Har du läst på om måtten, reglerna och alla prylar du kan ha i ett kök? Testa dina kunskaper i dagens nya quiz:

https://www.byggahus.se/quiz/103-Är-du-redo-att-byta-kök

I den här tråden kan du berätta vad du fick för resultat och diskutera quizet i största allmänhet.

Modernt kök med ljusa plywoodskåp, vit kakelvägg, rostfri bänkskiva och öppna hyllor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett kök visat av medlemmen universe_speaks.
 
Hamnade i fel forumdel?

9/10 hade fel på kokvatrenkran. Är det verkligen förbjudet eller bara inte tillåtet i vanliga kranen?
 
  • Gilla
cullberg
  • Laddar…
Tack, den hamnade visst fel, nu har jag flyttat.

Bra quizzat där! Byggreglerna säger att du inte får ha en kran med vatten över 60 grader.
 
Fick fel på induktionshällsfrågan. På min induktionsspis slår inga plattor av när man tar bort grytan. Jag kan ta bort kastrullen och ställa dit en annan. Plattan är fortfarande på ända tills jag själv stänger av den eller att en viss (ganska lång) tid gått sedan induktans.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Yipee! Alla rätt!
Helgen är räddad, nu skall vi fira :beer:
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
F
S Snål-Jocke skrev:
Fick fel på induktionshällsfrågan. På min induktionsspis slår inga plattor av när man tar bort grytan. Jag kan ta bort kastrullen och ställa dit en annan. Plattan är fortfarande på ända tills jag själv stänger av den eller att en viss (ganska lång) tid gått sedan induktans.
Antingen har du ingen induktionshäll eller så har vi olika definitioner på "slå av". Det är tekniskt omöjligt att en induktionshäll fortsätter pumpa effekt om kastrullen är borta. Jag kan också byta kastrull på min men när kastrullen är borta gör den inget mer än blinkar.
 
Redigerat:
Så kran med vatten. Finns det någon väg runt det om man tänker hur en "kran" definieras? I kaffemaskinen kommer det ju varmt vatten när man trycker på knappen
 
Fick fel på priset på kök, bytte vårt kök 1986 så det kanske är dax igen
/B
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
F fsn skrev:
Antingen har du ingen induktionshäll eller så har vi olika definitioner på "slå av". Det är tekniskt omöjligt att en induktionshäll fortsätter pumpa effekt om kastrullen är borta. Jag kan också byta kastrull på min men när kastrullen är borta gör sen inget mer än blinkar.
Jo jag har en induktionsspis.

Jag tolkade frågan fel. Jag tolkade den som att plattan stängs av när man tar bort kastrullen, det gör den inte, men förutsättningen för att skapa värme bryts. Så "slå av" är kanske rätt i sig. Även om jag skulle föredragit en annan term så kan jag själv inte komma på något bättre som säger det med rimligt få ord.

Det här är inget försök att vara motvalls, bara min förklaring till att ha haft fel på den frågan :)
 
F
S Snål-Jocke skrev:
Jo jag har en induktionsspis.

Jag tolkade frågan fel. Jag tolkade den som att plattan stängs av när man tar bort kastrullen, det gör den inte, men förutsättningen för att skapa värme bryts. Så "slå av" är kanske rätt i sig. Även om jag skulle föredragit en annan term så kan jag själv inte komma på något bättre som säger det med rimligt få ord.

Det här är inget försök att vara motvalls, bara min förklaring till att ha haft fel på den frågan :)
Misstänkte att det var en tolkningsfråga. (y)
 
F
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Så kran med vatten. Finns det någon väg runt det om man tänker hur en "kran" definieras? I kaffemaskinen kommer det ju varmt vatten när man trycker på knappen
Det kanske av säkerhetsskäl inte är en av dom sakerna man skall försöka leta sig runt?
 
Nio av tio rätt. Rätt nöjd med min insats. Hade fel på vad som händer när man har en ångkokare.:rolleyes: Firar också (liksom @KnockOnWood) mitt fina resultat med en :beer:. :D
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Så kran med vatten. Finns det någon väg runt det om man tänker hur en "kran" definieras? I kaffemaskinen kommer det ju varmt vatten när man trycker på knappen
Nej det finns ingen väg runt om du skall följa svensk standard.

Men om du vill ha en hetvattenkran så är det bara köpa och koppla in, inget svårare än att koppla in en vvb.
 
Angående ångugn vs gryta på spisen säger ni att rätt svar är "Kortare koktid och mindre urlakning av vattenlösliga vitaminer". Vart har ni hittat det svaret?
Kortare tillagningstid blir det först med varmluft fläkt, annars är vitsen med ångugn att maten kan tillagas i lägre temperatur än 100 grader och därmed förstörs vitaminer och smaker inte lika mycket som vid tillagning i högre temperaturer. Tänk på hur sous vide fungerar.

För att vara petig finns två typer av ångugnar. Dedikerade ångugnar där temperaturen kan regleras upp till 100 grader C och det finns kombiugnar vilka fungerar som vanliga ugnar men har en enkel ånggenerator (kokkärl). Kombiugnarna är sämre på att hålla rätt temperatur.
För att ånga grönsaker fungerar en gryta med ånginsats lika bra som en kombiugn. Det är först om stora mängder grönsaker skall ångas som kombiugnen har kapacitetsfördelar.
 
  • Gilla
J-stedt och 1 till
  • Laddar…
Reglerna gäller för tappvattenkranar. Eftersom kaffebryggare får ha en hetvattenkran gissar jag att det skulle funka bara man definierar den som något annat än tappvattenkran. Det kanske kan vara svårt att motivera för kranar som även kan ge kallare vatten.
 
  • Gilla
J-stedt och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.