J Jwallen skrev:
Om lantmäteriet har varit där så så kommer din mor troligen få en faktura på några 10-tusental kr eftersom lantmäteriet delar upp kostnaden på de som har nytta av mätningen tex grannar på båda sidor av tomtgränsen som mätts upp.
Det är inte min erfarenher. Nu är det inte lantmäteriet som jag varit kontakt med utan Kommunens kartavdelning (för bygglov i tomtgränsen) och där står beställaren för hela kostnaden samt att det rörde sig om max 10.000 får både utmättning, utritning av karta, samt utstakning av var staketet skall stå i tomtgränsen.

Jag har svårt att tro att lantmäteriet bara delar upp kostnaden på olika hushåll, då dessa inte har beställt någon tjänst av lantmäteriet.
 
  • Gilla
Atom och 1 till
  • Laddar…
hsd
Förmodligen ligger häcken som gräns i de gamla kartmaterialet, ta kontakt med lantmäteriet eller logga in så syns det på bilden
Häcken lär inte ha flyttat sig under åren
Den nya grannen måste ha sett tomten före köp och accepterat läget då
 
  • Gilla
Jörgen Salomonsson och 1 till
  • Laddar…
fia_mstd fia_mstd skrev:
Hans tomt hans staket. Att det ordinarie are skötselavtalet finns kvar spelar ingen roll idag då de gäller ursprungliga avtalsparter, inte nuvarande fastighetsägare. Såvida de inte är i registrerade servitut.

Men vill nya grannen bli av med staketet får han allt riva det själv.
Njae, är det inte så att om säljaren informerar köparen om sådana ingångna avtal så gäller de även den nya fastighetsägaren? Har ju för mig att jag läste det här i juridikforumet för inte så länge sen. Nu är ju ganska troligt inte så ändå i detta fallet...
 
N
Usch så tråkigt att få en sådan granne. Otroligt respektlöst beteende mot din gamla mor.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Njae, är det inte så att om säljaren informerar köparen om sådana ingångna avtal så gäller de även den nya fastighetsägaren? Har ju för mig att jag läste det här i juridikforumet för inte så länge sen. Nu är ju ganska troligt inte så ändå i detta fallet...
Jo helt rätt. Eftersom TS skrev att ingen visste att han hade det tog jag inte upp den eventualiteten, som förstås har helt rätt i!
 
Nä, Lantmäteriet har inte varit där. Dels så kan "någon som har varit ute och tittat" ge någon som helst beslut som har rättslig verkan så där på stående fot... Sen så var jag dåligt uppdaterad, lantmäteriet har nämligen slutat med bl a gränsvisning åt privatpersoner: https://www.lantmateriet.se/sv/Nyhe...t-upphor-med-delar-av-sin-uppdragsverksamhet/

Här finns info om oklara gränser, många av delarna gör dock inte Lantmäteriet åt privatpersoner längre, jag vet inte var man vänder sig som privatperson om man har en dispyt med grannen. https://www.lantmateriet.se/sv/Fastigheter/Min-fastighet/Oklarheter-kring-fastighet/
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
En sak har jag läst mig om byggbranschen: Senast skrivet gäller. = prata inte med grannen, skriv ett brev.

Antingen skriver din mor en fullmakt åt dig att företräda henne i detta ärende, eller så hjälper du henne att skriva ett brev till grannen, där hon konstaterar att hon inte känner sig ansvarig för vare sig staket eller häck som inte står på hennes fastighet, utan grannen förvärvade i och med köpet av tomten. Grannen kan med andra ord fritt förfoga över såväl staket som häck inom sin fastighet och lagens ramar.
Vill du spänna musklerna lite till så skickar du det som rekommenderat brev.

Om grannen mot förmodan skulle skriva ett svar, så kan du väl lägga upp det i tråden så vi kan följa ärendet?
 
  • Gilla
fia_mstd och 2 till
  • Laddar…
B bergenudd skrev:
Nä, Lantmäteriet har inte varit där. Dels så kan "någon som har varit ute och tittat" ge någon som helst beslut som har rättslig verkan så där på stående fot... Sen så var jag dåligt uppdaterad, lantmäteriet har nämligen slutat med bl a gränsvisning åt privatpersoner: [länk]

Här finns info om oklara gränser, många av delarna gör dock inte Lantmäteriet åt privatpersoner längre, jag vet inte var man vänder sig som privatperson om man har en dispyt med grannen. [länk]
Bättre än mitt svar med korrektare ord och kompletterat med alternativet gränsutmärkning. (y)

Ska tilläggas att de kommunala lantmäterierna fortfarande kan göra gränsvisning om de vill, så det kan ju ha varit de som var ute om det är på en ort där sådan finns.
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Om jag fattar din berättelse rätt så är det tidigare ägaren till granntomten som utfört både staketbygget och häckplanteringen. Häcken är inte på din mors sida om staketet. Då är det väl inte på något sätt din mors problem. Möjligen så är det så att en del av staketet och häcken ligger på din mors sida och då skulle hon i sin tur kunna kräva att den nya grannen flyttar dem. Hur som helst så har den nya grannen inget case över huvud taget. Däremot har han rätt att på egen bekostnad flytta staketet till den rätta tomtgränsen men det är ju inget bekymer för din mor?
 
  • Gilla
Atom och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla kloka råd. Jag borde själv insett att eftersom både häck och staket står på grannens mark så får han göra vad han vill med det. Huruvida lantmätaren verkligen varit där bryr jag mig inte om. Det finns dock ingen anledning att tvivla på att mammas nya granne har rätt betr placeringen och tomtgränsen. Jag skall gå dit och prata med honom och säga att han får göra vad han vill men på sin egen bekostnad. Troligtvis gör han då ingenting utan tar sitt förnuft till fånga. Vem vet, han kanske har läst denna tråd och tagit intryck.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 11 till
  • Laddar…
Det kan väl mycket väl vara så att staketet står precis rätt, men att den nye grannen vill kapa åt sig någon meter av din mammas tomt.

kan vara läge att ha järnkoll på ev. bygglovsärenden som grannen har på gång. Han kanske måste hitta på nya tomtgränser för ett bygge.
 
  • Gilla
D09 och 6 till
  • Laddar…
Hej! Har råkat ut för exakt samma sak. Det gamla sönderrostade staketet ersattes med en ligusterhäck längs den linje som staketet haft. Vi delade kostnaden och arbetet med grannen och vi vattnade båda för att häcken skulle klara sig en torr sommar. Så kom grannen underfund med att staketet stått 20 cm in på hans tomt och hans ordningssinne stördes. Ordnung muss sein!! och han grävde bort hela häcken i ilska. Fördragsamhet är tyvärr inte en mänsklig egenhet! Din mor skall naturligtvis inte bekosta något eller arbeta med att flytta staket eller häck. Till den del det står på hennes tomt har hon dock en viss skyldighet men bara om hon själv vill!
 
Är inte det en form utav undersökningsplikt vid köpetillfället ? Jag skulle vilja säga att han har godkänt staketet som det står bara när han köpte huset.
Sen visst om man nu skall hårddra det hela, om staketet står på hans tomt och inga papper eller servitut finns kanske det är annorlunda. Jag vet inte.

Annars låt han riva och bygga eget men säg att han måste hålla 80 cm in på sin tomt pga att sköta gräsklippning och underhåll utav staket. Något ekonomiskt bidrag ska grannen inte ha.

Jag vet själv hur det är med staket mot grannen. Staketet mellan oss var fallfärdigt men det är inte så mycket man kan göra. Jag ritade upp hur jag hade tänkt mig med staketet. Gick in till grannen och frågade vad dom hade för tankar angående staketet - jo det är ju jätte fint sa hon. Äldre dam då.
Hon gick dock med på det för att det nya var fint sa hon .
Det jag vill säga är att när jag gjorde detta räknade inte jag med att få kompensation för något och det skall inte eran nya granne heller ha.
Ha som krav att han håller in det 80cm annars kan han glömma det
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
S strandli skrev:
Fördragsamhet är tyvärr inte en mänsklig egenhet
Eller hur. Det räcker med att läsa insändarna i tidningen Hem och Hyra. Inte sällan på temat ”Min grannes tama mygga klampar så förskräckligt när den går i hans soffa, kan jag få honom vräkt?”
 
  • Gilla
jocke31 och 5 till
  • Laddar…
Det finns ingen möjlighet att hävda att staketet ska stål kvar, inte heller att ett nytt ska ha 80cm marginal till gränsen. Men grannen kan å andra sidan inte ställa några krav på TS mamma. Staketet är byggt av grannfastigheten på grannfastigheten. Det är grannens ansvar.
 
  • Gilla
harry73 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.