter, så 25 meter 32 pem kommer bli kanon (y)
Men du kan kapa ner den ända till ~4 meter.

32 pem är bra avvägt med pulsventilen också.

Det kan fungera med en klenare slang, men varför chansa..
Hastigheten blir inte större i en klenare slang då dom matas med nära nolltryck.

Håller faktiskt på och bygger två nya vädurar i rostfritt.. Tänkte sälja dom på ebay sen.
 
  • Gilla
Benke123
  • Laddar…
Intressant,
Jag har haft planer på att bygga en själv men det verkar aldrig bli av.
Kul att se filmerna, terrängen påminner väldigt mycket om min tänkta "placering", jämtlänsk fjällskog ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.