Hej!

Sitter idag med en Tellstick NET men har tänkt gå över till z-wave.

Tänkte från början gå över till en enhet som klarar både 433 och z-wave men har insett att det inte är någon idé. Efter försök med både Zipabox duo och Homey så har jag bestämt mig för att köra en mer renodlad z-wave controller (möjligen med stöd för wifi/zigbee) för att börja från scratch på ett nytt system. Under tiden får min Tellstick vara kvar vid sidan om.

Så min fråga är då, vad ska jag välja?

Controllern bör vara trådbunden till internet.
Ha möjlighet att köra någon form av dashboard på en surfplatta.
Gärna möjlighet till lite mer avancerade regler. (Inte bara tända/släcka och läsa temp)
Ev. Integrering med mitt. Trådade Honeywell larm är bonus.
Ev. Integrering med verisure (doorman) är bonus.

Tar tacksamt emot tips.
 
Hej!

Z-wave är en riktigt stabil och kul lösning för hemautomation. Själv började jag med en Raspberry Pi 2 med ett Razberry-kort (https://www.kjell.com/se/sortiment/...ntrollers/razberry-2-z-wave-controller-p50834), och det hela har fungerat bra i några år. Controllermjukvaran jag valde är Domoticz (http://www.domoticz.com/)

Efter en flytt behövde jag konfigurera om en hel del, och då rasade minneskortet i Raspberry. Och sen rasade ett till... SD-korten klarar inte så många läs- och skrivcykler, tydligen. Efter att ha grejat och svurit några dagar gick jag ner till Kjelle och köpte en USB-sticka istället (https://www.kjell.com/se/sortiment/...ers/aeon-labs-z-stick-gen5-usb-adapter-p50549).

Den går att köra på Raspberry om man vill, men det blir väl(?) i längden samma problem som innan, att kortet ger sig. Man kan lägga över Domoticz-installationen på extern hdd, men eftersom jag har 2 Windows-servrar som står här hemma och snurrar la jag in det på en maskin med Windows 10. Den andra har jag Server 2008 på, och det brukar vara lite si och så att installera program på den.

Såhär en vecka efter bytet till Z-stick är jag mycket nöjd. Meshnätverket är stabilt och allt rullar på. Domoticz är väldigt konfigurerbart, men ett tips är att om du vill kunna konfigurera maximalt och lägga upp energiförbrukning på separata grafer i andra program och en massa annat: kör på Raspberry. Stödet för alla möjliga konfigurationer är sämre i Windows.

För vår del handlar det mycket om att tända och släcka lampor och få pushnotiser vid olika scenario (typ att tvätten är klar), och då räcker Windows till. Nu ska jag försöka få in lite temperatursensorer här hemma, men då blir det att koppla till något annat till Domoticz, typ 443 MhZ, för sensorerna till Z-wave är "lite" för dyra.

Lycka till!
 
  • Gilla
depalma
  • Laddar…
D dunderklumpen skrev:
Hej!

Z-wave är en riktigt stabil och kul lösning för hemautomation. Själv började jag med en Raspberry Pi 2 med ett Razberry-kort ([länk]), och det hela har fungerat bra i några år. Controllermjukvaran jag valde är Domoticz ([länk])

Efter en flytt behövde jag konfigurera om en hel del, och då rasade minneskortet i Raspberry. Och sen rasade ett till... SD-korten klarar inte så många läs- och skrivcykler, tydligen. Efter att ha grejat och svurit några dagar gick jag ner till Kjelle och köpte en USB-sticka istället ([länk]).

Den går att köra på Raspberry om man vill, men det blir väl(?) i längden samma problem som innan, att kortet ger sig. Man kan lägga över Domoticz-installationen på extern hdd, men eftersom jag har 2 Windows-servrar som står här hemma och snurrar la jag in det på en maskin med Windows 10. Den andra har jag Server 2008 på, och det brukar vara lite si och så att installera program på den.

Såhär en vecka efter bytet till Z-stick är jag mycket nöjd. Meshnätverket är stabilt och allt rullar på. Domoticz är väldigt konfigurerbart, men ett tips är att om du vill kunna konfigurera maximalt och lägga upp energiförbrukning på separata grafer i andra program och en massa annat: kör på Raspberry. Stödet för alla möjliga konfigurationer är sämre i Windows.

För vår del handlar det mycket om att tända och släcka lampor och få pushnotiser vid olika scenario (typ att tvätten är klar), och då räcker Windows till. Nu ska jag försöka få in lite temperatursensorer här hemma, men då blir det att koppla till något annat till Domoticz, typ 443 MhZ, för sensorerna till Z-wave är "lite" för dyra.

Lycka till!
Tack för tipset!
Dock är jag nog ute efter en färdig gateway typ Vera, Fibaro osv.
Även om det verkar intressant med en Raspberry så passar jag nog där än så länge iallafall.
 
  • Gilla
dunderklumpen
  • Laddar…
Hur är tellstick znet lite v2? Verkar vara många som är nöjda med den
 
davveno1 davveno1 skrev:
Hur är tellstick znet lite v2? Verkar vara många som är nöjda med den
Znet lite v2 är säkert trevlig. Har idag Tellstick NET. Dock tycker jag dom är lite begränsade i scener och gillar inte att man måste få betala för att få tillgång till alla funktioner. Då väljer jag något som "kan allt" från början.
 
Valet står nog mellan en Vera Plus och Fibaro HC2. Vilken hade ni valt av dessa och varför?

Edit:
Hmm, läst och kikat lite till nu.... Jag har ju en server med Windows Server 2012 R2 ståendes igång 24/7 i dagsläget. Den kör kontrollern för Unifi samt lite spelservrar, ts3 osv. Så jag har massor av kapacitet över på den. Man kanske skulle köpa en Z-wave stick och köra något som typ OpenHAB på den? Är det något att ens fundera på eller ska man köra en separat enhet som typ RPI3 för ändamålet?
 
Redigerat:
depalma depalma skrev:
Valet står nog mellan en Vera Plus och Fibaro HC2. Vilken hade ni valt av dessa och varför?

Edit:
Hmm, läst och kikat lite till nu.... Jag har ju en server med Windows Server 2012 R2 ståendes igång 24/7 i dagsläget. Den kör kontrollern för Unifi samt lite spelservrar, ts3 osv. Så jag har massor av kapacitet över på den. Man kanske skulle köpa en Z-wave stick och köra något som typ OpenHAB på den? Är det något att ens fundera på eller ska man köra en separat enhet som typ RPI3 för ändamålet?
Jag kör en Z-stick i en Windows 10-maskin som ändå står och snurrar för andra ändamål. Körde tidigare en Razberry i en RPI2 men hade mycket problem med korrupta minneskort. Tycker min nuvarande lösning med Win10 funkar mycket bra. En liten nackdel är att många guider och avancerade konfigurationer är skrivna för Linux (RPI). Tror inte heller riktigt alla funktioner ens finns för Win10.

Men för mitt behov fungerar det alldeles utmärkt! Skulle man sen vilja en dag kan man flytta Z-sticken till en Rpi. Win-win!

Z-stick hos Kjelle: https://www.kjell.com/se/sortiment/...ers/aeon-labs-z-stick-gen5-usb-adapter-p50549
 
  • Gilla
depalma
  • Laddar…
Jag kör Vera Edge sen några år. Funkar klockrent, aldrig några problem.

Nackdelen är att avancerade regler är lite krångligt. Finns en plug-in som heter PLEG som klarar det mesta, men den är lite krånglig att lära sig.
 
Då är en Z-stick inköpt.
Planerar att bygga om servern hemma för att köra ESXi och några VMs.
Kommer bli en Windows server installation och en Linux till en början.

Orsaken till detta är att det verkar vara väldigt mycket mer valmöjligheter bland 3:e parts grejer om man kör linux.

Då är bara frågan vilken mjukvara man ska välja.
Jag har väldigt lite programmeringskunskaper, men med hjälp av guider osv brukar det lösa sig.

Väljer mellan följande:
Domoticz
Home Assistant
openHAB2

Just nu lutar det åt Home assistant pga stöd för väldigt mycket enheter men är inte säker.

Vill kunna integrera följande:
Tellstick NET, Harmony HUB, Plex, Z-wave enheter, Trådfri/HUE, Gärna UNIFI och Home Connect.

Det kommer säkerligen tillkomma/falla bort enheter ur den listan med tiden.
Möjlighet till en någorlunda snygg dashboard på en väggmonterad platta är också ett krav.

Vad tror ni, är HA rätt väg att gå?
 
  • Gilla
dunderklumpen
  • Laddar…
depalma depalma skrev:
Då är en Z-stick inköpt.
Planerar att bygga om servern hemma för att köra ESXi och några VMs.
Kommer bli en Windows server installation och en Linux till en början.

Orsaken till detta är att det verkar vara väldigt mycket mer valmöjligheter bland 3:e parts grejer om man kör linux.

Då är bara frågan vilken mjukvara man ska välja.
Jag har väldigt lite programmeringskunskaper, men med hjälp av guider osv brukar det lösa sig.

Väljer mellan följande:
Domoticz
Home Assistant
openHAB2

Just nu lutar det åt Home assistant pga stöd för väldigt mycket enheter men är inte säker.

Vill kunna integrera följande:
Tellstick NET, Harmony HUB, Plex, Z-wave enheter, Trådfri/HUE, Gärna UNIFI och Home Connect.

Det kommer säkerligen tillkomma/falla bort enheter ur den listan med tiden.
Möjlighet till en någorlunda snygg dashboard på en väggmonterad platta är också ett krav.

Vad tror ni, är HA rätt väg att gå?
Domoticz har stöd det du skrev ovan. även UNIFI. Home Connect kan funka via homebridge men inte säker.
 
  • Gilla
depalma
  • Laddar…
Jag har själv kört en Domoticz installation de senaste åren hemma och måste säga att den fungerar över förväntan. PAF blev betydligt högre när en överbliven iPad sattes upp som dashboard i köket
 
  • Gilla
depalma
  • Laddar…
Domoticz verkar vara lite mer användarvänligt än de övriga alternativen. Så det kanske inte är så dumt.
 
  • Gilla
depalma
  • Laddar…
depalma depalma skrev:
Domoticz verkar vara lite mer användarvänligt än de övriga alternativen. Så det kanske inte är så dumt.
Jag har kört med Domoticz något år. Har fått igång iPhone homekit med Siri och nu finns Domoticz med i Google assistent via https://www.controlicz.com/
 
  • Gilla
depalma
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Snillevilla har många bra guider för hemautomation, tex hur man kopplar Znet V2 till HA, [länk]

Vi har Znet V2, tyvärr funkar det lite si å så med Telldus servrar, fördelen med V2 är att den kör scheman lokalt.

Genom att koppla Znet V2 till HA så kör man det mesta i HA.
Har ju dock redan en Z-stick från Aeon...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.