Mörkgrått Purmo Paros Vertical element monterat på en vit vägg i ett sovrum, bredvid en vit garderob.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Element i sovrummet
Mina två nya Purmo Paros Vertical element är installerade i sovrummet. Det är svårt att få rätt färg på fotot, de är beställda i specialfärgen som heter ”Metal Grey” vilket är mörkgrått med lite metalliceffekt.


Närbild på ett Purmo Paros Vertical element i specialfärgen Metal Grey med metalliceffekt installerat i sovrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Rördragningen är gjort dold i väggen och ansluter till befintliga radiatorrör i källarrummet bredvid. Eftersom elementen inte är gjorda för den svenska marknaden primärt är det, för oss svenskar, en ovanlig anslutning på elementet, vilket gjorde att det var lite klurigt att få tag på kopplingar till det. Inte mindre än 2 gånger blev det för hos handlaren (på "fina gatan").

Närbild av Purmo Paros Vertical element i specialfärgen ”Metal Grey” med dold röranslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det var ganska lurigt att hänga upp dem även om vi var 3 personer som hjälptes åt.
 
Kopparrör till elementen.

 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
AndersPS AndersPS skrev:
[bild]

Välkommen hem Animus

Jag backade en svensk kickstarter med bas i Malmö/Lund, en ny controller för hemautomatisering vid namn Animus Home. Det var ganska mycket poststrul men den kom med tajt marginal till årsskiftet. Längre fram kommer ett omdöme om denna lilla svenska pryl.
Intressant produkt!
När kommer recensionen?

Kul tråd att följa! Fortsätt så.
 
fgo fgo skrev:
Intressant produkt!
När kommer recensionen?

Kul tråd att följa! Fortsätt så.
Jag har faktiskt inte testat den ännu. Eller, jag packade upp den och startade den men hade problem med appen, så den åkte mer i lådan igen. Där ligger den ännu. :(

Tack, glad jag blir!
 
Golv i vardagsrummet – ursprungliga delen av huset

Golvet i vardagsrummet var en riktigt katastrof. Efter att ha lagt hur mycket tid som helst på att förstärka och styra upp golvet i tillbyggnaden var det oerhört skönt att det äntligen var dags för golv i resten av vardagsrummet. Detta inlägg utspelar sig under en längre tid på flera månader.

(För er som inte hängt med från start, huset förlängdes 1962 med ytterligare 30 kvadrat. Skarven mellan detta går tvärs över vardagsrummet).

Renovering av vardagsrumsgolv med träreglar, isolering och synliga golvvärmeslangar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu skulle det gå snabbt, vi skulle ju i princip bara lägga på det nya golvet! Ut det det gamla som var i flera olika höjder och in med ett nytt. Vi lag heltäckande förstärkning längs ytterväggen eftersom det ska gå ganska många golvvärmeslangar där.

När vi byggt klart den första delen av undergolvet gjorde vi en upptäckt – golvet knarrade. Det var inte lite heller! Efter en del undersökning insåg vi att när de lagt golvreglarna hade de gjutit in najtråd i betongbjälklaget och därefter satt fast klossar och reglar med denna.

Problemet var att golvet inte var jämt och reglar och klossar rörde på sig och gned sig mot najtråden. Det hade knarrat även tidigare, men vi trodde det var plankgolvet och hade inte tänkt så mycket mer på det.




Det var egentligen ett relativt lätt val att riva ut och göra om, men fy fan vad tungt det var. Detta är nog ett av de värsta delarna av renoveringen hittills och det kändes ganska hopplöst. Tanken på att skita i allting fanns mer än en gång.


Användning av slagskruvdragare för att fästa en kloss i betonggolv vid renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett av de många försöken att fästa klossar i betongen. Vi provade med mindre framgång betongskruv och efter många försök landade vi i klassikern plugg och skruv. Vi kompletterade dessutom med lite ”klet” (fästmassa) för att jämna ut och ge en bra yta att fästa i.

Det blev också ett nytt inköp: En Ryobi slagskruvdragare – vilken dröm att skruva ner dessa klossarna jämfört med en vanlig skruvdragare.


Renoveringsfas av vardagsrumsgolv med träklossar och reglar, isoleringsmaterial och kablage på betongunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Limträt bredvid återkommer jag till längre fram, men ett gäng klossar på plats. Skönt att äntligen ha kommit igång och kommit på hur vi ska göra det.


Renoveringsarbete med nyinstallerade golvreglar och isolering synlig mellan reglarna, samt golvvärmeslangar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Därefter på med reglar, fästa vattenrören som går ner i källaren och lägga på isolering.


Närbild av en renoverad golvstruktur med träklossar och -reglar, skruvar samt synliga isoleringsmaterial under uppbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På vissa delar av golvet till exempel där det går många ”matningsgolvvärmeslangar” och vid alla vändningar lägger vi en hel spånskiva och därefter det spårade spångolvet. Med det sagt var det dags att loda in golvreglarna, som vi justerade med fanér och lumpapp.

Med det jag vet nu hade jag inte köpt spårade spånskivor och kommer inte att göra så på resten av ovanvåningen.


Renovering av golv med nya träreglar, isolering och golvvärmeledningar på oslipat undergolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Därefter upprepar man processen på hela golvet. Fortsättning följer…
 
  • Gilla
Snål-Jocke och 2 till
  • Laddar…
Imponerande insats med golvet! Funderade du något på ett nivell, eller liknande, golv istället?
 
K kalle55 skrev:
Imponerande insats med golvet! Funderade du något på ett nivell, eller liknande, golv istället?
Nej, inte egentligen, allt material fanns redan på plats och återanvändes. Det är väl så att Nivell kräver speciella skivor som placeras "i" dem?

Med facit i hand skulle vi gjort ett helt annat upplägg, gjutit ett betongbjälklag på utbyggnaden och därefter flytspacklat hela golvet. Möjligen hade det blivit lite tajt med alla nya rör och slangar som skulle fått plats, men det hade gått. Man hade hur som behövs lagt på en hel del i höjd.

Hade en firma som tittade på det och priset avskräckte, men sammanvägt vad det slutliga priset blev + tidsåtgången, så hade det varit värt att överväga.
 
  • Gilla
kalle55
  • Laddar…
Arbetsbelysning på golvet i ett rum med kaklade väggar och ett värmeelement, renoveringsprojekt pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


VVS – vatten till nya köket – del 1
Efter en del vånda av hur vattenrören ska gå till köket gjorde vi en sista-minuten ändring och bestämde oss för att dra ner rören i källaren och till badrummet. Med lite tur var längden på rören precis tillräckligt att dra ner och sätta i ett serviceskåp på väggen.

Mot denna väggen kommer det att stå en toalettstol och delen där serviceskåpet är kommer att täckas med en spegel. Skåpet kommer alltså att vara tillgängligt om man lyfter ner spegeln, men inte synlig.

(Detta gjordes i början av 2017, renovering av badrummet är planerad inom de kommande åren och det är möjligt att det visar sig att vi får justera detta lite då. I värsta fall räknar jag med att det går att dra ut rören och dra nya längre, eftersom det är rör i rör.)


Person med skyddsmask och hörselskydd i ett rum under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Redo för dagens arbetsuppgift.


Blått kakel med ett borrat hål i övre delen som förberedelse för VVS-arbete i renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hålet i taket är för att identifiera vart vi skulle borra oss ner, tanken är att rören ska komma inne i väggen. Vi borrade ett hål som referens och sen mätte vi helt enkelt utifrån det.


Delvis borttaget blått kakel visar ett hål i väggen förberett för VVS-installation i en renoveringsprocess.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Där är hålen som vi borrade uppifrån. Synd på det vackra kaklet, men ibland måste man …


Vattenrör installerade i vägg med delvis borttaget kakel och synligt murbruk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rören på plats och nu återstår bara väntan på att köket ska bli klart så att dessa behövs. Kommer att dra nya rör in i badrummet från garaget som ligger precis bakom väggen, så det återstår en del jobb innan det är klart.

Två av rören är till kallvatten, där det ena går till köksön och det andra till raden av högskåp för att i framtiden kunna kopplas in till kylen/frysen. Har förberett för att kunna köra VVC genom att även dra ett varmvattenrör direkt från köket över golvet till pannrummet.
 
Isolerade vattenledningar i källargolv för installation till kök, säkrade med metallband.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


VVS – vatten till köket – del 2

Här går vattnet som ska till det nya köket ner i källaren och in i badrummet enligt tidigare inlägg. Vi valde att lägga isolerad slang i golvet för att spara lite värme – och då var det billigare att köpa och köra isolerat till allt vatten.
 
Konsten att göra ett halvt hål

När jag gjorde installationen av rören till dammsugaren sprang jag på att jag behövde såga ur ett halvt hål. Lösningen blev att knacka in en träbit mellan regeln och golvet och köra hålsågen genom träbit och regel samtidigt.

Halvt urågat hål i en träregel ovanför ett isolerat golv, med en träbit insatt för att stödja sågningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Halvt ursågat hål i regel och insatt träbit vid golvet som stöd under installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Halvt ursågat hål i en regel med en träbit mellan regel och golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Kashew och 3 till
  • Laddar…
Två lådor med batteridrivna Ryobi-verktyg: en sticksåg och en cirkelsåg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nya bekantskaper i hushållet

Rätt verktyg är viktigt när man bygger och batteridrivna är fantastiskt skönt. Med bra pris hos handlaren blev det två nya bekantskaper, även dessa i Ryobis serie så att batterierna passar till allting jag redan har.

Jag vill inte ge mig på att ge en heltäckande recension, men det är värt att fundera lite över vilka verktyg man kommer att behöva och sen välja en tillverkare eftersom man absolut vill utnyttja det faktum att man kan byta batterier mellan dem.
 
  • Gilla
RmK_71 och 1 till
  • Laddar…
Renoveringsarbete på vardagsrumsgolv med öppna golvspår och isolering, i förberedelse för golvvärmeinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Golv i vardagsrummet – gamla delen av huset

Det var först flera månader efter vi beslutade oss för att riva upp golvet som det började kännas lite bättre. Solen återvände och med det hoppet om att bli klar någon gång.




Vi var tvungna att fräsa ut för att få plats med golvvärmerören på några ställen. Ett lite okonventionellt med effektivt sätt att hantera det på ;)


Renoveringsarbete med golvbjälkar, isolering och delvis lagda golvskivor i ett vardagsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Snål som jag är återanvände jag hela den stora ”plattan” som ursprungligen var byggd och lagd vid ytterväggen. Det var lite småpilligt att få den på plats, men det kändes som en stor seger när den väl låg där (igen)!


Renoveringsprojekt av vardagsrumsgolv med spårade spånskivor och verktyg framför vägg med rörinstallationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ännu bättre kändes det när jag äntligen kunde börja lägga den spårade spånen på golvet. Fy fan, här tror jag att jag grät en skvätt på kvällen.


Vardagsrum under renovering med delvis lagt golv och isoleringsmaterial synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När det väl är klart med allt underarbete gick det relativt snabbt att lägga golvet.


Renovering av vardagsrumsgolv med delvis lagda golvbrädor och isoleringsmaterial synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För att inte snubbla över höjdskillnaden vid ytterdörren la jag pallar precis innanför. Det var helt klart en fungerande lösning om väl inte så snygg!


Installationsfas av golvvärme med träribbor och flexibla slangar på ett oisolerat betongunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fler hemliga lådor! Förutom de som sitter i väggarna gjorde jag även en hemlig låda i golvet, lagom placerad under soffan. Vi får hoppas jag kommer att möblera så som jag tänkt, annars får jag problem!

Tanken är att kunna få ut el till soffan, det är alltid trevligt att kunna ladda mobilen eller nåt annat utan en massa lösa sladdar på golvet. Det är även två teknikslangar, så man kan dra ut till exempel högtalarkabel till en shaker som man sätter i soffan.


Renoverat vardagsrum med partiellt lagt nytt trägolv och byggmaterial runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nästan klart! Det stora hålet i väggen är till fördelarskåpet för golvvärmen.


Renovering av vardagsrumsgolv med lim och delvis lagda spånskiveplattor nära en öppen ytterdörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Experterna var oeniga om vi skulle limma ihop de två golvspånen eller inte. Vi valde att göra det, men att inte limma dem i reglarna.


Golvspånskiva upplyft visar en hemlig låda med eluttag under pågående golvrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu finns det ström i den hemliga lådan! (Innan någon påpekar det, installerat av elfirman)


Renoverat golv med verktyg och byggmaterial, delvis upprullad matta och stol i ett vardagsrum under ombyggnation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter månaders slit var allt golv i vardagsrummet lagt. Nästan – en liten del av hallen återstår och det kommer att dröja nästan ett år innan det läggs golv där.
 
  • Gilla
kalle55 och 4 till
  • Laddar…
Hittade precis din tråd! Fantastiskt jobb... kommer från en grannby och gått i skolan med kompisar på samma ort du numera bor så lite extra kul att få få följa dig framöver.
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
S Sundberg84 skrev:
Hittade precis din tråd! Fantastiskt jobb... kommer från en grannby och gått i skolan med kompisar på samma ort du numera bor så lite extra kul att få få följa dig framöver.
Tack! Kattarp?
 
  • Gilla
Sundberg84
  • Laddar…
Tillfälligt trappräcke med svart vindnät och vitmålad träregel i en byggmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett temporärt trappräcke

Det är väldigt opraktiskt att ha ett stort hål rätt ner i källaren och tanken på att bygga ett tillfälligt trappräcke stod högt upp på listan. De två sidorna som det är lagt golv på har en rejäl limträbalk ut mot trappräcket, så det var relativt enkelt att fästa stolparna direkt i detta.


Temporärt trappräcke av vindnät och träreglar vid en öppen trappa i en pågående byggnadsrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den sista stolpen fäste jag direkt i betongbjälklaget. Det var lite vågspel eftersom det är väldigt nära kanten, men jag borrade försiktigt och har dessutom fäst den i själva trappan, så den sitter stabilt. Nätet som jag har satt upp är ett vindnät från Kariba Plast som är godkänt att använda som räcke. Den största fördelen är dock att det kostar nästan ingenting och är väldigt starkt!


Temporärt trappräcke i byggmiljö med vitmålad träregel och bakgrund av verktyg och virke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Överliggaren består bara av en vitmålad träregel, ibland är det enkla det bästa.


Temporärt trappräcke av vitmålad träregel och svart vindnät fäst vid betong och trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Färdigt resultat. Det är inte det snyggaste räcket i landet, men det fyller sin funktion. Nätet har jag satt fast längs golvet samt i överliggaren, så det är ingen risk att man kan komma mellan och ramla ner, inte ens om man är ett litet barn.


Ett hemmagjort trappräcke med vindnät och en vitmålad överliggare längs en trappa, med ett golv i anslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I framtiden ska det bli ett glasräcke istället, men dels är det ganska dyrt och dels kommer jag att ändra trappan lite, så det får räcka med mitt tillfälliga räcke ett tag…
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.