Har en Qlima värmepump från Jula som snurrat i typ 2år i garaget utan problem. Igår så började den helt plötsligt lösa ut Jfb. När jag nollställde Jfb så startade inomhusdelen som den skulle men så snart utomhusdelen drog igång så löste Jfb ut igen.
Testade att koppla vp till ett annat uttag men det hjälpte inte. Snarare blev det värre då Jfb nu löser ut direkt när jag sätter i kontakten till lvp! :rolleyes:

Har nu testat att koppla bort utomhusdelen helt, och då startar inomhusdelen som den ska. Så det känns som att något har hänt på utsidan alltså!

Jfb är på 30mA, har hört något om att den kanske ska vara annorlunda med vp? Men det har ju funkat tidigare dock?

Har läst att det kanske kan vara en värmekabel i utomhusdelen som är problemet? Jag TROR inte det finns någon sådan. Om det är en sån värmekabel som ska hålla dräneringsröret fritt från isbildning vill säga. Men kanske sitter det något monterat i själva enheten, det vet jag inte?

Intressant att veta kanske också kan vara att det dom senaste dagarna (som i övriga landet) varit lite kallare och en del snö. Men samtidigt inget märkvärdigt. Mellan 3-9 minus kanske...
Har sett att det är lite isbildning på sidan av utomhusaggregatet, den sidan där fläkten sitter.

Tips på felsökningstips mottages tacksamt!
 
Många har en värmekabel monterad invändigt i nederdelen av skalet, så att det inte ska kunna bildas is där. Om det sedan är den som är orsaken till problemet är ju inte säkert.
Är den stickproppsansluten, så testa att vända kontakten upp och ner..
 
Ok, vet inte om jula varianten har det. Får undersöka detta....

Vänd kontakten upp och ner? Vad gör detta för skillnad? :oops:
 
Vi har en kusin vid namn Zibro från 2009, och den har värmekabel..

Strömmen går "andra vägen" in i enheten, vilket kan påverka jordfelsbrytaren..
 
Ok, skall undersöka detta. Zibro och Qlima är nog ganska snarlika om inte exakt likadana...

Är det frontplåten jag lossar på för att undersöka värmekabeln?
 
Spontant borde ju kabeln ligga i bottentråget, för att förhindra isbildning.
Hur man kommer in i den har jag ingen aning om. Aldrig testat..
 
Man måste först skruva av topplocket och sedan förmodligen sidoplåten till höger så att kan få bort hela frontplåten med fläkgallret. Då går det att komma åt tråget och se hela värmekabeln där. Man kan ju skruva bort anslutningen till värmekabeln (givetvis med strömmen bruten) och resistans- och/eller isolations-mäta kabeln i sig självt och mot plåten.
 
Koppla ur värmekabeln och provkör pumpen utan. Funkar den då så är det fel på kabeln.
 
Skall testa detta! Vet du om den är inkopplad direkt till skruvplinten där strömmen till utomhusenheten är inkopplad? Isf är det ju väldigt enkelt att komma åt den....

Men kanske är den mer integrerad än så.
 
Förmodligen är den kopplad direkt på plinten med matningen och sen sitter det en separat termostat ingjuten i sladdstället till den. På lite mer 'avancerade' värmepumpar brukar det finnas en separat plint som styrs av själva värmepumpen så att kabeln bara går vid avfrostning under en viss temperatur.
Följ värmekabeln från tråget och uppåt så ser du.
 
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
Jag tror inte den är kopplad till plinten för matningen utan till en av "heater"-anslutningarna på det stora kretskortet i utedelen. Detta eftersom Zibro haft den lösningen på sina inverteraggregat i mer än 10 år. Det är då utedelens vanliga utetemperaturgivare på baksidan som styr trågkabeln på/av.
 
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
Hur kommer jag åt denna då, är det frontplåten som monteras av?
 
Det stora kretskortet ska gå att komma åt om man tagit bort topplocket. Kan sitta ett inre plåtlock ovanpå. Obs att el-kondensatorerna till invertern är förmodligen laddade så man kan få en rejäl stöt om man tar i kretskortet på fel ställe. Går att ladda ur med t.ex. en glödlampa med ett par sladdar till.
 
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
Tackar för all info, skall kolla värmekabeln imorgon! (y)
 
Tog loss locket och kollade på kretskortet. Det är dock svårt om inte omöjligt att se var värmekabeln kommer upp nerifrån då den går bakom en plåt.... så jag måste riva upp halva enheten för att kunna följa den! :( Tog ett par kort på dom kontakter som var synliga, kanske ser det likadant ut som på många andra så att någon kan hjälpa mig i rätt riktning. Jag funderar på om det kan vara den två poliga kontakten med svart röd ledare? Den förgrenar sig dock till TVÅ olika kablar. Så jag vet inte? Vågar man bara rycka ur den och se om det blir någon skillnad!?

Interiör av en värmepump med synliga kretskort, sladdar och komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här ser man den svart röda som då sitter i en kontakt på kretskortet högst upp, lite svårt att se. Den går sedan neråt och förgrenar sig till två!

Inuti en värmepumpsdel med synliga kopparrör och vita kablar, samt kretskort med olika färgade ledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här ser man dom kablar som går neråt mot botten av värmepumpen (dom vita), gissningsvis är alltså värmekabeln en utav dessa. Men absolut inte säkert?

Insida av en enhet med synliga elektriska kablar, inklusive en svart och röd ledare som förgrenar sig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här ser man värmekabeln i botten av pumpen och hur den går upp bakom plåten!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.