Jag har full förståelse för att man gillar Velfac då de har smalare karmar än standard svenska fönster samt att öppningsbara fönster ser lika ut som fasta på utsidan. Alternativen jag känner till med liknande smala karmar är Schüco eller Ekstrands Arki78 fönster. Finns säkert fler. Vet dock inte hur de är prismässigt.

Vad bra att ni är nöjda med balken. Smaken är som sagt olika och huvudsaken ni är nöjda. Bifogar en illustration på där det är hela glas för att illustrera min vision.
 
  • Modernt vardagsrum med smala karmfönster, helglasvägg, sjöutsikt, trägolv och designmöbler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
pellito och 1 till
  • Laddar…
U ullabella2000 skrev:
Inga problem med Velfac i sig enligt min erfarenhet. Men, man måste vara väldigt exakt när de installeras samt hålla skenorna för skjutdörrarna rena. De är svårare och mer tidskrävande än andra fönster att montera då ramarna är tunnare, vilket också gör de fönstren riktikgt snygga på din typ av hus. Ställer stora krav på byggaren varför vår erfarenhet är att flera inte vill åta sig jobb med dessa fönster/skjutdörrar eller inte ”tycker om de”. Säkerställ att din byggare har erfarenhet av Velfac alternativ är mycket noggrann.
Byggaren har byggt flera hus med velfac då vi känner oss trygga här, skjutdörren är helt under tak så det borde vara minimalt med skräp i skenorna. Barnens legobitar känns som största faran..
 
I igelkotten82 skrev:
Jag har full förståelse för att man gillar Velfac då de har smalare karmar än standard svenska fönster samt att öppningsbara fönster ser lika ut som fasta på utsidan. Alternativen jag känner till med liknande smala karmar är Schüco eller Ekstrands Arki78 fönster. Finns säkert fler. Vet dock inte hur de är prismässigt.

Vad bra att ni är nöjda med balken. Smaken är som sagt olika och huvudsaken ni är nöjda. Bifogar en illustration på där det är hela glas för att illustrera min vision.
Vi tog in offert på Preconal Hansen Millenium tror jag dom hette, var ungefär dubbla priset mot Velfac. Ska kolla Ekstrands tack för tipset.

Håller med, Svincoolt fönster men gissningsvis för dyrt för oss. Vilket fönster är det du länkat till?
 
R roli skrev:
Skulle gissa att med E menas elinstallationer och V står för installationer gällande värme, ventilation, vatten och sanitet.

Ser fram emot er byggstart och hoppas på massor med bilder.
Ah. El har vi inte stämt av specifikt men V har konsulterats löpande
 
P pellito skrev:
Vi tog in offert på Preconal Hansen Millenium tror jag dom hette, var ungefär dubbla priset mot Velfac. Ska kolla Ekstrands tack för tipset.

Håller med, Svincoolt fönster men gissningsvis för dyrt för oss. Vilket fönster är det du länkat till?
Illustrationen hittade jag hos Jordens Arkitekter så inte från någon leverantör. Tyckte det illustrerade min idé väl. Vet att går att få fönster upp till 7 meters bredd/längd. Ju smalare fönster ju lättare och i er illustrationer ser de ut att vara runt metern breda vilket gör det mindre dyrt och tungt än om det skulle vara 2,5x7 meters parti.
Kolla med Ekstrands. Vet inte hur deras nya serie Arki 78 ligger prismässigt men deras övriga standardsortiment ligger som andra svenska standardfönster. På ett fast standardfönster är karmen 56mm vilket inte är rätt nätt. Dock så kommer det synas då öppningsbara och altandörrar har en karm på 97mm. Arki 78 verkar dock se identiskt ut utifrån.
 
Hemmakatten
Vi har en 17-18 m lång fönsterväggar från Schuco i aluminium. Fönstren är delade i olika sektioner. Vi upplever inget kallras men karmarna är förstås kalla om man tar på dem. I badrummet har vi förutom golvvärme även eluppvärmda termostatstyrda fönster.

De två golvvärmeslingorna närmast fönsterväggen ligger extra tätt. I vårt stora rum med öppen planlösning (ca 60 kvm) har vi totalt 6 slingor fördelade på två termostater. De två slingorna vid fönstret på en termostat, de andra fyra på en annan termostat som sitter längre in i rummet.

Det är viktigt med både fönster och golvvärmen. Inget man pysslar med i sista sekunden.
 
  • Gilla
byggarätt och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Vi har en 17-18 m lång fönsterväggar från Schuco i aluminium. Fönstren är delade i olika sektioner. Vi upplever inget kallras men karmarna är förstås kalla om man tar på dem. I badrummet har vi förutom golvvärme även eluppvärmda termostatstyrda fönster.

De två golvvärmeslingorna närmast fönsterväggen ligger extra tätt. I vårt stora rum med öppen planlösning (ca 60 kvm) har vi totalt 6 slingor fördelade på två termostater. De två slingorna vid fönstret på en termostat, de andra fyra på en annan termostat som sitter längre in i rummet.

Det är viktigt med både fönster och golvvärmen. Inget man pysslar med i sista sekunden.
Bra info!
 
Ibland är man för snabb när man skriver, men jag ser att du fått svar på mina förkortningar(y)
 
Riktigt snyggt, faktiskt en av de snyggare arkitektritade moderna bygget jag sett här på byggahus. Hade varit intressant att se en grovskiss på kostnadskalkylen för hela bygget inkl arkitekt.
 
  • Gilla
pellito
  • Laddar…
Ser spännande ut, kör hårt!

En sak som slog mig bara, för att sälla mig till alla tråkiga jantetyper, var att sittplatsen var nedsänkt.

Jag själv älskar den lösningen á la lyxig 60-tals inredning. Men tyvärr älskar inte BBR den lika mycket. BBR är Boverkets ByggRegler och. Så om ni ännu inte fått ert bygglov så kan det vara bra att vara beredda på att det är en darling som kan få stryka på foten om inte handläggaren är ouppmärksam den dagen.
 
H
F fabbe72 skrev:
Ser spännande ut, kör hårt!

En sak som slog mig bara, för att sälla mig till alla tråkiga jantetyper, var att sittplatsen var nedsänkt.

Jag själv älskar den lösningen á la lyxig 60-tals inredning. Men tyvärr älskar inte BBR den lika mycket. BBR är Boverkets ByggRegler och. Så om ni ännu inte fått ert bygglov så kan det vara bra att vara beredda på att det är en darling som kan få stryka på foten om inte handläggaren är ouppmärksam den dagen.
de är fullt godkänt,
bara säg att man har en ramp som ska vara där och sedan aldrig göra de.
alternativt bara lägga dit något hemma bygge för 200kr och ta bort efter besiktning
 
P pellito skrev:
Byggaren har byggt flera hus med velfac då vi känner oss trygga här, skjutdörren är helt under tak så det borde vara minimalt med skräp i skenorna. Barnens legobitar känns som största faran..
Vi har 4 Velfac skjutpartier. Vi tycker de är jättebra. Men det är riktigt att de kan upplevas som skrangliga. Åk och kolla på några på någon utställning eller hemma hos någon så du vet hur de känns innan. "Skrangligheten" ökar eller minskar inte vad vi upplevt eller vad jag hört från andra.
Jag kan dock förstå att folk väljer lyftskjutdörrar, shuco eller hajom eller liknande, de känns mer robusta och exklusiva men för oss var det pris kombinerat med design dvs de smala karmarna och maximalt ljusinsläpp som avgjorde det.

För övrigt gillar jag er husdesign starkt. Det kittlar lite i bygganytthus-nerven igen..
 
  • Gilla
pellito
  • Laddar…
H hul skrev:
de är fullt godkänt,
bara säg att man har en ramp som ska vara där och sedan aldrig göra de.
alternativt bara lägga dit något hemma bygge för 200kr och ta bort efter besiktning
Jo exakt. Rampen står inte med på ritningen jag la upp, en sån kommer få plats framför öppna spisen.
 
  • Gilla
hul
  • Laddar…
W wittsjo skrev:
Vi har 4 Velfac skjutpartier. Vi tycker de är jättebra. Men det är riktigt att de kan upplevas som skrangliga. Åk och kolla på några på någon utställning eller hemma hos någon så du vet hur de känns innan. "Skrangligheten" ökar eller minskar inte vad vi upplevt eller vad jag hört från andra.
Jag kan dock förstå att folk väljer lyftskjutdörrar, shuco eller hajom eller liknande, de känns mer robusta och exklusiva men för oss var det pris kombinerat med design dvs de smala karmarna och maximalt ljusinsläpp som avgjorde det.

För övrigt gillar jag er husdesign starkt. Det kittlar lite i bygganytthus-nerven igen..
Vi har varit och testdragit dörrar och tycker att velfac känns bra. Men det är av den anledningen, att riktigt bra skjutdörrar blir dyra alt för tunga för barnen, som gör att vi bara har ett skjutparti fr köket mot uteplatsen under tak och resten dörrar.
 
Otto-Von-Stern Otto-Von-Stern skrev:
Riktigt snyggt, faktiskt en av de snyggare arkitektritade moderna bygget jag sett här på byggahus. Hade varit intressant att se en grovskiss på kostnadskalkylen för hela bygget inkl arkitekt.
Tack! Vi budgeterar kring 30k per kvadrat. Arkitektkostnaden blir nog runt 200k.
 
  • Gilla
byggarätt och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.