B Byggdjuret skrev:
Ja visste att de va nått jag missat! Har du å sälja? :p
Har en dunk i garaget. Kom och hämta bara. Ta med sugrör!
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Har en dunk i garaget. Kom och hämta bara. Ta med sugrör!
Vi kan dela på den Så blir det dubbelt trevligt :)
 
Alfredo Alfredo skrev:
Du har inte någon länk eller annan källa till dessa varningar för jag har helt missat dom?
Det finns forskningsrapporter och flertalet intressanta artiklar i ämnet.
På livsmedelsverkets hemsida finns inte så utförligt material, men det finns flera sidor med denna information t.ex. hittar du följande på denna länk https://www.livsmedelsverket.se/pro...g-och-hygien/material-i-kontakt-med-livsmedel

Vilka förpackningar kan man använda i mikrovågsugn?
Använd bara en förpackning i mikrovågsugn om det finns märkning som visar att det går bra. Risken att ämnen förs över till maten är större vid höga temperaturer. Alla material och produkter som kan komma i kontakt med mat ska vara märkta så att man förstår hur de kan användas.
 
S Stefan1972 skrev:
så du menar på fullt allvar att livsmedelsverket har rätt i allt de säger bara för att?
Nej det har de inte. Det har ingen när det gäller nya rön. Dock har de personer där som jobbar med detta på heltid samt är den myndighet som styr över detta i Sverige.
Jag vet inte vilken informationskälla som skulle vara bättre?
 
B Byggdjuret skrev:
Jag har en påse full med asbestfibrer, jag har finfördelat dessa sedan brukar jag andas in lite då och då... DDT har jag inte lyckats få tag på ännu, men jag jobbar på det. Du kanske har lite som jag kan få köpa? Jag tänkte göra en god drink som jag såg ett recept på (DDT är så tråkigt å andas in nämligen) Lika delar läkarsprit (den starkaste) och DDT sedan värmer du det i en plastbytta, du bör röra runt efter att du värmt den.

Detta är väl helt normalt? :)
Haha, det där var riktigt skoj.....Tack!
 
S sblixten skrev:
Det finns forskningsrapporter och flertalet intressanta artiklar i ämnet.
På livsmedelsverkets hemsida finns inte så utförligt material, men det finns flera sidor med denna information t.ex. hittar du följande på denna länk [länk]

Vilka förpackningar kan man använda i mikrovågsugn?
Använd bara en förpackning i mikrovågsugn om det finns märkning som visar att det går bra. Risken att ämnen förs över till maten är större vid höga temperaturer. Alla material och produkter som kan komma i kontakt med mat ska vara märkta så att man förstår hur de kan användas.
Utan att ha följt länken kan man väl då ändå anta att mikrovågsugnslock är gjorda för att klara av de påfrestningar på plasten som en mikrovågsugn ger, eller?
 
  • Gilla
radioshack och 1 till
  • Laddar…
R
Nu har jag testat en enkel ångtvätt. Det blev bättre men inte helt rent.

Finns det inte mikrolock i bättre material än billig plast? Jag skulle aldrig köpa en stekspade i plast utan där köper man ju rostfritt så håller det resten av livet. Just rostfritt funkar väl inte i mikro men något annat? OBS: inte glas/porslin, i alla fall inte utan ventilation, pga uppstår övertryck och då studsar ju locket omkring och det är en dålig idé att återkommande slå ihop två glasdetaljer.
 
Kör en Foodora från närmsta biograf.
 
R d b skrev:
Nu har jag testat en enkel ångtvätt. Det blev bättre men inte helt rent.

Finns det inte mikrolock i bättre material än billig plast? Jag skulle aldrig köpa en stekspade i plast utan där köper man ju rostfritt så håller det resten av livet. Just rostfritt funkar väl inte i mikro men något annat? OBS: inte glas/porslin, i alla fall inte utan ventilation, pga uppstår övertryck och då studsar ju locket omkring och det är en dålig idé att återkommande slå ihop två glasdetaljer.
Tror ändå glaslock är det bästa alternativet, om man kan hålla sig från att slå sönder det, så håller
det länge.
Har tyvärr inte hittat något vettigt i Sverige, på Ebay finns det en del fina
https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_sacat=0&_nkw=microwave+cover+glass&_blrs=spell_check
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
R
Lider silikon av sanna problem med fett som "smälter in" in i ytan? Annars vore ju det ett alternativ.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Utan att ha följt länken kan man väl då ändå anta att mikrovågsugnslock är gjorda för att klara av de påfrestningar på plasten som en mikrovågsugn ger, eller?
Ja, det tycker jag man kan anta.
 
R
Silikon verkar vara en lösning

https://www.smartasaker.se/sv/artiklar/popcorn-maker-for-mikron.html

Jag har ett lämpligt silikonlock med det kostade 250:- så jag har inte lust att prova när ett mikrolock kostar 10:- på Ikea. Någon som använt silikonlock i mikro länge och kan säga något om huruvida de går att diska eller inte?
 
R
Kan bekräfta efter ett tiotal försök att silikon funkar utmärkt att diska (i maskin)! Skit i det sunkiga mikrolocken och köp lite dyrare silikongrejor så blir ni nöjda.
 
  • Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
M
Silikon frigör väl dessutom betydligt mindre mängd skadliga ämnen vid uppvärmning?
 
Gör det något att det är lite fettigt? Du har ju ändå inte maten liggandes mot locket? Och fetthinnan borde väl skydda mot allt farligt som plasten kanske släpper ifrån sig?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.