J
Har en snart två år gammal knuttimrad oisolerad bastubod. Upptäckte nu att knuten inte verkar tät, den som är mest utsatt för väder och vind (åt sydost). Har vid monteringen målat samt utifrån lagt på ett lager utefog mellan bottenbrädor och tryckt ram.

Är detta vanligt vid knuttimring? Idéer på hur man åtgärdar?

Oisolerad knuttimrad vägg med synligt glapp vid träknuten som är utsatt för väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En detaljbild på en knut i ett knuttimrat hus där trädelarna inte ligger tätt mot varandra, indikerande potentiella täthetsproblem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Man skulle ju kunna tänka sig att det är fuktförändringarna i konstruktionen som ger problemet.

Lösningen är väl att man försöker täta på lämpligt sätt. Kanske en fog som tillåter viss rörelse kan var en väg..
 
  • Gilla
JRMKJRM
  • Laddar…
J
Även andra knuten mot SV är otät. Det är fukt längs hela insidan på knuten, inte bara nederst mot ramen. Borde vara fler av er som drabbats ?

hur fixa?
- rejält med utefog längs hela knuten ?
- plåta in knuten ? finns det färdiga prisvärda plåtar som kan användas (45mm timmer).

Antar att den ruttnar inom ett par år annars.
 
Tomture61
Används bastuboden som bastu , dvs är det varmt ibland ?
 
M
Jag hade vänt mig till återförsäljaren och åberopat reklamationsrätten.
En timmerknut som är korrekt utförd ska inte läcka någonting alls.
 
M
Och tanken från tillverkaren kan ju inte vara att väggen ska ruttna inom 5år.
 
M
Och det kan inte vara så att snön har blåst upp underifrån så att det är mellan syll och vägg som det läcker?

Högra ”timran” ser ju iofs mycket konstigare ut än den rakt fram?
 
J
Tomture61 Tomture61 skrev:
Används bastuboden som bastu , dvs är det varmt ibland ?
Är i omklädningsdelen, ej bastun.
 
H
M Marcussjogren skrev:
Jag hade vänt mig till återförsäljaren och åberopat reklamationsrätten.
En timmerknut som är korrekt utförd ska inte läcka någonting alls.
okej. så att montaget är köpt eller kom det färdigbyggt?
 
M
henke_benke skrev:
okej. så att montaget är köpt eller kom det färdigbyggt?
Det ser ut som prefab-timmer så jag utgick från det.
 
J
henke_benke skrev:
okej. så att montaget är köpt eller kom det färdigbyggt?
jag monterade själv, men förvarade timret 6 mån innan montering vilket försämrade passformen trots noga staplat.

jag är inte inne på att kräva någon leverantör på något. bara tips på hur man kan få den tät...
 
Tomture61
När du värmer i bastun så fungerar byggnaden som en skorsten , typ.
Varma luften vill ut medans kall luft kommer in vid den lägsta punkten . Bastudelen klarar sig nog bra pga den höga temperaturen.
Finns det ngn ventil i omklädningsdelen , så ventilationsluft ej drar genom väggarna?
 
  • Gilla
JRMKJRM
  • Laddar…
J
bastun har glesgolv, rejält öppet nedtill dörren mellan bastu o omklädning. dvs knappast ventilationsproblem.

tror helt enkelt det regnar o blåser in, ligger oskyddat mot sydväst, ingen knut åt andra väderstreck är otät.
 
H
Larsa Larsa skrev:
Polhus har silikon till knutarna.
[länk]

Jag tycker det känns så där. Ett alternativ är att bräda in knutarna, jag skall bygga en liknande stuga precis vid havet och kommer antagligen göra det för att spara virket.
såg att ts hade satt utefog på mellan bottenbrädor och tryckt ram. men nyfiken om ts satte på resten
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.