I Italien så använder Enel (Italienska Vattenfall) LonWorks för att fjärravläsa 27 miljoner elmätare.

På Ullevi i Göteborg så används LonWorks för att styra all belysning.

TAC, Siemens, Honewell med flera har LonWorks som standard inom fastighetsautomation.

ABB använder LonWorks i sina ställverk.

Listan kan göras oändligt lång
 
Ja, jo. Men kul lösningar för mig som privatperson som skall bygga hus då?

Bastun? flaggstången, utomhuspoolen, skottkärran eller bilen eller vad?

Vad har folk gjort för något med lösningarna?

Ursäkta men blir så trött på sådana referenser. Nu är det f-n i ett antal inlägg om detta men inga bra exempel för mig som privatperson! KUL LÖSNINGAR ur bekävmlighetsskäl som ger mig ett skäl att investera i det!!!!

Kom igen. Någon?
 
Ett bra exempel som spar pengar

Jag har en webbserver där jag kan gå in och ställa in alla temperaturer i mina rum. Sedan kan jag även på hemsidan ställa in olika temperaturvariationer som kan göras på dygn och veckoschema.

Med en enkel klick på hemsidan kan jag ändra mina settings.

Elverket i Vallentuna har på försök skickat sms till sina kunder för att undvika värmeuttag vid höglast på elnätet.

Detta kan automatiseras med LonWorks enkelt eftersom alla elmätare timavläses i Vallentuna med LonWorks.

De stora vinsterna kommer när elpriserna på NordPool kan återspeglas direkt till konsumenterna.

Den stora drivkraften i "Intelligenta hus" fås när alla har timmavlästa elmätare.
 
Snacka om att höja LonWorks till skyarna. LonWorks kanske i sig kan höra hemma i denna tråd men är det inte läge att tona ner detta lite nu?! Berätta gärna mer om tekniken, produkterna i sig, vad det kostar osv. Krävs dyra konsulter och licensbelagd mjukvara eller går det att som i t.ex IHC "lära sig själv" med gratis programvara?
 
Självklart så kräver LonWorks lite mer kunskap eftersom den klarar av så mycket. Vi kommer under våren köra igång ett antal projekt för att sprida kunskapen om "nyttan" av LonWorks.

Vi har ett projekt tillsammans med Svensk Energi, Sveriges gymnasiskolor och Högskolor samt ett antal branschorganisationer som kommer i gång i början av året.
 
Jag är vissrligen ingen LonWorks expert som lonanders, men lite information kan jag kanske bidra mig för bakgrundens skull.

LonWorks får nog anses som det tekniskt mest imponerande systemet tills dags dato. Dock inte sagt att det är det bästa för en husägare med en elmätare, 40 uttag och 24 spotlights.

Det finns installerat på många ställen, dessa är dock främst stora sporthallar, i fabriker, köpcentrum, på tåg, i gruvor, etc. Priserna är därefter.

LonWorks är helt distribuerat, i motsats till IHC. D.v.s LonWorks kan mycket väl ha en processor vid varje enskild IR detektor, ljusdetektor, tryckknapp etc. Det finns också hur mycket sensorer och prylar som helst. Allt från enkla digitala och analoga ingångar till sensorer för olika gaser, lufttryck, vindhastighet, vattennivåer, what-ever.

Komplexiteten kommer naturligtvis till ett pris och du konfigurerar inte ett helt hus med gratis programmvaror på 4 timmar som med IHC. Du kan dock göra mycket av det som LonWorks kan med IHC. Med EIB kommer du ytterliggare en bra bit till.

EIB får kanske i detta sammanhanget ses som en förstudie till LonWorks. Fungerar på liknande sätt som distribuerat system med buss, finns en otrolig uppsjö med prylar och sensorer, men enklare tekniskt. Med det menar jag inte att mycket teknik == bättre, men LonWorks har en hel del kvar att ge i form av överföringsskapacitet etc. Ex. kan man säkert koppla en digitalkamera i ett LonWorks system på 1.25Mbit. Det låter sig inte göra i EIB som har 9600bps som hastighet.

I stora världen (främst Japan) finns också en hel del mikrovågsugnar, diskmaskiner, tvättmaskiner och andra vitvaror från Toshiba, Sanyo, Samsung etc med LonWorks inbyggt.

TERMINOLOGI

Skadar aldrig att börja med lite terminologi. lonanders får gärna rätta mig om jag har fel.

Echelon - Echelon (http://www.echelon.com) är företaget som tog fram lösningen en gång i tiden på 80-talet. De äger vad jag vet fortfarande en del patent runt det hela. De är också de som får pengar för varje såld enhet i form av en avgift för det unika IDt alla enheter har.

Toshiba - Toshiba känner de flesta till. De är också en viktig del i LonWorks. De tillverkar nämligen Neurochipet som behövs. På licens tillverkar också Cypress detta.

LonWorks - Är själva teknologin och systemet. Består av ett Neuronchip med intelligensen för kommunikationen, även applikationen (ljussensorn, värmesensorn, IO) kan köras i den. Till detta hör ett tranceiver block för den fysiska kopplingen till andra noder. LonWorks fungerar idag över Twisted Pair med eller utan matning vid bussen; Över själva elnätet; Över Coax; Radio; Infrared; Bluetooth; mm. Det finns också gott om kopplingar till EIB, Ethernet/Internet, och en massa andra standarder.

LonTalk - Själva protokollet som används i nätet kallas LonTalk. Det är implementerat helt enligt ISO modellen och innehåller alla möjliga möjligheter.

Neuronchip - Själva hjärnan i systemet kallas Neuronchip och innehåller hårdvara och mjukvara för allt som rör kommunikationen mellan noderna. En vanlig implementation har tidigare varit 2 8bitars processorer för själva kommunikationen och ytterliggare en för applikationen. Applikationen kan då vara ingångsmodul, utgångsmodul, ljussensor, termostat, etc. Varje Neruonchip som tillverkas får ett unikt 48bitars ID.

LonMark - Eftersom LonWorks är extremt flexibelt så blev det snabbt också en massa dialekter från olika tillverkare. Därför finns LonMarks som en sorts certifiering. LonMark märkta produkter skall kunna fungera ihop från olika tillverkare och var helt utbytbara.

LICENSIERINGEN


Numera är LonWorks en "öppen" standard och heter ANSI/EIA 709.1. Dock vill jag minnas att man fortfarande behöver en licens (för tillverkning till försäljning), även om den för nuvarande är gratis. Echelon har också en del patent som måste tas om hand om vad gäller kommunikationen över elnätet. Utöver detta så tillkommer en kostnad till Echelon för varje såld produkt. Denna tas ut som en avgift för varje ID-nummer (i set om 16000) som man rekvirerar från Echelon.

Jag skulle också vara väldigt förundrad om man får sätta LonMarks logan på sin produkt utan att betala en licensavgift.

Allt ovanstående är väl å andra sidan inget ovanligt eller uppseendeväckande.

PRISER

LonWorks är nog fortfarande det dyraste alternativet. Vill minnas att en 8 utgångars node kostar 2500kr, en 8 ingångars nod kostar 2000kr, Typisk väderstation 5000kr, Ethernet koppling 6500kr etc. För att fullt utnyttja det hela får man då också kanske komplettera med lite fördyrande sensorer som LonWorks rumstermostat för 1000kr.

Priserna kommer från en holländsk el-leverantör jag har varit i kontakt med och är i runda slängar avrundade från EURo. Det finns säkert billigare och dyrare alternativ. Här kan säkert lonanders vara ovärderlig till hjälp.
 
Tack för svaret!

Men vilka lösningar har folk gjort? Vad är det jag kommer att missa som jag absolut bara måste ha när jag väl byggt och inte kan komplettera efteråt????

Vad är det TLovskog styr i vad jag misstänker sitt helautomatiserade hem? ;)

Och som jag helt enkelt bara MÅSTE ha då? ;D
 
Ett par kommentarer nu när jag läst igenom från början.

Kommentarerna är mot bakgrund av att jag vill ha kul funktioner ur bekvämlighetsskäl. En ROI på 10-25 år avseende elförbrukning är inte mitt motiv till att investera.

1. Att installera en kamera till ett system är ganska meningslöst för mig. Kameran vill jag integrera med larmsystemet som läggs i 3-4 nivåer. Dvs från att någon rör sig på tomten och bilden kommer upp på TV:n och/eller en indikator tänds som indikerar att något rör sig utanför. Dom bilderna läggs ner på disk eller skickas via fastTele/GSM till webbserver. (Om någon går in med och slår sönder hårddisken.) Kamerorna kommer att vara IP-baserade och kan styras via internet. www.axis.se

2. Att låta ett centralt elbolag styra mitt effektuttag är inte ok. Däremot kan jag tänka mig att koppla upp mig mot en tjänst där elen alltid upphandlas billigast. Men tyvärr kommer det inte att skapa lönsamhet.

3. Att styra individuella rum via webben och olika termostater är fräckt. Både avs ventilation och värme. Kan vad jag förstår samtliga system klara av.

4. Larmet ur skalskyddssynpunkt kommer jag inte att installera kopplat med IHC, Buss, etc. Däremot gärna larm som kollar värmepanna, elförbrukning, läckage, etc. Detta (IHC/EIB) larm kan troligen trigga ett skalskyddslarm via 12 volt ingång. (Har idag ett 76 zoners larm och ett kamera system) som sen ringer upp. Det kan systemet idag göra ändå utan IHC/EIB.

5. B&O Link. Att integrera belysning och mörkläggning. Ja, det vill jag veta mer om. Mest för att styra via fjärrkontrollen. (Har en kul lösning jag tänkte dra ner i golvet och lyfta/sänka TV:n ur golvet.) http://www.futureautomation.co.uk/ samt att välja bio då tv:n försvinner ner i golvet och projektorn sänks ner och filmduker glider ner, ljuset dimmas, etc. ;D ;D ;D

6. Att stänga av vatten när jag larmat, panik-, godmorgon-, godnatt, och lite andra knappar vill jag absolut ha.

7. Olika belysningsscenarior. Absolut.

8. Väderstationer, absolut. Eventuella markiser kommer att styras.

9. Åskskydd. Absolut. Men har det med IHC eller motsvarande att göra? Har det idag med Haeger systemet.

10. Nätverksuttag. Har jag idag.

11. Kaffekokare, motorvärmare, etc är ju bara timer funktioner och det finns det ju i vanliga el-system också.

12. Styrning av nattuttag för lampor, etc i fönster, har jag idag. Vill jag ha igen!

13. Att med hjälp av RFID chip eller motsvarande öppna upp larm, kattdörrar, etc, är jag "något" tveksam till. ;-) Tekniken finns och är relativt enkelt.

14. Att koppla röststyrning till vissa funktioner, hade varit kul! DET måste jag fundera vidare på!!!

15. Att timerstyra bastun kan vara kul! Så att när man vaknar då är bastun på. Sen är ju problemet att jag får byta liv för att palla med. Är så in i ... trött på mornarna och bastu är inte riktigt i tankarna då. Kaffe, en sjysst Marlboro och lite tystnad är inte fel. Däremot att gå in via webben och sätta på bastun tills man kommer hem är inte fel! Förstår inte varför min fru ser så oerhört road ut vid det påståendet då jag hittills aldrig klarat av att komma hem i tid....... ;D

Är det något mer som gjorts? Som någon nu inser att jag bara MÅSTE HA!!! ;D
 
Hej Alla
Bra skrivit Lövskog, som jag sagt tidigare så är fjärravläsning av elmätare och effekthantering otroligt viktigt när det gäller realtidsprissättning av el.

Eftersom elpriset i Danmark och Tyskland är det dubbla mot Sverige så kommer vi exportera el och importera elpriser. Detta kommer att driva på intresset på att energieffektivisera samt flytta effektuttag. Detta kommer gynna ALLA, elkunder, elproducenter, eldistributörer, tillverkare och sanhället som helhet.

Mer info kommer under året.
 
Hej igen

Vill bara påstå att det viktigaste interfacet mellan teknik och människa kommer att vara webbsida och trådlös fjärrkontroll. Vi kommer se webbservern som knutpunkt mellan de "digitala motorvägarna" (TCP/IP) och de "digitala cyckelstigarna" LonMark.
 
Sluta tjata om elmätningen...
Konkreta exempel och kostnader alá tlovskog tack.

Interfacet mellan teknik och människa är en sak men eländet ska ju installeras först. Verkar på både dig och tlovskog som att det är DYRT. Därmed knappast så intressant för de flesta även om möjligheterna verkar vara näst intill oändliga...
 
"Eftersom elpriset i Danmark och Tyskland är det dubbla mot Sverige så kommer vi exportera el och importera elpriser. Detta kommer att driva på intresset på att energieffektivisera samt flytta effektuttag. Detta kommer gynna ALLA, elkunder, elproducenter, eldistributörer, tillverkare och sanhället som helhet. "

Och detta kommer då inte att gå att göra för alla som har installerat IHC/EIB?
 
... eländet ska ju installeras först. Verkar på både dig och tlovskog som att det är DYRT. Därmed knappast så intressant för de flesta även om möjligheterna verkar vara näst intill oändliga...
Ja, det är dyrt. De som nu är pionjärer kan nog också kallt räkna med att inte få igen pengarna vid en försäljning.

Blir dessa tekniker standard så kommer de inte kosta speciellt mycket mer än en vanlig installation och vara betydligt mer "färdiga". Om det inte blir standard utan alla fortsätter med plain vanilla installation, är det få som vill betala extra för det.

En 50000 - 100000 extra får man nog just nu räkna med om det skall vara någon skillnad mot en konventionell installation. Så inom en överskådlig framtid är det tveksamt om man kan tjäna in några pengar just nu för energianvändningen med dessa system. För 100000 kronor kan man köpa mycket el alternativt isolera ännu bättre.

Dessutom skall man också vara väldigt observant på att all denna teknik isig drar mycket ström och alltid är på. Jag blev själv förvånad över detta när jag sonderade marknaden. IHC drar mindre ström än de flesta systemen (antagligen p.g.a enkelheten). Mitt system drar 50-200W upskattat beroende på vilka utgångar som är igång etc. Detta är då egenförbrukningen som systemet drar. I extremfallet på 200W kontinuerligt under 1 år blir egenförbrukningen nästan 2000kWh, vilket är rätt mycket. Än har inte nanowatt och hibernate nått konstruktörerna av dessa system, verkar det som. Nu är jag själv kanske färgad då jag konstruerar extremt strömsnål konsumentelektronik som proffession.

 
Effektstyrning
OBS, det protokoll som vinner på fjärravläsning blir det protokoll som vinner marknaden för smarta hem eftersom det kommer att generera volymer samtidigt som pengar finns att tjäna i hela värdekjedjan, väldigt viktigt att alla tjänar pengar.

För att det skall bli allmänt med "intelligenta hus" så måste priserna ner på apparater och mjukvara. Det får man genom att ta en teknik från från ett etablerat affärsområde och skala om det till en "light" variant.

Jag arbetar med en handbok, ett utbildningslabb samt en hemsida som kommer att användas av gymnasie och högskolor i "Behovs Optiomerat Boende" jag har skrivit om detta i tidningen Elinstallatören.

Jag har även en enkel demo på www.electrotest.se

Anders Kjellström
 
Tja avseende protokoll då är jag helt övertygad om att det blir olika API:er gentemot olika system. Det kommer inte att vara 1 protokoll som vinner utan ett antal dominerande. Med andra ord kommer samtliga att fungera.

Energibesparingsdiskussionen tog ju TLovskog effektivt död på då enbart drift av systemet står för över 10% av det totala genomsnittliga husets elförbrukning.

Men finns det några kul funktioner? ........
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.