Hej,

Vi går i tankar att beställa ett isolerat dubbelgarage i samband med att vi bygger ett hus från Fiskarhedenvillan. Garaget är 55 kvm invändigt och 61 kvm byggyta vilket kan ses här:
https://fiskarhedenvillan.se/valj-ditt-hus/husmodeller/garage-2-bilar/

Byggsatsen (materialet) kostar 186.000 för oisolerat och 218.000 isolerat. Offerten jag fick från säljaren är på 499.000 kr varav detta ingår: (offerten gavs över telefon)
  • material (isolerat) 218.000 kr
  • entreprenaden, strax under 200.000 kr
  • platta på mark, strax under 100.000 kr
Jag tycker 499.000 kr för ett dubbelgarage känns aningen dyrt men det kanske är vad man får betala. Sökte efter referenser och hittade detta:
https://www.byggahus.se/bygga/kostnad-bygga-garage

med följande utdrag:
"Fiskarhedenvillan ger oss ett räkneexempel på ett oisolerat 61 kvadratmeter stort dubbelgarage med entreprenad inräknat i priset, och slutnotan landar då på 323 000 kr. Det ger 5 295 kronor per kvadratmeter."

Nu är exemplet ovan oisolerat så lägger vi till isolering (utan arbete) blir det 355.000 kr (323.000 + skillnaden för isolering: 32.000). Det är en ganska stor skillnad mellan 355.000 och 499.000 kr....

Tack på förhand
Daniel
 
Skulle nog säga att det är en rimlig summa omän lite dyrt, men hustillverkarna är generellt sett dyra på småbyggnationer som garage!

Vet inte vad det är för standard på ett fiskarheden garage. Men hade jag varit dig hade jag begärt en offert för ett lösvirkesgarage byggt av några lokala snickare. Alternativt köpt något i stil med Mellby garage (som jag dock tror har rätt låg standard?) och även bett om offert för att uppföra denna. Är övertygad om att du får ett bättre pris denna vägen!

Sedan tycke jag 100.000kr var i saftigaste laget för en platta på 61kvm!

Vi betalade 40.000 för 40kvm...
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
tycker det låter alldeles för dyrt. älvsbyhus 55kvm garage kostar ca 186´ då är det oisolerat o ingen betong. största nackdelen va att de va största dem hade.
så jag valde lövångersbygg. det jag har gjort är att göra färdigt för gjutningen. och själva garaget reste vi själva, all el gör jag själv. tror det hamnar strax över 300´
plattan mäter 84kvm
 
  • Gilla
Puttrix_73
  • Laddar…
B
Jag lejde bort bygget av 60m2 garage i lösvirke. Isolering består av 200 i golv, ~300 I vägg och 400 lösull i tak. Det som vi gjort själv är att måla utvändigt och satt OSB+gips invändigt. Slutsumman ligger mellan 400-450'
Golvvärme, inkommande varm och kallt vatten samt avlopp.
Dyrt ja, men jag jämförde inga offerter utan lejde personer som jag vet är duktiga.
 
Lösvirkes dubbelgarage byggt av snickare jag känner som inte "maskade".
100m2. Allt klart med värme, avlopp, el, kuvert från huset med kall varm vatten, husstandard på väggarna i isolering. Tre dörrar, 2 fönster. Osv plus gips inne. 1 mellanvägg.ftx aggregat.
Enda egna arbete är målning utvändigt.
Nästan prick 600 000.
 
Antar att markarbeten ingår i dom 100' du betalar för plattan. Då är det högst rimligt.
 
Jag fick in en offert igår på mitt garagebygge i lösvirke. 80m2 platta med golvvärme, panel och yttertak med takavvattning. Omålat och inget invändigt, dvs ingen isolering eller beklädnad på väggar invändigt. Det tänkte jag göra själv. två mindre fönster och en gångdörr. Inga portar.
Detta ville dom ha 780 000:- för att göra. Jag höll på att falla baklänges.
 
  • Gilla
Carl Johansson
  • Laddar…
Jag är novis som byggare men fick rådet av en markare att göra plattan själv för att spara pengar.
Plattan är 107m2 och byggdes 2015.
Jag tog in en firma som beredde marken, grävde ner avlopp och lade zingelbädd.
Kostade ca 10' med zingel som de tog med.

Därefter lade jag själv ut kantelementen 40cm, 30 cm markisolering, gula rör för att dra vatten och el sist armeringen samt stålkant längs ena långsidan (17,5m)

Lejde en kompis som är byggare till slodningen, hyrde helikopter och vibrator.
Beställde betongen själv och fick pruta.

Totalt gick hela 107m2 platta på 55' i material + 20' i betong (14m2) + 10' i lejt arbete (1 markare, i grävmaskin med gubbe) 1' för hyra. Slutsumma ca 650 kr/m2.

Som jämförelse ska sägas att jag fick problem få tag i slodare så jag kontaktade en lokal bygg firma för att hyra en gubbe en dag.

"Så jobbar vi inte". De skulle ta hela gjutningen, leverera betongen, ge garantier hur nu det ska gå när det är jag som gjort underarbetet. De skulle ha 65' för det som jag kunde göra för 20' i betong plus en slodare i 5h.
 
Redigerat:
Jag ska bygga nytt och ska ha dubbelgarage 50.4 kvm invändigt och 56 kvm byggyta, jag får betala 250 000 för isolerat garage med golvvärme.
 
F fcbarca skrev:
Jag ska bygga nytt och ska ha dubbelgarage 50.4 kvm invändigt och 56 kvm byggyta, jag får betala 250 000 för isolerat garage med golvvärme.
Är detta via husleverantör eller lokal snickare?
 
E erobin skrev:
Är detta via husleverantör eller lokal snickare?
Via husleverantör..
 
Priset på byggsatsen har jag inga synpunkter på. Men det låter väl lite mastigt med 200 000 för montering av en byggsats?
 
  • Gilla
JanEW
  • Laddar…
Vi beställde precis ett isolerat garage på 4,8 X 9,6 från Mellbygarage för 158,000 kronor. Markarbetet för plattan (singel osv) ingick i markentrepenaden. Kostnaden för gjutningen av själva plattan,avlopp med oljestop gick på 66 000 kr.
 
P Paulina123 skrev:
Vi beställde precis ett isolerat garage på 4,8 X 9,6 från Mellbygarage för 158,000 kronor. Markarbetet för plattan (singel osv) ingick i markentrepenaden. Kostnaden för gjutningen av själva plattan,avlopp med oljestop gick på 66 000 kr.
Hej, var det totalentrepenad från Mellby? Eller hade ni egna snickare? Fick en offert från Mellby på en totalentrepenad på liknande garage för 350k. Tyckte det var lite väl dyrt för ett isolerat garage. De syfta på att det var själva arbetet som kostade massa och inte materialet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.