Vanligt bekymmer när en del storstad hemuler flytter till hus det som står på alla papper skall det vara i verkligheten.


Därför tycker jag att tomtgränsens + 1meter bäggesidor skulle vara neutralmark skulle det inte bli sånna här problem..
 
När jag läste börja av tråden, så var min direkta reaktion "vilket svinaktigt beteende".

Men så börja jag fundera. Om vi antar att grannen INTE är en idiot. Vad kan ha gått fel här?

Ok. han köper en fastighet, upptäcker att gränsen verkar vara fel. OM vi nu antar att han har rätt på den punkten, att han har fått det undersökt på ett någorlunda korrekt sätt. Då står han där med att det ser ut som hans granne ha annekterat en del av tomten. Han vet ju inte bakgrunden, hur staketet tillkommit. Eller ännu värre han kanske "vet", genom vad som förmedlats i muntlig tradition via de senaste 4 - 5 ägarna. Hans version av hur detta gått till kan vara en helt annan än den som TS förmedlar. Men som han tror är sann.

Nåväl, det är väl rimligt att man som ny ägare vill få kontroll över tomten man köpt. Och där någonstans har det gått snett. Jag tycker fortfarande det vore intressant att utgå ifrån att grannen INTE är ett svin som trakasserar gamla damer. Men hur kan det då ha gått till?

Ev. kommer man till slutsatsen att han faktiskt är en sådan person som det första intrycket ger sken av. Men försök en gång till och fundera på Hur tänker han, OM man antar att det är en normal människa.
 
  • Gilla
LAnsgar och 14 till
  • Laddar…
Nej alltså man har ingen rätt att kräva det. En sådan här tvist blir ju ord mot ord annars får staketet stå kvar.
Jag menade mer att grannen bara kommer inklampandes och säger- att staketet ska flyttas.

-javisst gör du så men flytta in det 80 cm på din tomt så att du kan underhålla det då.

För står det uppenbarligen på grannens tomt är staketet hans och han får sköta det. Placeras det på tomtgräns kommer din mor bli lika underhållsansvarig för staketet, om där inte skrivs ett servitut på att staketet är grannens. MEN skrivs där ett servitut på att staketet är grannens han har rätt att gå in på din mammas tomt för att utföra underhållsarbeten.

Därav - håll in staketet om du vill göra ändringar som vi båda inte är överrens om
 
H hempularen skrev:
När jag läste börja av tråden, så var min direkta reaktion "vilket svinaktigt beteende".

Men så börja jag fundera. Om vi antar att grannen INTE är en idiot. Vad kan ha gått fel här?

Ok. han köper en fastighet, upptäcker att gränsen verkar vara fel. OM vi nu antar att han har rätt på den punkten, att han har fått det undersökt på ett någorlunda korrekt sätt. Då står han där med att det ser ut som hans granne ha annekterat en del av tomten. Han vet ju inte bakgrunden, hur staketet tillkommit. Eller ännu värre han kanske "vet", genom vad som förmedlats i muntlig tradition via de senaste 4 - 5 ägarna. Hans version av hur detta gått till kan vara en helt annan än den som TS förmedlar. Men som han tror är sann.

Nåväl, det är väl rimligt att man som ny ägare vill få kontroll över tomten man köpt. Och där någonstans har det gått snett. Jag tycker fortfarande det vore intressant att utgå ifrån att grannen INTE är ett svin som trakasserar gamla damer. Men hur kan det då ha gått till?

Ev. kommer man till slutsatsen att han faktiskt är en sådan person som det första intrycket ger sken av. Men försök en gång till och fundera på Hur tänker han, OM man antar att det är en normal människa.
Jag gillar att man bör byta glasögon ibland. Bara för att förstå.
Kan vara så som hempularen säger att grannen har en annan historia. Man han borde ha uppfört sig annorlunda mot den gamla damen. Diskutera gränsdragningen är inte det första man gör efter inflyttning.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
HolgeN: Hur skulle den marken skötas menar du? Det skulle sannolikt bli klart värre.

Fredrik: Modern blir inte underhållsansvarig bara för att staketet står i gränsen. Det är ett ickeproblem.
 
Låter mest som att nye grannen försöker pressa fram pengar eller andra fördelar. Såna dumarslen har man ju handskats med förut.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Jag förstår inte problemet. Ni vet var gränsen är, så det finns ingen anledning att blanda in kommun eller lantmäteri, ni vet att det står huvudsakligen på grannens tomt, och ni skiter i vilket. Det är grannens häck och staket, de får göra vad de vill men kan inte kräva er på något alls.

Så säg bara förvånat
"Men det är ju er häck och staket, du får göra vad du vill med det, så länge du håller dig på din sida"
 
  • Gilla
Atom och 9 till
  • Laddar…
Beror på hur man ser på det. Står det på tomtgränsen har man ett gemensant ansvar per automatik. Om där inte finns servitut som säger annat.
 
H hempularen skrev:
När jag läste börja av tråden, så var min direkta reaktion "vilket svinaktigt beteende".

Men så börja jag fundera. Om vi antar att grannen INTE är en idiot. Vad kan ha gått fel här?

Ok. han köper en fastighet, upptäcker att gränsen verkar vara fel. OM vi nu antar att han har rätt på den punkten, att han har fått det undersökt på ett någorlunda korrekt sätt. Då står han där med att det ser ut som hans granne ha annekterat en del av tomten. Han vet ju inte bakgrunden, hur staketet tillkommit. Eller ännu värre han kanske "vet", genom vad som förmedlats i muntlig tradition via de senaste 4 - 5 ägarna. Hans version av hur detta gått till kan vara en helt annan än den som TS förmedlar. Men som han tror är sann.

Nåväl, det är väl rimligt att man som ny ägare vill få kontroll över tomten man köpt. Och där någonstans har det gått snett. Jag tycker fortfarande det vore intressant att utgå ifrån att grannen INTE är ett svin som trakasserar gamla damer. Men hur kan det då ha gått till?

Ev. kommer man till slutsatsen att han faktiskt är en sådan person som det första intrycket ger sken av. Men försök en gång till och fundera på Hur tänker han, OM man antar att det är en normal människa.
Har svårt att förstå vad du vill tillföra. Tycker trådskaparen har beskrivit situationen mycket bra redan i första inlägget. Om vi ska omvärdera situationen och grannen får vi förutsätta att TS ljuger i sitt första inlägg.
Ska vi förutsätta alla TS ljuger i varenda tråd och spekulera om hur det kan ha gått till då lägger jag ner detta forum.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Fredrik86 Fredrik86 skrev:
Beror på hur man ser på det. Står det på tomtgränsen har man ett gemensant ansvar per automatik. Om där inte finns servitut som säger annat.
Nej. Och den står ju inte på tomtgränsen enligt grannen? Det är grannens häck och har alltid varit även om TS pappa betalade lite för det vid uppförandet.
 
Ja absolut håller jag med om. Men finns där inga servitut på något och det nu är en ny granne som kommer och vill göra ändringar kan man inte bara göra det. Som du själv säger. Den står inte på tomtgränsen. Ska den flyttas till tomtgränsen måste båda parterna vara överrens om det. Vill den nya grannen göra ändringar bara sådär så har han inget annat val än att flytta in staketet ytterligare på sin tomt. Men då gör han ju bara problemet värre än vad det redan är.

Jag har sjäkv en mor med tomt och staket mot 3 st grannar som inte ville göra något eller lägga en krona på något. Hon fick flytta in staketet 40 cm runt om hela tomten. Där finns servitut på detta och hon sköter underhållet själv.
Jag vet hur uppförandet utav nytt staket funkar om grannarna inte vill vara med på det .

Men där emot att bara riva sådär får han inte göra. Då ska ett staket upp på samma plats igen. Om detta staket nu är i dåligt skick får han riva och bygga ett nytt likadant. För det räknas som underhållsarbete. Han får dock bekosta de själv.
Hade varit kul om man kunde få en bild på hur det ser ut.
 
En kollega fick i somras två punkter av sin tomtgräns utsatt efter att några fiberskojare placerat ett kopplingsskåp på hans tomt, som de hävdade var kommunens, utan avtal. Det kostade honom en par tusen, så för mig låter det inte otroligt att grannen haft ut någon bara för att "rätt ska vara rätt"... Att folk orkar hålla på...

Men som sagt, står det på grannens tomt är det upp till grannen att ta bort det. Kan bli en annan diskussion om din mor vill ha kvar ett staket så det ska flyttas, men ska delar som står på grannens tomt bort är det upp till honom.
 
hsd
Gå in på hitta.se
Skriv in namn eller telefonnummer
Klicka på kartan vid adressen
Klicka på vikta kartsymbolen
Välj staket så ser man gränserna
 
hsd hsd skrev:
Gå in på hitta.se
Skriv in namn eller telefonnummer
Klicka på kartan vid adressen
Klicka på vikta kartsymbolen
Välj staket så ser man gränserna
Hittas tomtgränser är inte tillförlitliga. Kan vara ett bra verktyg för att slarvkolla lite, men inte mer än så.
 
  • Gilla
Räknenisse och 5 till
  • Laddar…
Nja. Fredrik har nog en poäng. Det är bara att informera grannen om att det är hans staket och att man inte har några synpunkter på att han tar bort det. Det behöver inte finnas några onda avsikter hos grannen. Det är ju bra att han pratar med sin granne innan han startar åtgärder.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.