Status
Tråden går ej att kommentera.
Anna_H Anna_H skrev:
Du får nog ändra din högst privata tolkning av mobb då, för den gängse beteckningen är att det är en hotfull folkmassa, inte en folkmassa i största allmänhet.

MeToo är ingen grupp, organisation, mobb elelr folksamling. Det är en tagg för vittnesmål. Däremot finns det ett antal grupper bildade utifrån detta. De är inte heller några mobbar.

En mobb är en uppretad folkmassa, eventuellt med drag av masspsykos, pöbel är en synonym.
Ska vi då märka ord... Är det en tagg? Är det ett grammatiskt korrekt ord?
Sen är väl MeeToo inte bara för vittnesmål? utan för att människor som blivit utsatta ska kunna berätta sina historier?

Barnsligt ja visst men så blir det när man börjar anmärka ord
 
BirgitS
B Byggdjuret skrev:
Har vi trillat ner på den nivån? Där vi diskuterar ordval?
B Byggdjuret skrev:
Ska vi då märka ord... Är det en tagg? Är det ett grammatiskt korrekt ord?
Sen är väl MeeToo inte bara för vittnesmål? utan för att människor som blivit utsatta ska kunna berätta sina historier?

Barnsligt ja visst men så blir det när man börjar anmärka ord
Naturligtvis är det viktigt att alla använder ord på ett förståeligt sätt, det blir det ju direkt feltolkning när vissa använder ordet mobb men menar folksamling. En feltolkning i en diskussion innebär att man diskuterar olika saker och det leder bara till onödiga gräl och liknande.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
B Byggdjuret skrev:
Ska vi då märka ord... Är det en tagg? Är det ett grammatiskt korrekt ord?
Sen är väl MeeToo inte bara för vittnesmål? utan för att människor som blivit utsatta ska kunna berätta sina historier?

Barnsligt ja visst men så blir det när man börjar anmärka ord
Vad menar du är skillnaden på att skriva ett vittnesmål och att berätta sin historia? Det är ju samma sak. #MeToo är en hashtag, det är inget korrekt grammatiskt ord.

Mobb är däremot ett korrekt ord med mycket negativ laddning.
 
  • Gilla
findus42 och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Vad menar du är skillnaden på att skriva ett vittnesmål och att berätta sin historia? Det är ju samma sak. #MeToo är en hashtag, det är inget korrekt grammatiskt ord.

Mobb är däremot ett korrekt ord med mycket negativ laddning.
Det är en stor skillnad. Men jag ser ingen anledning att bråka om ord. Men på samma sätt som du kanske använder dig av ord som vittnesmål för att förstärka så används ord som Mobb för att förstärka. Mobb förekommer även om det inte är helt korrekt i fall som detta. Att börja bråka om ordet är korrekt eller inte är bara barnsligt. Du vet mycket väl vad som är tanken med det hela. Du har förstår jag aldrig använt ett felaktigt ord för att förstärka något? Jag har garanterat gjort det! När man bråkar om sådana saker brukar det betyda att man inser att man inte har några argument i det påståendet.
 
I det här fallet är vittnesmål ett bättre ord enligt min mening, eftersom ordet historier för vissa innebär att de är påhittade.
 
L
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, som det står i Svenska akademiens Svensk ordbok:
folkhop som behärskas av låga massinstinkter ofta om vandaliserande folksamling på gator och torg starkt nedsätt.JFR pack, pöbel, slödder
[länk]
https://www.synonymer.se/sv-syn/mobb "skränande massa" Skulle jag säga är mera rätt. Jag anser att en hel grupp kan vara en mobb utan att, de behöver vara huliganer eller vandaler. Dock har en mobb en tendens att få en gemensam "tanke".
Engelska fotbollsmatcher kan bilda mobb där ena sidan är besviken efter matchen.
 
L
BirgitS BirgitS skrev:
Naturligtvis är det viktigt att alla använder ord på ett förståeligt sätt, det blir det ju direkt feltolkning när vissa använder ordet mobb men menar folksamling. En feltolkning i en diskussion innebär att man diskuterar olika saker och det leder bara till onödiga gräl och liknande.
Ofta märks det inte. Men fråga någon bekant och dyk ner i ett ord, och du kommer se att ni inte alls har samma uppfattning om vad ordet egentligen betyder och står för.
Jag vet att vissa :) (läs du i detta fallet) använder mycket mera organisering av tankar och kunskap, genom att tilldela dem olika positiva och negativa laddningar. Jag är mycket mindre sådan.
Vi är alla olika hur vi funkar.
Finns mycket att skriva om tankar, ord, språk osv. Men det är både lite häftigt samtidigt som det är lite skrämmande. För som en expert på språk och tankar sa. "Ord från språk är bara en form av stelnad tanke, som någon annan redan har tänkt. Det är egentligen inte dina egna tankar, det är någon annans. " Med ord kommer också inte bara en gammal tanke från någon annan. Det följer också omedvetet med fakta och antaganden. Intressanta saker.
 
BirgitS
L Lolight skrev:
[länk] "skränande massa" Skulle jag säga är mera rätt. Jag anser att en hel grupp kan vara en mobb utan att, de behöver vara huliganer eller vandaler. Dock har en mobb en tendens att få en gemensam "tanke".
Engelska fotbollsmatcher kan bilda mobb där ena sidan är besviken efter matchen.
Hur ska du ha det? Det var ju du som skrev så här:
L Lolight skrev:
De du kallar mobb, är inte så som jag använder ordet eller tänker på det. För mig är mobb, samma sak som folksamling.
Sen kan du ju inte bara anse vad en mobb är, utan man får faktiskt anpassa sig till allmänt språkbruk. Annars så har vi snart 1984 här med nyspråk. Du får ju läsa hela sidan på synonymer.se för att se hela betydelsen och inte bara ta ett lösryckt exempel som passar din åsikt.

L Lolight skrev:
Jag vet att vissa :) (läs du i detta fallet) använder mycket mera organisering av tankar och kunskap, genom att tilldela dem olika positiva och negativa laddningar.
Jag tycker du ska låta bli att anta hur jag använder mina tankar och min kunskap samt hur jag anser att de är laddade. Du kan anta väldigt fel.

L Lolight skrev:
För som en expert på språk och tankar sa.
Vilken expert då?
Utan den uppgiften blir ju det du skrev meningslöst, som en vandringssägen.

L Lolight skrev:
Ord från språk är bara en form av stelnad tanke, som någon annan redan har tänkt.
Vad finns det för ord som inte är ord från språk?
Ord som ingen annan än en själv förstår?
Verkar rätt meningslöst, särskilt i ett diskussionsforum.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker inte att den här diskussionen leder någon vart. Stänger tråden.

/Moderator
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.