Mikael_L Mikael_L skrev:
Räknar du med windows 10 här? :)
Vilket windows eller macOS spelar mindre roll, macOS har haft små problem tidigare för några år sen, men det var då, nu är säkerhetproblemen nästa lika stora, marginell skillnad.
Vad det gäller telefoner o ipad/surfplattor så är android säkrare än windows och IOS men marginellt.
Mest beror det på säkerhetstänk hos användaren, de som tänker sig för vad det gäller lösenord och vilka sidor man lämnar uppgifter på, raderar cookies så fort de lämnar sidor, alltid loggar ut så fort de lämnar en sajt får aldrig problem, alla andra får snart problem om de inte redan har.
Sen kan väl Windows, macOS, IOS, och android givetvis kallas spionprogram som Mikael L skriver eftersom de ju håller koll på precis allt man gör, men det de sparar är ju förhållandevis säkert och man måste ju liksom vara inloggad på nått av dem för man ska komma ut på nätet det är ju dför att minska riskerna även på vad de lagrar man ska logga ut och radera cookies så ofta man kan
 
Redigerat:
S sam-o skrev:
...raderar cookies så fort de lämnar sidor, alltid loggar ut så fort de lämnar en sajt får aldrig problem, alla andra får snart problem om de inte redan har...
Nu överdriver du något i hästeväg! Det är jag och många med mig levande bevis på.
Vilken "säkerhetsprodukt" är det du vill sälja?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Det här suger stenhårt.

Är normalt sett inte inloggad utan gör mig besväret när jag skall svara på en fråga eller skriva ett inlägg. Nu får man se bilden och vips så blurras den när jag scrollar ned skärmen. Känns som en grej som implementerats mest för att försöka reta gallfeber på en.

Varför inte inloggad hela tiden? Ja en grej är säkerhetsaspekten med att vara inloggad överallt hela tiden. En annan att familjens iPad bara har en möjlig användare.

Kommer jag att avregistrera mig? Nej. Kommer jag att läsa lika frekvent som innan? Inte en chans. Går jag in för att slö browsa bland några trådar och läser nått som tidsfördriv men behöver logga in för att se bilden så hoppar jag vidare till nästa bokmärke istället..
 
S sam-o skrev:
Mest beror det på säkerhetstänk hos användaren, de som tänker sig för vad det gäller lösenord och vilka sidor man lämnar uppgifter på, raderar cookies så fort de lämnar sidor, alltid loggar ut så fort de lämnar en sajt får aldrig problem, alla andra får snart problem om de inte redan har.
Det räcker bra att inte klicka på länkar utan att tänka sig för, samt ha olika lösenord på olika ställen. Man kan ha ett gemensamt för mindre viktiga ställen, som tex olika forum, bara det inte är samma som tex till Windows, Google, bankid mfl. Så jag har samma här, på kattforum, och några till, ett gammalt som jag haft i 25 år (nåja, fått lägga till _H i användarnamnet när jag inte var ensam Anna på nätet längre). Men unika till de olika platser som behöver vara säkra, de är givetvis snarlika varandra, för att vara lätta att komma ihåg, men med en viktig detalj ändrad.

Logga ut eller radera cookies behöver man inte göra, bara om man använt en offentlig dator.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Stämmer det @Per Eskilsson?
Nej, det stämmer inte riktigt. Annonsörerna betalar för annonsvisningar, varumärkesuppbyggnad och klick. Och eftersom passiva besökare hos oss får se fler annonser än aktiva så skulle man kunna hävda att det är dåligt affärsmässigt att visa suddiga bilder för gäster om det bara resulterar i att gästerna loggar in och allt annat är lika.

Men det är inte därför vi gör detta test. Problemet handlar mer om hur vi som har en stor mellanstor sajt ska kunna överleva på sikt. Hur ska vi lyckas få folk att engagera sig när de redan får allt serverat? Google gör det svårare och svårare för sajter (inte bara oss) att överleva. Google behåller besökaren mer och mer hos dem själva, visar upp färre sökresultat och fler annonser. Facebook behåller besökarna i sina appar och sajter (Facebook, Instagram och Messenger) flera timmar varje dag. Med lite otur kommer många bra sajter slås ut på sikt.
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
harry73
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Nej, det stämmer inte riktigt. Annonsörerna betalar för annonsvisningar, varumärkesuppbyggnad och klick. Och eftersom passiva besökare hos oss får se fler annonser än aktiva så skulle man kunna hävda att det är dåligt affärsmässigt att visa suddiga bilder för gäster om det bara resulterar i att gästerna loggar in och allt annat är lika.

Men det är inte därför vi gör detta test. Problemet handlar mer om hur vi som har en stor mellanstor sajt ska kunna överleva på sikt. Hur ska vi lyckas få folk att engagera sig när de redan får allt serverat? Google gör det svårare och svårare för sajter (inte bara oss) att överleva. Google behåller besökaren mer och mer hos dem själva, visar upp färre sökresultat och fler annonser. Facebook behåller besökarna i sina appar och sajter (Facebook, Instagram och Messenger) flera timmar varje dag. Med lite otur kommer många bra sajter slås ut på sikt.
Jag tror att ni varumärkesmässigt kommer längre med att ha en öppen sajt som i största möjliga mån är tillgängligt för alla. Och det ska ni använda i marknadsföringen (tänk slogan e d.)
 
Jag är övertygad om att det kommer leda till fler registreringar på kort sikt (personer som redan läser forumet) men på lång sikt kommer det leda till att färre hittar hit.
 
  • Gilla
Gnor och 4 till
  • Laddar…
Jag tror inte att man egegerar sig på siten för att man tvingas att registrera sig.
 
Engagemanget kommer inte av sig självt men om man som medlem blir påmind t ex via nyhetsbrev, och om man redan är inloggad så är steget till att gilla, bevaka, svara och skapa en forumtråd lägre än om man inte är inloggad.

Det jag kan se så här långt (förutom att antalet nyregistreringar tjugofaldigats) är att antalet inloggade samtidigt har fördubblats och att antalet inlägg har ökat något. Men jag tycker fortfarande det är för tidigt att dra några slutsatser.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Jag tror inte att ni kan mäta det ni vill mäta på det viset. Av den här tråden tycker jag att man kan läsa att flera ”sällanskribenter” känt sig tvingade att logga in för att läsa forumet, vilket de uppenbarligen inte själva ser någon uppsida med. Likaså kan man utgå från att flera rena ”lurkers” valt att registrera sig utan att egentligen ha någon intention att bli aktiva. Det är möjligt att trösklarna till aktivitet sänks, men förmodligen bara för dem som först tagit sig över en nu betydligt högre tröskel för ett passivt, eller observerande deltagande.

Jag skulle föreslå att ni även tittar på avvisningsfrekvens och genomsnittlig besökstid. Jag skulle gissa att båda de siffrorna blivit sämre, liksom jag tror att de totala besökssiffrorna kan komma att sjunka, även om det nog tar längre tid.
 
  • Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
Värt att notera är att MYCKET få personer som aktivt kommenterar. Se Marcus Oscarssons FB-sida. När han lägger ut en omröstning får han tusentals röster. Läser man om tex rökförbudet så får man intrycket att en majoritet är väldigt emot. Men kollar man rösterna så är 80-90% för, och det är då bara något hundratal som kommenterat, på sin höjd.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Logga ut eller radera cookies behöver man inte göra, bara om man använt en offentlig dator.
Nej det är fel cookies som ligger kvar på datorn/telefon/surfplattan är ett jättestort säkerhetsproblem.
Bara tur så länge du inte fått problem
 
S sam-o skrev:
Nej det är fel cookies som ligger kvar på datorn/telefon/surfplattan är ett jättestort säkerhetsproblem.
Bara tur så länge du inte fått problem
Tror jag fortsätter att lita på turen. Min man som jobbar med IT-säkerhet sedan 25 år tillbaka håller med. Det handlar mer om vad man besöker för websidor.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Nu överdriver du något i hästeväg! Det är jag och många med mig levande bevis på.
Vilken "säkerhetsprodukt" är det du vill sälja?
Säljer ingenting !!
Jobbar med maskiner som kontrolleras via internet och de systemen portar de användare som har nått skumt på sin dator, surfplatta eller telefon, tror inte våra kunder har sämre datasäkerhet än andra datoranvändare
och på ett år har ungefär hälften av användarna haft säkerhetsproblem på sina datorer de flesta har inte märkt nått, programmen märks inte, de ligger där och plockar uppgifter tills de hittar nått intressant som nån kan dra nytta av eller så används datorn i hackerattacker, blir datorn plötsligt slö och verkar jobba mycket mot internet kan den vara involverad i en hackerattack, nästa dag funkar den som vanligt igen.
Behövs inga inga konstiga länkar, räcker med att bara öppna en seriös och känd websida den kan vara hackad och ge din dator skadlig programkod bara genom att du öppnar den.
 
S sam-o skrev:
Jobbar med maskiner som kontrolleras via internet och de systemen portar de användare som har nått skumt på sin dator, surfplatta eller telefon
Tänk, jag tycker det närmast låter som att det är dina maskiner som ställer till det.
IOT är ju fortfarande i sin linda, så det krävs säkert en ordentlig genomlysning där.
 
  • Gilla
fia_mstd och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.