@JensHaglof
Hoppas du fått ordning på målningen.

Intressant det som Thomas säger om bränning av kanterna. Var på möbelmässan idag och snackade med flera leverantörer av kontorsinredning och de sa samma sak, dvs de stora möbelproducenterna låter MDF:en gå genom en lina med värmevalsar som bränner kanterna.
 
Nu har jag färdigmålat min skiva, blev hyvsat bra. Kanterna var sågade och delvis frästa, sen slipade. Och slipade. Två ggr grundfärg, tre ggr täckfärg. 360 slipning mellan gångarna. Verktyg: Anza målardyna som började rosta efter första natten med färg/vatten.
 
Intressant med bränning av kanterna!

Jag får dock inte till det med lackdynan. Det blir så tunna lager när jag målar. Lite slipning efter målningen så är nästan lagret bortslipat. Är på femte påstrykningen av grundfärgen och har fortfarande inte täckt hela skivan med färg. Mot kanterna är det ytor med MDF synligt. Sen blir det märken efter stråna på dynan. Den består av små små korta hår som bildar en matta liksom. Så när jag drar några gånger över ytan så blir det tunna tunna ränder. Tror jag skall prova skumroller istället.

Vet dock inte om jag gör fel. Jag applicerar färgen på ytan med en pensel, sen använder jag lackdynan och sprider ut den. Resultatet blir ett tunt tunt lager. Lägger jag till mer färg så sugs den upp i dynan eller rinner över kanten på MDF-biten.
 
Övning ger färdighet.
Jag har använt Anza målardyna. Ytan känns mer som micrifiberduk än en kortklippt katt.
Jag stoppar ena sidan av dynan i färgpytsen och stryker i långa drag först i mitten av skivan. Mot kanten med den delen av dynan som inte var i pytsen så att det inte blir för mycket där och rinner över. När hela skivan är struken så går jag över på tvären i oavbrutna drag. Till sist drog jag över kanten för att suga upp eventuellt överskott.
Torka över natten vid 12 C i källaren. Vet inte om temperaturen har betydelse men jag har spätt både grund och täck med 10% vatten.
Slipning gjorde jag enbart med 360 papper med slipkloss för hand. Annars försvinner färgen. Och det gjorde den vid kanterna i alla fall.
Men nu efter 10 dagar är jag nöjd!
 
Ojj vad tid ni lägger ner på detta. MDF behöver inte grundmålas. Som sagt tidigare så kör jag bara 2 - 3 gånger och sedan är det klart och finshen blir väldigt bra.

@TS
Bara du får till det jämnt så kanske du kan stå ut med lite apelsinskals struktur?
 
Jo det tar tid... men det har jag räknat med. Mycket trial and error. Dock har jag inte målat något sen jag skrev senast.

Jag har tänkt tanken att acceptera apelsinskalsstruktur och se det som ett estetiskt val. Jag vill dock prova lite till med att få det slätt. Tänker att jag skaffar en skumroller, funkar inte det så kör jag på apelsinskalet.
 
  • Gilla
Jepsprer och 1 till
  • Laddar…
Jag har inget apelsinskal alls. Det blev helt slätt.
 
  • Gilla
JensHaglof
  • Laddar…
Ok, jag har nog fel verktyg då! En till sak med lackdynan är att de små hårstråna kan lossna och lägga sig på ytan inblandad i färglagret. Får nog bli en skumroller, såg att de hade på Biltema, köper det efter jobbet imorgon.

En sak jag insåg nu var att färgen slipas bort med 120 pappret. Jag provade att måla två lager av grundfärgen plus ett lager med täckfärgen. Tre lager totalt. Efter sandpappring med 120 pappret såg det ut så här:
Träbit målad med vit täckfärg, slipad kant synlig, i arbetsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så det får bli sandpappring enbart med 320 pappret.

Nu tror jag att jag vet hur jag skall göra.

Först vatten/trälim, sandpappra 120 papper, sen 320 papper.
Sen ett lager grundfärg, sandpappra 320 papper
Ett till lager grundfärg alternativt täckfärg (beroende hur mycket färg jag har kvar av bägge) + 320 papper
Sedan, ett lager täckfärg.

Sen vet jag inte om jag bör sandpappra slutfinishen, har köpt våtslippapper 400, 800, 1200 och 2000. Men det tänker jag prova på testbiten och se hur det blir.
 
Som Björn säger. Skippa lim och grundfärg och gå direkt på lackfärg.
 
Ja det är säkert så. Dock så märker jag att MDF ytan reser sig och blir väldigt skrovlig av trälims och vattenblandningen. Som att den verkligen sjunker in. Efter ett lager med den så sker det ingen mer resning, som om att den sluter tätt. Dvs jag behöver inte sandpappra färglagret pga att materialet reser sig. Så jag kör nog på det, som en extra säkerhet. Jag läste i ett annat forum att det kan ta månader innan materialet slutar suga in färgen, dvs att en finish som ser bra ut nu kan efter några månader se sämre ut. Men jag vet inte sanningshalten i det.
 
Sen angående grundfärgen så använder jag den pga att jag inte vet hur mycket färg som kommer att gå åt till alla 48 bitarna. Använder jag bara täckfärgen så finns det ju en risk att den tar slut.
 
Provade med skumroller nu. Ställde ut färgen utomhus i några timmar så att den skulle bli riktigt kall. Resultatet vart det bästa hittills. Det var dock fortfarande apelsinhud men den var mycket finare än de tidigare försöken. Går det att få det bättre än det här? Eller slipar man det slätt efteråt?

Jag provade att få rollern mättad med färg som Björn föreslog men det blev för mycket färg då. Det funkar nog om man har en större yta kanske? Denna testbiten är runt 5,5 cm bred.

Det här är första lagret alltså, väldigt tunt.
Närbild av en träbit målad med skumroller som visar fin apelsinhudstextur på första lagret av kall färg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag förstår inte hur ni får denna apelsinhuden ifrån.
Jag ska skicka bild ikväll men mitt resultat. Blev helt slät.
 
Kanske värt att späda färgen lite så den flyter ut bättre?
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Kanske värt att späda färgen lite så den flyter ut bättre?
Det skall jag prova!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.