Hej,

Jag har ett mindre utrymme i hallen jag behöver täta, såhär ser det ut :

3kQQ4ks.jpg

xIP3DwH.jpg

GiZOdot.jpg

Detta är höger sida av utrymmet,
kT5aFe5.jpg

Här kan man se att slangarna/rören går in i golvet.
z8zUSJT.jpg

Detta är vänster sida av utrymmet.
YfMLOfP.jpg

En hel del rör som går in mot toaletten. Vi kan även se slangar och kablar som går ut genom väggen som är till värmepumpen.
0PGHh7M.jpg

Genom alla rör som går in mot toaletten kan vi även skymta ett avlopp.
9DD5SJN.jpg
gybzEYy.jpg

Det finns ett par möjliga lösningar på detta, frågan är om det finns fler och vilket som är bäst i detta fallet?

- Vattenskåp runt själva pumpen är troligen det säkraste men det medför ganska mycket jobb, troligen jobb jag inte kan göra själv. Dessutom riskerar det att inte passa in i nuvarande design.

- Koppla loss pumpen från väggen och pensla på någon typ av tätskikt i flera lager. Matta blir troligen på tok för svårt att få på plats med tanke på alla befintliga rör och slangar. Det svåra blir att tät in till vänster och höger där det går slangar och rör, kanske man kan använda fogskum här? Håller det tätt?

- Lägga vanligt åldersbeständig plast under, d.v.s mot trägolv och väggar i botten av lådan. Sen sätta en fuktvarnare. Risken med detta är att plasten blir skadad och det blir svårt att täta där slangarna går vänster och höger d.v.s in mot toaletten och ut mot golvvärmen.

- Gjuta upp till golvet, d.v.s planspackla eller liknande. Nackdelen är att det blir mycket svårare att komma åt rör och slangar om det skulle uppstå problem. Vad jag förstår så ska man inte kapsla in sådant allt för väl? Annars hade det troligen varit mycket lättare att bara fylla upp. Ev vattenläckage hade då synts på golvet utanför.
 
Ett annat förslag hade kunnat vara att köra Polyuretanskum i botten, det ska tydligen vara vattentätt. Men jag vet inte hur lätt det är att skära upp om man behöver komma åt?
 
Kan du inte bara låta det vara som det är?:)
 
Om du är rädd för läckage och att du inte skulle upptäcka det på lång tid, måste vara lättare att fixa dit någon sorts .läckagevarnare
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Varför flera trådar. Jag gav ju ett förslag i den andra tråden.
 
F FRS05 skrev:
Kan du inte bara låta det vara som det är?:)
De kan man ju, men det blir en tråkig historia om det skulle läcka. Risken finns väl att man då måste in i badrummet som är sidan om också.

En fuktvarnare är nog ett bättre alternativ då.
 
kenneth5828 kenneth5828 skrev:
Om du är rädd för läckage och att du inte skulle upptäcka det på lång tid, måste vara lättare att fixa dit någon sorts .läckagevarnare
Ja det är helt klart lättast men problemet blir de tillfälle då man inte är hemma, ex på jobbet. Lyckas man få det tätt så kommer såklar vattnet ta en annan väg men kanske gör det då mindre skador. Kan ju hända att detta är standard i de flesta hus egentligen och att jag är lite väl petig.
 
R RoBo skrev:
Varför flera trådar. Jag gav ju ett förslag i den andra tråden.
Ursäkter förvirringen, den andra tråden handlade om åldersbeständig tejp klarar av väta och är inte tänkt för att lösa detta specifika problem även om det hade kunnat vara en möjlighet.

Denna tråden handlar om alternativa vis att lösa ett eventuellt läckage.
 
Men vad tror ni om att fylla upp det med Polyuretanskum? Det kan man skära ut om det skulle behöva och det sägs vara vattentätt och vattenavstötande. Dessutom är det troligen mycket enklare att få på plats. Nackdelen är att ska man skära fram rören igen så är risken stor att man skär sönder stoppning och liknande runt rören.
 
S snowjim skrev:
Ursäkter förvirringen, den andra tråden handlade om åldersbeständig tejp klarar av väta och är inte tänkt för att lösa detta specifika problem även om det hade kunnat vara en möjlighet.

Denna tråden handlar om alternativa vis att lösa ett eventuellt läckage.
Då gäller ju samma fortfarande.
 
Hur starkt är tätskikt som man rollar/penslar på? Tanken är ju att man ska sätta kakel på det, men om man inte gör det? Håller det ändå även om det kan finnas lite nötning från slangarna?

Hade ju varit smidigt om man kunde bara pensla botten och sidorna med ex Byggmax tätmembran och sen vid sidorna där slangarna går kör man med fogskum. Sisst men inte minst så sätter man en vattenvarnare i utrymmet.

Men efter som det är ett trähus så rör det på sig så risken finns att det bildas sprickor. Enligt beskrivningen så skulle man tillföra särskilda listor för hörn och kanter men det blir svårt att få till det bra i detta utrymme. Jag vet ju att ex målarfog/latexfog så gott som alltid sprickor så jag misstänker att det problemet också kan finnas med tätmembran utan förstärkning i hörn.

Annars kvarstår alternativet att lägga 2 lager åldersbeständig plast, det är ju ganska kraftigt så risken för att det ska gå hål är liten.

När man inte kan använda vattenskåp, hur brukar man lösa sådant som detta? Är det bara vattenavkännare man sätter i regel?
 
Pensla tätskikt 2-3 lager så det tätar botten och ca 10cm upp på sidorna. Sätt även in skvallerrör så du kan se ev läckage.
 
Var på Bygg Max en sväng för att köpa deras tätmembran, antar att det är detta som gäller? Tyvärr hade de endast 15 l boxarna på lager för 1000 kr och det är på tok för mycket för detta lilla utrymme så jag får avvakta lite.

Men tanken nu är att köra ett tätskickt med tätmembran och fogsum runt slangarna på vänster och höger sida. Tätskicket kommer appliceras i 3 lager förhoppningsvis men jag vet inte hur flexibelt detta är så antingen så sätter jag sillikon i hörnen ovan på tätskicket eller så får jag ge mig på att lägga in de där binderna som finns för skarvar.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Pensla tätskikt 2-3 lager så det tätar botten och ca 10cm upp på sidorna. Sätt även in skvallerrör så du kan se ev läckage.
Låter som en bra idé, dock så blir det svårt att få till ett skvallerrör. Det är ju en grop på säkert 10-15 cm ner under golvnivå och det är där vattnet kommer samlas i första hand. När det väl når upp i nivå med golvet så kommer det såklart också rinna ut över golvet, i det läget får man bara hoppas på att man tätat tillräckligt bra.

Man hade troligen kunnat sätta dit en lutande bräda under pumpen och då skuret ut hålet för slangarna vilket såklart då även hade behövts tätas. Låter dock som ganska mycket jobb.

Det är ju hela tiden en vägning av jobb kontra nytta. Saker kan så gott som alltid bli bättre, frågan är bara var det är rimligt att dra gränsen.
 
Var på väg att köpa tätskikt gummi men efter samtal med tillverkaren så visade det sig att man måste kakla detta inom 7 dagar annars blir det torksprickor, det får alltså inte stå öppet även om det är i ett skåp som detta fallet. Tillverkaren menade på att det var inte unik för deras produkt utan gäller alla liknande produkter.

Så, nu funderar jag på att fylla upp gropen med fogskum så att det hamnar i nivå med golvet. Det lär ju gå åt en del fogskum men bör vara möjligt om man gör det i omgångar.

Vad tjänar vi på det då? Vattnet kommer rinna ut på sidorna, d.v.s väggarna och ut över klinkergolvet. När det rinner ut över klinkergolvet så lär det ta sig ner till den ingjutna golvvärmen(vattenburen) och jag antar att i förläggningen även tar sig igenom det och vidare ner.

Jag förstår såklart att det ända som kan stoppa vattnet är ett vattenskåp men min uppfattning är ändå att om vattnet kommer ner i gropen så kan den snabbare orsaka stor skada jämfört med om hålet är uppfyllt. Man kan ju inte förvänta sig att man är hemma när läckaget sker men om jag har en varnare så är det stor chans att jag iallafall upptäcker läckaget inom MAX 9 timmar.

Sen beror det såklart på hur stort läckage det handlar om men på något vis känns det säkrare att fylla upp botten och göra den hyfsat vattentät. Dessutom så är det större chans att vattnet rinner ut över klinkergolvet vilket kan vara bra om varnaren av någon anledning inte varnar.

Hur hade ni gjort?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.