Hej!
Jag är ev spekulant på ett renoveringsprojekt med tre helt slutkörda badrum. Man behöver riva ut allt ytmaterial som finns idag och byta golvbrunnar, toaletter och blandare. Men funderat på hur man annars kan komma undan så billigt som möjligt?
Kan man t ex ha en duschkabin, måla väggarna med våtrumsfärg utan något särskilt skikt under och lägga plastmatta på golvet? Andra bra förslag? Tacksam för svar!
 
L
F freter skrev:
Hej!
Jag är ev spekulant på ett renoveringsprojekt med tre helt slutkörda badrum. Man behöver riva ut allt ytmaterial som finns idag och byta golvbrunnar, toaletter och blandare. Men funderat på hur man annars kan komma undan så billigt som möjligt?
Kan man t ex ha en duschkabin, måla väggarna med våtrumsfärg utan något särskilt skikt under och lägga plastmatta på golvet? Andra bra förslag? Tacksam för svar!
Ja duschkabin är en effektiv och billig lösning för att säkra fuktskydd - förutsatt att golvbrunn och avlopp är godkända. Vad är det för golv?
 
I ett av badrummen betongplatta modell tidigt sjuttiotal och i de andra två vet jag inte vad som finns under men mellanbjälklaget är träbalkar så troligen någon skiva. Och det är nog hög sannolikhet att den behöver bytas ur.
 
L
F freter skrev:
I ett av badrummen betongplatta modell tidigt sjuttiotal och i de andra två vet jag inte vad som finns under men mellanbjälklaget är träbalkar så troligen någon skiva. Och det är nog hög sannolikhet att den behöver bytas ur.
Eftersom du ska köra dushkabin är det det ju egentligen inte supernoga med golvtätheten, så betonggolvet skulle du ju kunna klinkra själv då, blir ju högre värde och sannolikt billigare - än plastmatta. Behöver ju inte vara lyxklinkers, är rummet inte så stort kan du troligen fynda ett parti överblivet klinkers på tex Blocket för en försumbar penning.

I rummen där du har skiva är det däremot enklast att helt enkelt plasta golven precis som du tänkte. Men väggarna behöver du inte plasta som sagt, räcker bra med någon fukttålig färg. Är rummen välventlilerade så bör du inte få några problem.
 
  • Gilla
freter
  • Laddar…
Tack!
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
Skulle också rekommendera plastmatta så att det är tätt på golv, vika upp på kanten mot vägg. Sedan måla vägg med våtrumstäck. Väljer hellre en duschblandare och dusch än att stå i en kabin.

Behöver du alla tre badrum med dusch? Annars kan du ju plugga något och då kanske inte alla våtrumskrav gäller (vet ej om det stämmer).

Är alla badrum på samma plan? Har själv tex en liten toalett (alltså inte ett badrum med dusch) i källarplan och där gäller inte samma våtrumskrav som badrummet på entréplan. Ring försäkringsbolaget och få tips på vilka krav som gäller. Tror det är klokt att följa dem så att det blir riktigt gjort (måste ex väggarna täckas med plastmatta). Är skönt att ha ett våtrumscertifikat om något händer, annars kan det bli dyrt.

Gjorde själv om en liten 1,5 kvm toalett i källaren. Klinker (kvalitétstegel på så få kvm är inte dyrt ca 700kr), ny toalett (fynd blocket), handfat, spegel, målade väggar + alla verktyg. Ca 6500kr. Och då kan man komma undan billigare, absolut. Jag valde inte det dyraste, men gick på vissa kvalitetsprodukter.
Lycka till!
 
  • Gilla
freter
  • Laddar…
Tack för kloka tips. Nej det är två olika våningsplan. Ja, det behövs tre badrum. Varav ett är i en potentiell uthyrningsdel.
Jag är ju ännu så länge bara spekulant på huset och försöker just nu göra en realistisk budget. Jag skulle också hellre ha en duschhörna m dusch t ex men med en låg renoveringsbudget är det mer sannolikt att jag kan köpa huset ...
 
  • Gilla
peba0
  • Laddar…
I uthyrningsdelen hade jag nog ordnat så att det riktigt gjort så att du inte behöver ha bry med hur hyresgästen sköter sig. Ett fräscht badrum borde generera lite högre hyra så på sikt kanske du tjänar på det?!
 
  • Gilla
perdita och 2 till
  • Laddar…
Vi satte plastmatta på golvet och en ”billigaste,fulaste” på väggarna som vi sen täckte med träpanel, duschar i gammalt sittbadkar i gjutjärn för 1500 kr med draperi.

Kan inte slutsumman på rak arm, men det som kostade var mattläggningen, resten var väldigt billigt och gick att göra det mesta själv då man inte kaklade något...
 
  • Gilla
SteelyDan och 1 till
  • Laddar…
E
M Meurman skrev:
Vi satte plastmatta på golvet och en ”billigaste,fulaste” på väggarna som vi sen täckte med träpanel, duschar i gammalt sittbadkar i gjutjärn för 1500 kr med draperi.

Kan inte slutsumman på rak arm, men det som kostade var mattläggningen, resten var väldigt billigt och gick att göra det mesta själv då man inte kaklade något...
Hur fäste du panelen ovanpå plastmattan? Limmade ni för att slippa perforera plastmattan? Vilken typ av panel valde ni?
 
Limmade reglar som jag sköt pärlspont i, finns massor med bilder och text om det på våran tråd, men ganska lång tråd så man får bildsöka lite i den!

byggnadsvårdar öde sekelskifteshus
 
  • Gilla
erkka
  • Laddar…
Vi hade ett gamalt hus med badrum från -69. Dör var bjälklaget fyllt med Leca och en tunn betongplatta på det.

Ska man göra det riktigt så är våtumsmatta det billigaste. Även det säkraste skulle jag säga. När man ser tätskiktet märker man ju skador lättare.
 
  • Gilla
Meurman
  • Laddar…
Gör du mycket själv så behöver det inte bli så dyrt. Försäkringsbolagen godkänner pappklädd gips nu igen så de dyra våtrumsskivorna behöver du inte använda.
Köp billigt kakel ock kakla själv, det klarar du, plastmatta är inte roligt.
 
Det är inget fel på plastmatta. Kakel passar inte i ett trähus, för att få det att funka hyfsat måste man staga upp det ganska mycket. Med plastmatta är kraven på underlaget i princip som vilket rum som helst.
 
  • Gilla
freter och 1 till
  • Laddar…
För att göra ett godkänt badrum rekommenderar jag dig att läsa det som står ang detta från:
GVK, BKR, SÄKER VATTEN, Godkänd MÅLARE, BOVERKET och ang fuktspärrar så är det ett tips att även läsa vad LÄNSFÖRSÄKRINGARS tester visar.

Låter som ett spännande köp, Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.