Soltorp40.
Stämmer bra det, kollade det innan jag började bygga var temperaturen låg, ju längre ner desto mer konstant och gruset som vi grävde igenom var som att grava i frusen mark så hårt packat var det sa grävaren, han uppskattade att 1kbm i marken blev ca 1.4kbm uppgrävt och på lastbilen.
Det blir utifrån sett, jord||markduk@10cm pordrän|25cm Lecablock |puts|| så det blir ca 37cm tjockt, men jag är fortfarande lite osäker om jag ska hoppa pordrän och köra med platon matta istället just för att få bättre kyla mot väggen från marken men är osäker och vet inte riktigt vem man kan fråga om detta ämne TIPS mottages.
Taket kommer jag att gjuta på Peva45 plåtar och det blir 12cm tjock platta totalt samt att Friggeboden kommer blir välisolerad och den står i skugga hela dagen utom 2h på kvällen då kommer det sol på en kortsida.
Ang slangar och rör så har jag tänkt tanken men inte att dra in det dit med in i bostadshuset för att kyla det på sommaren nu när jag har ett stort hål och enkelt att gräva ner lite avloppsrör
Står jag inne i det jag byggt så är det väldig skillnad i temperatur nära plattan och uppåt taket stor skillnad.
 
Sådär nu har det gått ett tag sedan sist och det har hänt en hel del, 3 väggar av 4 är helt klara med grundputs och isolering med Pordrän p19 100mm samt markduk N1 och har fyllt upp kanske 50cm till 1m med grus/sand (bilder kommer)

Köpte givetvis för lite pordrän vilket är en miss o saknar 4 skivor för att det ska bli helt klart, missade att jag var tvungen att såga sönder skivorna för att isolera sulan på 22cm =)

Efter att det är klart så ska jag se om jag kan hyra/låna grannens minigrävmaskin o fylla igen och bli av med en stor jäkla hög på tomten.

Nästa steg efter det är att mura upp mellanväggen och sätta in ståldörren sedan regla upp med stämp och lägga på PEVA45 gjutplåt och gjuta tak/golv.
 
  • Gilla
jawen och 1 till
  • Laddar…
Yes, då var det ett tag sedan sist igen.
Det som hände sedan sist är att jag hyrde en grävmaskin och fyllde igen runt vinkällaren som ni kan se på bilderna nedan, tyvärr så räckte inte fylnadsmassorna som grävaren lämnade kvar så jag fick gräva ett nytt hål på gräsmattan för att kunna fylla ut bakom ordentligt där det var svårt att komma åt, men som tur är så är det inte svårt att få fyllnadsmassor men det som var läskigt var när lastbilen backa in mellan huset och poolen =)

IMG_0485.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_0488.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_0489.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_0511.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_0522.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_0617.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hallå igen,
Nu är bygget igång igen och mellanväggen är uppbyggd så att dörren passar perfekt.

Nu behöver jag hjälp med att få tag i PEAV 45 el Plannja Combideck 45 i Sthlm området (Kumlaviken har tyvärr semesterstängt till Aug) vilket är dåligt för mig, Förslag på var jag kan få tag på det?

Återkommer med bilder mm
//M
 
Redigerat:
Marcus Lindberg skrev:
Hallå igen,
Nu är bygget igång igen och mellanväggen är uppbyggd så att dörren passar perfekt.

Nu behöver jag hjälp med att få tag i PEAV 45 el Plannja Combideck 45 i Sthlm området (Kumlaviken har tyvärr semesterstängt till Aug) vilket är dåligt för mig, Förslag på var jag kan få tag på det?

Återkommer med bilder mm
//M
Har du tur så har; http://www.bevego.se/

Combideck hemma.
 
Inspirerande läsning! Hur har det gått med bygget? Jag ska starta ett likande projekt och är väldigt intresserad av allt du lärt dig under resans gång.
 
Tänkte uppdatera denna tråd igen, då det pågått bygge av en friggebod ovan så själva källaren har blivit bortglömd men så snart friggan är klar så ska jag fortsätta under mark, återkommer ;)
 
M Marcus Lindberg skrev:
Tänkte uppdatera denna tråd igen, då det pågått bygge av en friggebod ovan så själva källaren har blivit bortglömd men så snart friggan är klar så ska jag fortsätta under mark, återkommer ;)
du får gärna dela med dig av friggan med så vi ser helheten!
 
A
M Marcus Lindberg skrev:
Hej,

Jag tänkte mig att bygga en Vinkällare och pool utr rum dok avskiljt från varandra och tänkte gräva 3m djupt för detta och runt 15 kvm, gjuta platta med isolering under och leka block 60x25x25 mura upp och gjuta tak i betong oxå.

Jag har sökt runt på nätet utan att hitta någon vettig information om hur man kan komma så nära 70% luftfuktighet och mellan 12-14 grader året om.

Det jag hitta var någon som förlängde garaget en bit och isolera som tusan och med extra lättbetong block mm så att det blir en trög temperaturförändring.

I mitt fall kommer det vara helt nergrävt och ovanpå kommer det stå en friggebod med ingång ner till källaren i någon form av trappa/spiraltrappa och dörr till vinrummet och en annan till pool utr rummet.

Detta ligger i norra stockholm.

Finns det någon som gjort detta tidigare och kan tipsa om tex hur tjock isolering under plattan man ska ha och utanför väggarna för att komma så nära 70% fuktighet och temperatur

Eftersom jag gräver ner så vill jag helst inte har någon värmare eller kylare för att få rätt temp och jag förstå att det är omöjligt att säga vilka tjocklekar man ska ha beroende på vad det är för mark mm

Hoppas någon kan komma med lite tips o förslag =)

//Marcus
Hej
Jag håller själv på att bygga en vinkällare, och hittade en massa matnyttigt i denna text
http://www.eldrimner.com/core/files/jordkallare_korr_3.pdf
 
Då var det dax igen då som jag lovat tidigare, skickar upp lite bilder hur de ser ut.

Isolerad vägg i en grävd grop med rasade massor på marken efter skyfall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grävd grop med jordsammanbrott och spår av skyfall, delvis täckt av vit presenning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Leriga massor och isolering syns i ett delvis översvämmat utrymme efter ett skyfall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rasade massor och isolering i en utgrävd byggarbetsplats efter skyfall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Isolering samt efter kraftigt skyfall i några dagar så rasade det in lite massor.
 
  • Gilla
jawen
  • Laddar…
Efter att jag grävde igen runt om så var det dax att köpa gjutplåtar och det blev Peva45 med ett litet överhäng runt om.

Byggprojekt med lagda gjutplåtar och trästöd under ett presenningstak i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggprojekt med gjutplåtar och armering under presenning, halvfärdigt arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Översikt av ett byggprojekt med nyinstallerade gjutplåtar och en synlig öppning för armering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gjutplåtar installerade runt en öppning med en stege lutad mot betongvägg i ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gjutplåtar lagda för byggprojekt med armering runt en öppning och verktyg i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Armeringsnät på gjutplåtar Peva45 för byggprojekt med synlig öppning och överhäng, upplagt för gjutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gjutplåtar och armering installerade för en grund med öppning under presenningsskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det gick ganska fort att lägga plåtarna även att jag gjorde det utan hjälp, armeringen tog lite längre tid speciellt runt öppningen.
 
  • Gilla
jawen och 1 till
  • Laddar…
Då blev det dax att gjuta plattan och hyra en sloda men innan så stagade jag upp ordentligt under vilket blev toppen.

Betongbil med utsträckt pumparm och en arbetare som förbereder gjutningen av en platta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyggjuten betongplatta med trästöttor och presenning i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyggjuten betongplatta med stagning och stege i byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu ska det bara härda en tid tills nästa moment
 
  • Gilla
jawen och 1 till
  • Laddar…
Efter 4v väntan så var det dax att börja snickra på "friggan" väggarna först, allt snickrat för hand inget fusk med maskin "man-made" =)

Träram på betonggrund med hammare och vinkelhake, byggprojekt av vägg påbörjat för hand.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träråstomme till vägg under konstruktion, för hand snickrad i ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Larsa61
  • Laddar…
Väggstommarna och tak inkl plåt gjordes 2016 i nov innan vintern kom. och hela 2017 var det snickeri inkl nerläggninga av rör för el och data. samt tog det mig ca 7 dagar att borr mig igenomen väg 45 grader ner genom grunden till huset för genomföring av rör strax över 50cm o borra.
Grävmaskin och nydragna orange och gula rör i en grävd grön i marken vid en röd vägg med ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Minigrävare vid husgrund i arbete med att borra för genomföring av rör, med uppgrävd jord och huset i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har lite smågrejer kvar att fixa med stuprören samt såga snyggt nertill på fasaden samt bygga trädäck framför dörren runt till höger om huset och staket mot fastigheten bakom.
 
  • Gilla
jawen och 4 till
  • Laddar…
A
M Marcus Lindberg skrev:
Soltorp40.
Stämmer bra det, kollade det innan jag började bygga var temperaturen låg, ju längre ner desto mer konstant och gruset som vi grävde igenom var som att grava i frusen mark så hårt packat var det sa grävaren, han uppskattade att 1kbm i marken blev ca 1.4kbm uppgrävt och på lastbilen.
Det blir utifrån sett, jord||markduk@10cm pordrän|25cm Lecablock |puts|| så det blir ca 37cm tjockt, men jag är fortfarande lite osäker om jag ska hoppa pordrän och köra med platon matta istället just för att få bättre kyla mot väggen från marken men är osäker och vet inte riktigt vem man kan fråga om detta ämne TIPS mottages.
Taket kommer jag att gjuta på Peva45 plåtar och det blir 12cm tjock platta totalt samt att Friggeboden kommer blir välisolerad och den står i skugga hela dagen utom 2h på kvällen då kommer det sol på en kortsida.
Ang slangar och rör så har jag tänkt tanken men inte att dra in det dit med in i bostadshuset för att kyla det på sommaren nu när jag har ett stort hål och enkelt att gräva ner lite avloppsrör
Står jag inne i det jag byggt så är det väldig skillnad i temperatur nära plattan och uppåt taket stor skillnad.
Hej
Håller själv på med en vinkällare, och det jag har kommit fram till är att inte använda platonmatta.
Då det blir för tätt. du vill uppnå en 70% luftfuktighet som ska kunna vandra in genom golv/vägg.
Kör pordränplattan istället.
Det blir en uppvärmd (Man Cave) och poolhus ovanpå, pool jämter den, samt 2st vinkällare.med ingång från källaren.
Till taket så tog jag Betongrör till brunnar som jag delade på mitten, 100mm markisolering samt duk.
Och inne i så blir det tegel på sandgolv samt teglat tak och puts på väggarna, för att få ett så stabilt klimat som möjligt.
Har 35m markrör 4m under mark för inlopp till ventillation. så att luften kyls på sommaren samt värms på vintern. har 3st ingångar på vent,1 på tunneln till vinkällarn (förkylning) då angränsat rum är uppvärm. och ett i vardera källare.
Har en bra länk till vad man ska tänka på när man bygger jordkällare.
www.eldrimner.com/core/files/jordkallare_korr_3.pdf
Skickar med lite bilder på mitt bygge
Mvh Andreas Grävmaskin gräver stort hål för vinkällare vid röd stuga, med grannhus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggarbetsplats med isoleringsplattor på grunden av en framtida vinkällare och poolhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggarbetsplats med arbetare som häller betong för grund till vinkällare och poolhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggfas av vinkällare med arbetslag som lägger grå betongblock, grus och dräneringsmaterial synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Person som arbetar med rörinstallation i en oavslutad vinkällare med tegelväggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggskede av vinkällare med betongblockväggar, stegar och nivålaser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggande av vinkällare och poolhus med markisolering och betongväggar i naturmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Under-construction interior of a future man cave with wine cellars, showing scaffolding, cement blocks, and construction tools.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grävmaskin bakom tegelvalv arbetar med bygge av vinkällare, jord och sten syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggplats för vinkällare under konstruktion med gjutformar och markrör i en grävd grop.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggprocess av vinkällare med arbetare, dräneringsmaterial och fundamentkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arbetsplats för bygge av vinkällare med arbetare, leca-block, isoleringsmaterial och grävmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggarbetsplats för vinkällare med betongrör, murblock och arbetare i grävd grop.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggarbetsplats för vinkällare med halverade betongrör, isoleringsmaterial och arbetare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggplats med betongrör för vinkällare under konstruktion, arbetsmän och utrustning syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Halverade betongrör används för konstruktionen av en vinkällare med isolering och skyddsduk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inbyggnad av vinkällare med tegelmurar, rått sandgolv och bågformat tak under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grävmaskiner arbetar i lerig terräng med synliga betongrör och markisolering för byggande av vinkällare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggarbetsplats för vinkällare med grävmaskin, hjullastare och delvis täckta rör i jordgrop.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggarbetsplats för vinkällare med grävmaskiner, högar av jord och synliga markisoleringsrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
gunsven och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.