Vi bestämde oss i vintras att vi skulle ta steget att bygga ut huset och nu är vi i full gång med att rita alla bygglovsritningar.

Efter att skissat upp taken i Sketchup så tror jag att det kan bli svårt att få till "skarven" mellan taken så att vattnet kan rinna av ordentligt i hängrännor. Efter att ha tittat runt på google lite så verkar alla som vi har tittat på (utom en) dra in det nya taket innanför det befintliga så att man får ett innerhörn.

Går det att bygga ihop taken som jag har skissat (blå = befintligt och röd = tillbyggnad)?

3D-Sketchupmodell av hus med blått befintligt tak och röd tillbyggnad där taken överlappar varandra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ändrade lite så jag drog in väggarna 25cm och då blev det så här:
3D-modell av ett förenklat byggnadsprojekt med modifierade väggar och takstruktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det känns rent spontant som en bättre lösning (utan att lagt något mer avancerat tak än på en carport tidigare).

Vad säger ni, hur skulle ni göra?
 
Båda sätten går att göra på. Sen kan jag själv tycka att det blir snyggare att dra in det lite då man får ett mer markerat avslut/start på vinkeln.

Det jag sett som vanligast dock när man kör vinkeln vägg i vägg med den gamla gaveln är att taket på vinkeln går lite utanför takutsprånget. Så när plåtis kommer och lägger plåt där taken möts så leder man ner allt i hängrännan på det nya taket så att säga :)
 
Jag skulle göra som i det första alternativet. Då får du ett rakt fasadliv utan indrag.

Förstår inte ens varför det skulle bli svårt med takavrinningen, Det är väl bara att låta ränndalen gå ner i rännan?

Då här ser det ut på ett av mina hus:
Hus med snötäckt tak och synlig ränndal som leder till hängrännan vid en skorsten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T toolman77 skrev:
Jag skulle göra som i det första alternativet. Då får du ett rakt fasadliv utan indrag.

Förstår inte ens varför det skulle bli svårt med takavrinningen, Det är väl bara att låta ränndalen gå ner i rännan?

Då här ser det ut på ett av mina hus:
[bild]
Ja det är ju snyggt när det inte är någon skillnad mellan nya och gamla väggen, sen vill man ju ha så mycket ny yta som möjligt inomhus. Men det jag tänkte på var att kommer inte vatten rinna mot insidan på vindskivan vi ränndalen så att den behöver bytas fortare än annars?
 
Det är ingen fara. Nu vet jag inte exakt hur man gör, men jag kan tänka mig att man viker upp en bit av ränndalen i slutet just för att motverka detta.
 
Det uppstår nästan alltid knepiga möten som man inte förutsett mellan olika byggnadsdelar när man gör tillbyggnader. Några principer som det kan vara bra att hålla sig till är: samma taklutning på tillbyggnad som ursprungshus och samma nivå på takfoten. Det blir nästan alltid bättre när en tillbyggnad antingen är indragen eller skjuter ut i förhållande till ett befintligt väggliv. Fasadpartier blir då inte så långa och materialskarvar inte så framträdande.
 
Tanken från början var att ha samma vinkel (45) men eftersom vi bara tänkte ha varmvind med lite förvaring samt ventilationsaggregatet mm så kändes 45 grader väldigt mycket. Men jag tror vi faktiskt kör på indrag från knutarna. Det blir som justusandersson skriver bättre övergång mellan nytt och gammalt. Kom även på att nya panelen är "grövre" än den gamla som bara är 120x18mm.

Men 25cm indrag från knuten, är det tillräckligt eller kan det var mer/mindre?
 
  • Gilla
Joh_81 och 1 till
  • Laddar…
Det räcker.

Och håller med, sen tycker jag personligen att det är snyggare för det blir en mer markerad gräns var vinkeln faktiskt börjar :)
 
25 cm indrag är helt OK.
 
Tänk på utbyggnadens takfot när du gör indraget och låt det styra lite så att du slipper det krångliga mötet. Fasadliv hamnar då av sig själv i "rätt" läge.
 
Förstår hur du menar @bossespecial, men takutsprånget på befintligt hus är drygt 50cm så det finns lite att ta av på nya ifall man gör takfoten lite mindre.

Hittade ett exempel på hur det går att lösa om nya taket är lite innanför det befintliga: https://www.styleroom.se/images/150984-ranndal

Då är tanken att det blir indrag av väggen (25cm) och takfotens djup anpassas så att hängrännan hamnar innanför vindskivorna på befintliga taket.
 
Skulle den sista lösningen fungera eller ser ni någon risk med att lösa det på det sättet?
 
Om du har samma takfotshöjd på det nya som det gamla kan det se ut på följande sätt:
Skiss av takfot och ränndalsplåt med möjlig skärningspunkt för taklutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Du kan också dra ut skärningspunkten så den träffar ytterkanten på gaveln, men då måste ränndalsplåten bockas så att vattnet rinner rätt.

En poäng med att ha samma taklutning på nytt och gammalt är att skärningarna blir snyggast då.
 
  • Gilla
bossespecial
  • Laddar…
Många saker att tänka på :). Som jag har tänkt nu blir det 30 graders lutning mot det gamla taket, takfoten på gamla och nya kommer anpassas så att de går ihop utan innerhörn.

Hur ansluter jag nya taket mot det gamla? Hela taket ska renoveras med ny spånt + papp och pannor. Spåntar jag upp hela gamla taket och sen bygger på nya takreglarna? Och hur gör jag med ångspärren, tanken är att det ska vara varmvind på nya (samma som på existerande), ska den fästas i innertaket på de nya bara eller ska även plasta in ytan mot det gamla taket som nu blir inbyggt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.