A
Hej, vi håller på att renovera vårt hus och har rivit ut helst det gamla golvet och gjutit in en ny platta. När vi rev ut det gamla, så hittade vi en liten, liten matkällare, som vi bevarat och som vi vill sätta en liten lucka i, med glas.

Glaset blir ca 400*1000mm stort, så det är inga gigantiska storlekar på glaset. Kan det räcka med 2*6mm härdat laminerat glas då?

Den tjockleken kan msn hitta till anständigt pris på nätet.

Jag har tidigare lagt ett gammalt scengolv som lock på en brunn och det glaset var 2*8mm, 1000*1000mm, eftersom det var dimensionerat för att funka som scengolv, så borde väl ett 2*6mm glas funka här, eller vad tror ni?
 
L
Spännande lösning! Ett alternativ är kanske att tillverka luckan av en svetsad stålram med ett bärande kryss under glaset så att du inte behöver oroa dig (jag vet inte vad rekommendationerna är för att använda glas som golv men kanske någon med kunskap kan fylla i).
 
A
Det är en lösning, som definitivt är värd att titta på.

Jag insåg dock att jag har en bekant som är glasmästare, som jag skickade frågan till, han dömde ut båda glasalternativen. Ska det uppfylla reglerna, så ska glaset vara 21mm tjockt. 2*10mm härdat och laminerat glas!
 
  • Gilla
fremax och 1 till
  • Laddar…
L
Scouten skrev:
Det är en lösning, som definitivt är värd att titta på.

Jag insåg dock att jag har en bekant som är glasmästare, som jag skickade frågan till, han dömde ut båda glasalternativen. Ska det uppfylla reglerna, så ska glaset vara 21mm tjockt. 2*10mm härdat och laminerat glas!
Ah, där fick vi svar från expertisen! Fick du någon prisuppgift?
 
A
Runt 2000:- ex moms, i grossist ledet, så mitt pris blir väl det dubbla...
 
Vill minnas att det fanns ett liknade projekt i forum tidigare. Kanske värt att söka.
 
L
Scouten skrev:
Runt 2000:- ex moms, i grossist ledet, så mitt pris blir väl det dubbla...
Du får odla din bekante glasis så att ni blir ännu bättre tjenis - så får du kanske också hans pris :)
 
A
Han har slutat jobba som glasmästare, men om priset jag får är helt galet, så kan han kanske hjälpa till ändå, jag återkommer när jag fått pris.
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
Det här vill vi gärna sen bilder på!
 
A
Jag lovar, oavsett succé eller katastrof...
 
interglas.se verkar ha bra priser.
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
A
Snart kan jag visa bilder, luckan är tillverkad, med gasdämpare elektromagnetiskt lås och gasfjädrar, men glaset dröjer ett tag till.

Totalpriset blev dock svettigt. 15000:- plus moms. Så här i efterhand veteran om vi inte skulle ha fyllt med makadam och gjutit igen.
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
A
Luckan är fortfarande inte klar, gasfjädrarna var felaktiga, men nu är det nära!
 
  • En ej färdigställd bygglucka på verkstadsgolv med felaktiga gasfjädrar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Robert63 och 2 till
  • Laddar…
Ni gjorde helt rätt. Varje hus behöver ha en liten speciell grej som ägarna kan glädjas åt varje dag. Det blir inte många kronor per dag.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
A
Det har du rätt i! Bra vinkling.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.