Hej
Tänkte fråga om någon har något tips på hur man felsöker ett nyligen fungerande telefonjack som slutat fungera.

Jag har precis blivit lite teknikansvarig i en föräldraförening som driver en skola. Vi fixade nyss med datornätverket på skolans kontor. Enligt mig är datornätverket och telefonin helt skilda. Det vi gjorde var att fixa med en accesspunkt för wifi:n obs inga skruvar eller dylikt, bara inpluggande av rj45 i en switch. Intill satt visserligen ett infällt gammalt telefonjack som tydligen inte funkade dagen efter. Så även om jag tycker att vår manöver inte hade med telefonin att göra så låter det ju långsökt att den slutade funka just då av någon annan anledning.

Tydligen har man testat med en annan telefon, 2, i detta jack, den funkade inte heller. Jag inväntar på att få veta om telefon 1 funkar i andra jack.

Men tänkte nu fråga om någon har något tips på hur man felsöker. Själv misstänker jag en mus, men det känns osannolikt. Gissar att telefonin går till någon plint någonstans. Jacket såg ut att vara minst 20 år i alla fall.

Tacksam för alla tips.
Mvh
Fredrik
 
Traditionellt så sitter det ju ett huvudjack/förstajack någonstans där ledningen kommer in. Har ni identifierat det? Fungerar det i så fall där?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Det ska vi kolla, återkommer.
 
Går det att ringa till jacket?(eller snarare det numret) Får man ett felmeddelande då, eller går det bara fram ringsignaler?
Om det går fram signaler, men du inte har någon trådbunden telefon som du är säker på fungerar, kan du testa jacket genom att ringa till det med din mobil. När du hör att det går fram signaler kan du mäta spänningen över de två nedersta stiften; vill minnas att det är 50 volt eller nåt sånt.
 
Sen kan det vara knas i andra jack också. Om det är installerat med Telias/Televerkets kaskadkoppling kan det bli ”fel i jacket” om det är något knas med något annat jack eller någon annan telefon. Testa att dra ur allt som är inkopplat på alla telejack i lokalen/fastigheten.
 
Tackar verkligen för tipsen! Jag tror, vilket jag genast måste reda ut, är att det ringer i alla telefoner då någon ringer utifrån. Jag tror det bara finns ett telefonnummer in till fastigheten. Återkommer...
 
ricebridge ricebridge skrev:
Sen kan det vara knas i andra jack också. Om det är installerat med Telias/Televerkets kaskadkoppling kan det bli ”fel i jacket” om det är något knas med något annat jack eller någon annan telefon. Testa att dra ur allt som är inkopplat på alla telejack i lokalen/fastigheten.
Televerkets kaskadkoppling? Är det kaskadkopplat så är det hempulat.
 
J
G Gavel skrev:
Televerkets kaskadkoppling? Är det kaskadkopplat så är det hempulat.
Det där får du gärna utveckla. Jag skulle vilja påstå att det är precis tvärtom.
 
  • Gilla
GK100 och 4 till
  • Laddar…
Är det 48-50v likspänning fungerar det. Så mät er varifrån det fungerar.

100v DC när det ringer
 
G Gavel skrev:
Televerkets kaskadkoppling? Är det kaskadkopplat så är det hempulat.
Nej, de allra flesta telenät är kaskadkopplade, dvs seriekopplade
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
sir_daniel sir_daniel skrev:
Är det 48-50v likspänning fungerar det. Så mät er varifrån det fungerar.

100v DC när det ringer
Växelström (AC) när det ringer.
 
Normal koppling !
Schematisk bild av koppling mellan befintligt och nytt telejack med beskrivande text.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 3 till
  • Laddar…
Helt rätt 100v AC när den ringer, inget annat
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
J
Kan TS förklara mer vilka tjänster som finns och vilken typ av uppkoppling man använder? Är det ADSL eller fiber? Gissar ADSL, men någon måste ju ha beställt tjänster här. Det är inte så att ni i samband med att ni fått router också beställt bredbandstelefoni? Har ni kollat med er tjäsnteleverantör/ISP? Har ni kopplat in RGW/Router i första telejacket?
 
G Gavel skrev:
Televerkets kaskadkoppling? Är det kaskadkopplat så är det hempulat.
Televerket använde kaskadkoppling i alla år. Med denna kopplades telejacken i serie. När man kopplar in en telefon på ett jack, så bryter telekontaktens femte stift (det av plast) serien, så att telefonen hamnar i serien (det är det som plaststiftet är till för).
Vitsen med detta är t ex att man inte kan tjuvlyssna på samtal i en annan telefon i samma slinga. Att det är kaskadkopplat ser man på att alla fyra plintar i jacket är anslutna till varsin tråd.
Sedan gick det att parallellkoppla jacken också, genom att bara använda de två nedre plintarna. Då kan man använda flera telefoner samtidigt. Det gjorde jag väldigt ofta när jag drog teleledningar härsan och tvärsan som ”hemmapulare”. Observera dock att sådant hempul var fullt lagligt från 80-talet och framåt.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.