Hej!

Idag har jag fått skruvat dit trösklarna som redan hade skruvhål, fick borra och plugga i betongen.

Nyinstallerad tröskel i ek som övergår mellan två olika golv, fastskruvad och matchande.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tröskel skruvad i parkettgolv med synliga skruvhål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyinstallerade trösklar på trägolv med synliga skruvhål och dammsugarsslang i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyinstallerad trätröskel med skruvar på trägolv övergång till vit dörrposter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan har jag en fundering på hur jag ska lösa det med elementkopplet i badrummet. Ska jag låta det vara som det är för att det är såpass litet att man inte tänker på det? Eller ska jag försöka göra någon liten låda att ställa över som jag kaklar för att få den att smälta in? Tar tacksamt emot tankar och idéer om det:)

Slänger in ett par bilder på hur det ser ut.

Badrumshörna med vit tvättmaskin, kaklade väggar och synligt elementkoppel på brunt klinkergolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Elementkoppling på vägg intill kaklade golv, med tumstock för storleksreferens.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


//Fredrik
 
Ställ dit en möbel...
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Ställ dit en möbel...
Jag tror att det blir trångt med tanke på tvättmaskinen..?:thinking:

//Fredrik
 
Täck inte över termostaten för bästa effekt, hur kommer det sig att muttrarna är nedsänkta i klinkern?
 
A Andy78 skrev:
Täck inte över termostaten för bästa effekt, hur kommer det sig att muttrarna är nedsänkta i klinkern?
Det är ju kopplet till det borttagna elementet, och eftersom jag gjutit in elslingor ist så används inte detta. Men jag ville inte plugga och gjuta igen ledningarna så därför är det kvar. Muttrarna är nedsänkta i klinkern för att höjden krävdes för rätt fall vid flytspacklingen. Går fortfarande att demontera om man vill för att exempelvis montera dit en handdukstork.

//Fredrik
 
I Isak90 skrev:
Det är ju kopplet till det borttagna elementet, och eftersom jag gjutit in elslingor ist så används inte detta. Men jag ville inte plugga och gjuta igen ledningarna så därför är det kvar. Muttrarna är nedsänkta i klinkern för att höjden krävdes för rätt fall vid flytspacklingen. Går fortfarande att demontera om man vill för att exempelvis montera dit en handdukstork.

//Fredrik
Ska du inte göra just det då, montera en handdukstork? Pricken över i'et i ett så fräscht badrum
 
  • Gilla
Åsa Lund och 1 till
  • Laddar…
Åsa Lund
"Gratis " värme från föreningen dessutom. El i golvet får du betala värmen själv...
 
  • Gilla
Albinp3 och 1 till
  • Laddar…
G ekaa88 skrev:
Ska du inte göra just det då, montera en handdukstork? Pricken över i'et i ett så fräscht badrum
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
"Gratis " värme från föreningen dessutom. El i golvet får du betala värmen själv...
Det har varit på tapeten tidigare men jag släppte det tillsvidare när jag inte fick tag på kopplingar för att ersätta kopplet med ballofixer. Så jag tänkte därför att jag lämnar det beslutet till kommande ägare. Men nu har jag börjat fundera lite på ifall jag kan använda det befintliga kopplet och använda en handdukstork. Typ en sådan här:
https://www.bygghemma.se/kok-och-ba...rk-el/handdukstork-arrow-vanern-8001/p-655062

Handdukstork Arrow Vänern 8001 med kampanjskylt som visar 30% rabatt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Två olika typer av radiatorventiler i förnicklad och kromad finish, prissatta och presenterade för onlineköp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Illustration av en handdukstork för ett slutet värmesystem med anslutningsdetaljer och en ett-tvårör ventil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Radiatorventil med termostat och mätstock på ett kaklat golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad jag kan se så använder den sig av en ett-tvårör ventil, vilket om jag förstår det rätt, gör att jag kan koppla in den rakt på mitt befintliga kopplet ist för det tidigare elementet. Vad tror ni?:)

//Fredrik
 
I Isak90 skrev:
Det har varit på tapeten tidigare men jag släppte det tillsvidare när jag inte fick tag på kopplingar för att ersätta kopplet med ballofixer. Så jag tänkte därför att jag lämnar det beslutet till kommande ägare. Men nu har jag börjat fundera lite på ifall jag kan använda det befintliga kopplet och använda en handdukstork. Typ en sådan här:
[länk]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

Vad jag kan se så använder den sig av en ett-tvårör ventil, vilket om jag förstår det rätt, gör att jag kan koppla in den rakt på mitt befintliga kopplet ist för det tidigare elementet. Vad tror ni?:)

//Fredrik
Jag tror definitivt att de funkar men fråga GURUN ist, @krilleman_215
 
BirgitS
Någon risk för att tvättmaskinsluckan krockar med handdukstorken?
Svårt att byta tvättmaskin om där finns en tork?

Har föreningen/styrelsen någon åsikt i frågan?
I vår förening finns det en regel som säger att om man byter ut elementet i badrummet mot en tork så måste torken uppfylla ett visst uppvärmningsvärde (eller vad det nu heter).
 
M
Får den plats så att det fortfarande går att öppna luckan på tvättmaskinen?

Sedan så skulle jag nog sätta den en bit upp på väggen, finns ju ingen anledning att ha en handdukstork på golvet. Kolla bara vilket rör som är varmt och vilket som är retur innan du monterar torken.

Och så får du ta reda på var det finns avstängning för den elementkretsen någon stans, troligen i källaren och sedan är frågan hur mycket vatten du måste tappa ur är det 1vån och huset är högt kan det bli en hel del! Men först måste du ta reda på om du får göra detta själv för föreningen eller om de kräver att du anlitar en certifierad firma då elementen och rören är föreningens egendom och ansvar. Gör du fel här kan ju hela huset bli utan värme!
 
M mnils skrev:
Får den plats så att det fortfarande går att öppna luckan på tvättmaskinen?

Sedan så skulle jag nog sätta den en bit upp på väggen, finns ju ingen anledning att ha en handdukstork på golvet. Kolla bara vilket rör som är varmt och vilket som är retur innan du monterar torken.

Och så får du ta reda på var det finns avstängning för den elementkretsen någon stans, troligen i källaren och sedan är frågan hur mycket vatten du måste tappa ur är det 1vån och huset är högt kan det bli en hel del! Men först måste du ta reda på om du får göra detta själv för föreningen eller om de kräver att du anlitar en certifierad firma då elementen och rören är föreningens egendom och ansvar. Gör du fel här kan ju hela huset bli utan värme!
Ja det tror jag inte ska vara några problem, kommer givetvis att ha något som mall och kolla hur man upplever platsen innan jag beställer någonting.:)

Fönstret kommer ca 110cm upp så det finns inte så mycket plats att sätta den på, men det kommer undersökas mer om det blir aktuellt.

Jag har pratat med kompisen som är rörläggare och har gjort rörjobben hittills och han ska leta fram kopplingar för att ersätta befintligt koppel med ballofixer. Så tar vi det därifrån sedan. Det var även han som tog ner det befintliga elementet så han har koll på läget och hur systemet fungerar.:)

//Fredrik
 
Är det enrörssystem är det viktigt att torken har samma effekt som elementet, annars kan de bli obalans i systemet som kanske inte märks i din lägenhet. Kan bli att grannen får de kallt. Finns tabeller för att få fram effekt på gamla element.

I mitt badrum passade det utmärkt med biltemas tork. Satte detta koppel: https://www.rinkabyror.se/artikel/ventil-for-handdukstork/

2000kr kostade min handdukstork. Satte i elpatron också så den kan bli varm på sommaren när fjärrvärmen är avstängd.

http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Badrum/Handdukstorkar/Handdukstork-vattenburen-2000030533/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.