Jag vill så småningom bygga en liten toalett på övervåningen. Det utrymme som är lämpligt blir idag ca 170x75 cm med dörr på långsidan, flexibel placering. Väggen går att flytta så det går teoretiskt att få max 170x135 cm, dvs ganska stort, men ju mindre desto bättre eftersom utrymmet stjäls från hallen. Det ska rymmas toa och tvättställ och jag tänkte ha dem på kortsidorna på varsin sida av dörren.

Ni som har små toaletter, vilka mått har ni? Om ni har bilder tittar jag gärna på dem.
 
BirgitS
80 cm bredd bör man ha vid en toalett för att det inte ska kännas trångt när man lutar sig åt sidan och hyfsat enkelt komma åt att städa på sidorna.
 
  • Gilla
HusMedHistoria
  • Laddar…
Vår wc där nere mäter 0.9x1.3 och det skulle jag säga är på smärtgränsen. Nu har vi förvisso dörren på kortsidan men dina mått är snäva men lär fungera. Möjligen att man låtit den bli lite bredare än 75cm
:)
 
  • Gilla
HusMedHistoria
  • Laddar…
Vår extratoa/dusch är 97 x 270 cm. Utan dusch hade 97x 150 cm räckt.
Liten toalett med handfat och toalettstol, blått golv och handdukar på krokar, spegel med bild på katt i blomsterkrans.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Franken. och 1 till
  • Laddar…
P
Vår toalett på entréplan mäter 110x190 vilket räcker gott och väl om man inte ska in med en rullstol. Dörren på kortsidan något förskjuten till höger liksom toalettstolen på andra kortväggen. Handfat till vänster innanför dörren.
 
  • Gilla
HusMedHistoria
  • Laddar…
Gästtoa på 95 x 195 cm innan kakel sattes. Det är 10cm plattor så du kan räkna bort 2 på varje led för att få en känsla för 75 x 175, jag tror precis det går men det är tajt.
Det var inte helt lätt att fota en liten gästtoa... :)

Kompakt gästtoalett med vita kakelväggar, mosaik på fondvägg och toalettstol synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ovanifrån-vy av en liten gästtoalett med vit och mörkgrå kakling före kakelsättning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
yonna och 7 till
  • Laddar…
Glömde bifoga bild på vår toa
Vit toalett och handfat med vita kakelväggar i en liten gästtoalett, inifrån sett med dörröppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


@AskeHolst mycket stilig gästtoalett får jag säga!
 
  • Gilla
HusMedHistoria
  • Laddar…
@AskeHolst mycket stilig gästtoalett får jag säga!
Tack, det var min första vårumsrenovering så det blev "all-in". Tänkte det skulle gå fort när det var så litet, men inså i efterhand att det är lika mycket rör och hörn i ett litet utrymme. Det är inte de stora ytorna som tar tid.
 
Redigerat:
A AskeHolst skrev:
Tack, det var min första vårumsrenovering så det blev "all-in". Tänkte det skulle gå fort när det var så litet, men inså i efterhand att det är lika mycket rör och hörn i ett litet utrymme. Det är inte de stora ytorna som tar tid.
Haha, precis som jag då. Hade också lilla toan som första våtrumsprojekt och den ynka kvadratmetern toalett tog nog mig 3 månader att slutföra :crysmile: och jag som tyckte jag var generös när jag kalkylera för 3 veckor ;)
 
Mätte vår lilla toa, den är 97x146 cm, absolut inte nyrenoverad o fräsch

Den funkar alldeles utmärkt, känns inte trång.
Dörrens placering gör ju dock att man får ha ett litet handfat vid sidan.
 
  • Litet badrum med toalett, handfat vid sidan, och badrumsartiklar, med ett fönster dekorerat med rött och vitt tyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
HusMedHistoria och 1 till
  • Laddar…
Stort nock till toa, har själv gästtoalett på 1080x1800 mm, man skall bara gå på toan.
 
Vår källartoa. 170×80. Inga problem med utrymmet. Skulle nog gå att dra av 5cm på bredden utan att det skulle kännas för trångt. Översiktsbild av en rymlig källartoalett med handfat och toalettstol, svart kakelgolv, vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bengtander48 och 1 till
  • Laddar…
I vårt förra hus hade vi en liten toalett och det var möjligt med ett mycket litet handfat.

Litet badrum med vit toalettstol, litet handfat, blommor och bild på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
HusMedHistoria
  • Laddar…
Ett tips är att 1. satsa på ett smart handfat och bara ha spegel på väggen. 2. Inbyggnad wc.

Det är lärdomen jag tagit från våran wc iaf. När vi gjorde om den så skaffade vi förvisso ett smart handfat (noro touch) men däremot en vanlig wc. När jag gör om toaletten igen om något år (småsaker som jag stör mig på) så kommer det bli en inbyggd wc istället.

Anledningen till varför jag säger det är för då får man möjlighet till att få ett hyllplan där man kan ställa saker. Och ett handfat istället för kommod är för att få ett nättare intryck. Möjligen att man kan ha en låg kommod. Sen tycker jag att man ska köra på en spegel istället för spegelskåp, även det för att skapa en känsla av volym.

Problemet med en liten wc är att det räcker med att man ställer in en sak så känns det litet, så all smart förvaring man kan få in utan att montera stora möbler är ett plus! :)
 
  • Gilla
HusMedHistoria
  • Laddar…
Jag har en gästtoalett som är 70*140 (vilket nog är ett all-time-low i den här tråden?), som precis ska renoveras. Man går in på kortsidan, dock. Ända längst in vid toaletten är det bara 60 brett. Det är en väldigt liten gäst-wc, ska sägas, men det funkar ju!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.