FG FG skrev:
Det blir rätt jobbigt med fönsterputsning med så många småfönster på mittdelen.
Det drabbar ingen fattig, sånt skitjobb lejer man bort.

Viktig input! Nu blev tråden också mycket gladare.
 
  • Gilla
Atom och 1 till
  • Laddar…
Grymt!

Ser fram emot planlösningen!

Hur många timmar har ni beräknat att det ska ta att bygga?
Budget?

Tidplan?
 
  • Gilla
pellito
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hoppas du inte var allvarlig? Var det allt du hade att säga?
Ser helt fantastiskt ut, spännande design och stilrent.
Det var en konstruktiv kommentar. Har runt 60 fönster själv som ska putsas. Bekanta som byggt nya hus med många fönster har också beklagat sig över fönsterputsandet. Det är inte så roligt med stor fönsteryta och många småfönster när det är smutsigt och solen ligger på. Men om man lejer bort det så är det förstås inget problem.
 
  • Gilla
flyingviking
  • Laddar…
P pellito skrev:
Jo exakt, givet alla fönster och öppningen måste vi lägga en del krut på ventilation, innerväggar, ordentliga innerdörrar och isolering mellan våningarna. Master bedroom skiljs fr övriga delar med en Walk in closet med heltäckningsmatta och mkt kläder för att dämpa ytterligare.
Nu nämner du ventilation, men är det en sak som arkitekter i regel är helt värdelösa på så är det att planera för ventilation och avlopp. Har varit inne i skrytbyggen där jag frågat vad det är för box i taket (”ventilationen kommer ner där från övervåningen”) och varför duschen sitter på ”fel” vägg (”golvavloppet kan inte sitta mot yttervägg pga mellanbjälklaget”). Med tanke på ambitionsnivån så låt någon som kan ventilation och avlopp att titta på bygget om det inte redan är gjort.
 
  • Gilla
flyingviking och 1 till
  • Laddar…
Angående ventilationen så kan det kanske vara trevligt med frikyla när solen står på i vardagsrummet under sommaren. Vad har ni tänkt er för värmesystem?
 
Riktigt snyggt!! Gillar nivåskillnaden i golvet mellan kök vardagsrummet som delar upp det i två sektioner och gör det hela lite mer levande och exklusivt. Och mittensektionen i betong som sträcker sig in i huset, mycket snygg detalj!

Ser fram emot fler bilder.... :)
 
  • Gilla
pellito
  • Laddar…
Vet inte om ni tänkt ha tv eller någon form av stereo i vardagsrummet. Eller isf var man placerar det bäst eftersom vi inte har någon planlösning att kolla på. Men eftersom ni bygger ett snyggt designhus så kan det ju vara mycket snyggt med tex en fristående tv eller snyggt designad stereo som står mitt på golvet någonstans istället för inträngd mot en vägg.

Fundera därför på om ni kanske vill integrera ett eller ett par eluttag i golvet (finns ganska snygga hyfsat diskreta lösningar) alternativt i själva trappen som är ner till vardagsrummet om ni tror att man på sikt vill placera en fristående tv där!

En fristående riktigt snyggt designad tv MITT i rummet är skitsnyggt! Iaf om du frågar mig.... sen kanske det inte är det mest praktiska, men vem bryr sig! ;)
 
  • Gilla
flyingviking och 1 till
  • Laddar…
dd88 dd88 skrev:
Nu nämner du ventilation, men är det en sak som arkitekter i regel är helt värdelösa på så är det att planera för ventilation och avlopp. Har varit inne i skrytbyggen där jag frågat vad det är för box i taket (”ventilationen kommer ner där från övervåningen”) och varför duschen sitter på ”fel” vägg (”golvavloppet kan inte sitta mot yttervägg pga mellanbjälklaget”). Med tanke på ambitionsnivån så låt någon som kan ventilation och avlopp att titta på bygget om det inte redan är gjort.
Tack för input! Jo jag kan väl känna igen lite av det, vi har fått göra vissa eftergifter för att underlätta dragningar fr värmepump osv. Vi var tvungna att sänka taket i groventren tex.
 
FG FG skrev:
Angående ventilationen så kan det kanske vara trevligt med frikyla när solen står på i vardagsrummet under sommaren. Vad har ni tänkt er för värmesystem?
Hej! Bergvärme med frikyla är planen!
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Jag gillar oregelbundenheten i fasaden skarpt. Ska bli väldigt intressant att följa. I det stora betongpartiet (?) i mitten, finns det en skorsten där?
Tack, ja det är en skorsten i mittdelen!
 
Fantastiskt hus! Gillar verkligen att ni inte fegar med fönstren - underbart att få så ljust och öppet. Kommer bli riktigt fint det där!
 
K katten1234 skrev:
Grymt!

Ser fram emot planlösningen!

Hur många timmar har ni beräknat att det ska ta att bygga?
Budget?

Tidplan?
Vi räknar med 2500-2750 timmar och ca 30.000 per kvadrat.

Vi räknar med spaden i marken i mars och hoppas på inflytt innan jul.
 
  • Gilla
katten1234 och 2 till
  • Laddar…
Här är nedervåningen det är ngn liten ändring som tillkommit, tex att vi har flyttat nivåskillnaden så att man kan komma upp i trappan utan att gå ner först. För att våran duktiga arkitekts jobb ska sättas i relation till slutprodukten bifogar jag en bild av vad han hade att utgå ifrån, en planritning vi gjorde i excel och som sedan bearbetades av honom.
 
  • Arkitektritning av en nedervåning med etiketterade rum och möblering, skapad i Excel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Översiktlig planritning av ett hus med markerade rum som vardagsrum, bibliotek, lounge och kök, inklusive huvudentré och groventré.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
CAW och 8 till
  • Laddar…
Verkligen ett exklusivt hus. Vore skoj med fler bilder och en planlösning. Jag antar att ni har begränsat med insyn med tanke på de stora fönsterrutorna? Sen hoppas jag ni tänkt på någon slags solavskärmning, även om ni har tänkt att kyla huset med pumpen. Det kan vara ganska så irriterande med solen rätt i ansiktet när man vill softa inomhus. Mitt förslag är någon slags delvis transparenta utvändiga vertikala markiser.
 
  • Gilla
pellito
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.