Hej,

Efter att ha följt flera trådar här på byggahus.se är det dags att själv bli aktiv och dela med mig om vårt projekt och förhoppningsvis få lite goda råd & tips på vägen! Efter att ha letat efter tomter under en längre tid tröttnade vi och bestämde oss för att köpa ett hus som i alla fall låg där vi ville. Det passade oss dessutom bra eftersom både jag och min sambo är gör-det-självare ut i fingerspetsarna!

Huset, ett enplanshus anno 1982, köptes i slutet av 2017 och skall med tiden förvandlas från ett relativt vanligt 80-tals hus till något lite mer modernt och anpassat till våra behov. Känslan av trähus kommer att vara kvar men i övrigt hoppas vi på ett helt nytt uttryck i o m de ändringar vi tänker göra.

Från...

Enplanshus från 1982 med blå fasad och svart tak före renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Blått enplanshus från 80-talet med sadeltak och grönskande trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ritning av ett enplanshus med måtten angivna, planeringsunderlag för renoveringsprojektet beskrivet av Andreas & Hanna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Till något i still med....

3D-modell av enplanshus i modern stil med stora fönster, skjutparti och mörkt sadeltak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-modell av ett enplanshus från 1982 som ska renoveras och moderniseras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ritning över enplanshus från 1982 med markerade förändringar för renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vår tidsram sträcker sig över ett par år men förhoppningen är att iallafall hinna med de invändiga projekten tills efter semestern. Några av delarna i vårt projekt är:

1. Flytt och byte av kök
2. Flytt av innerväggar
3. Nya ytskikt i hela huset
4. Nya fönster inklusive ett större skjutparti
5. Nya fasadpaneler av järnvitriol-behandlad furu
6. Renovering av ett badrum
7. Höjning av innertak i vardagsrum
8. Byte av tak

Efter som jag är smålänning och min sambo är arkitekt hoppas vi kunna göra så mycket av arbetet själva med undantag från t ex elinstallationer som kommer med det nya väggar & kök. I övrigt förlitar vi oss på villiga vänner och kollegor (och alla på byggahus.se)!

Mvh Andreas & Hanna
 
Redigerat:
  • Gilla
Smulan123456 och 2 till
  • Laddar…
Detta såg riktigt spännande ut! Ska bli intressant att följa och vilken makeover!! :D

Var har ni tvätt någonstans? Ser det inte på ritningen?

Sen måste jag ju medge att placeringen av lilla toan kändes lite halvtrist. Ni har inte funderat på att byta plats på den och WIC till sovrummet? Alternativt bara spegelvända lilla toan med dörr in i sovrummet och sedan flytta sovrumsdörren till det lilla gattet som är vid kök/wc och på så vis få on suite :)

Utöver det ser det riktigt bra ut tycker jag :)
 
Hej!

Spännande hoppas vi också och planneringen är i full gång! Vi får huset i början av maj så vi har lite tid på oss...

Tvätt hamnar på samma ställe som idag (övre högra hörnet) med undantag för att det senare kommer att flyttas till garage/förråd som skall byggas samman. Vi ser det på lite längre sikt dock och kräver en del ”bygglovstekniska” justeringar...

Ang. badrummet kan vi bara hålla med dig, men med tanke på att den toaletten är det enda som renoverats (2015) sedan huset byggdes så kan vi inte motivera att göra om det just nu. Det andra större badrummet kommer dock göras om till vintern.

Mvh Andreas
 
Onsalakorven andr.ljung skrev:
Hej!

Spännande hoppas vi också och planneringen är i full gång! Vi får huset i början av maj så vi har lite tid på oss...

Tvätt hamnar på samma ställe som idag (övre högra hörnet) med undantag för att det senare kommer att flyttas till garage/förråd som skall byggas samman. Vi ser det på lite längre sikt dock och kräver en del ”bygglovstekniska” justeringar...

Ang. badrummet kan vi bara hålla med dig, men med tanke på att den toaletten är det enda som renoverats (2015) sedan huset byggdes så kan vi inte motivera att göra om det just nu. Det andra större badrummet kommer dock göras om till vintern.

Mvh Andreas
Då har jag full förståelse för att ni inte vill in och böka där. Men det kanske kan vara värt att montera dörren i gattet ändå för att inför en framtida renovering spegelvända badrummet?

Men full rulle i maj alltså, det ser vi fram emot!
 
Jag antar att ni inte har källare utan platta på mark? Då blir det ganka besvärligt att flytta kök och vårutrymmen pga avloppsdragningen.
Jag ser att toadörren vetter direkt till matplatsen. Känns lite sådär när hela gänget sitter och käkar medan någon annan sitter på andra sidan dörren och pruttar och plumsar.
 
  • Gilla
namor
  • Laddar…
"Pruttar och plumsar" Haha! Det låter i o f s som min familj :rofl: skitkul!

Lite lustigt det där men vi har sett flera nyproduktioner där toaletten är i direkt anslutning till sociala ytor. I mina svärföräldrarnas nya radhus vetter båda toaletterna direkt mot köket/vardagsrummet och i den lilla av dem fungerar som en liten resonanslåda, så det är knappt att man vågar gå in där.

Det är inte helt omöjligt, snarare sannorlikt att det blir någon föränding på vår lilla toalett framöver och då kanske t o m en on suite. Sedan framgår det inte på planlösningarna men toaletten kommer inte vara direkt mot en matplats utan mot en soffgrupp där det strategiskt kommer placeras en ordentlig stereo... nåja vi får se! Här är vår målbild där möblemanget finns med.
3D-ritning av en öppen planlösning för kök och vardagsrum med möbler och dekor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Plums!
 
Riktigt påpekande ang. vatten och avlopp som blir den största nöten att knäcka! Och helt riktigt platta på mark (100mm armerad betong under 70mm styrolit & 22mm golvspånskiva) men turligt nog går avloppstammen diagonalt genom rummet så tanken är att haka på det där via 75mm rör och två 45 graders böjar. Eftersom avloppet går ut ur huset här så ligger avloppet säkert ganska djupt, men det innebär också att fallet knappast kommer bli något problem (som bör vara >2cm/m vid dia 75mm). Det nya avloppet kommer även gå under köksön så jag passar på att lägga en renslucka där.

Vatten tänkte jag ta från toaletten som skall renoveras via en ny fördelare samt PEX (RiR) som får ligga i isoleringsskiktet.

Eftersom VA blir ett projekt i sig hade jag tänkt starta en egen tråd bara för det så småningom men kul att någon får upp ögonen för den problematiken redan nu!
 
Eftersom du nu kom med på första sidan så tycker jag att en välförtjänt uppdatering är på sin plats här
 
  • Gilla
minitoy och 1 till
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Eftersom du nu kom med på första sidan så tycker jag att en välförtjänt uppdatering är på sin plats här
Haha! Ja det stämmer nog! Jag ska se vad jag kan göra!!
 
  • Gilla
PellePeps och 1 till
  • Laddar…
Som med så mycket annat så ska det göras, så ska det göras ordentligt. Och då måste man börja från början så jag tror jag gör det. Vi fick tillträde till huset i Maj 2018 och oj fick vi en konstig start på husköpet direkt efter att vi skrivit på papperna hos Mäklaren... finn 5 fel (eller fler) i dessa bilder tagna på dagen för vårt övertagande, dvs direkt efter mötet med de förra ägarna/mäklaren :mad:

Nyckelöverlämning dag, kvinna och barn på gångväg med bråte, trädgårdsavfall och en gammal gräsklippare utanför huset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädgård med skräp och gamla möbler utanför ett blått hus, dagen för fastighetsövertagande.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ostädad vind med oorganiserade möbler och föremål i oordning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rörig garageinteriör med en delvis demonterad bil och diverse verktyg och objekt utspridda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Rörigt utrymme med öppet tak och hög med kvarlämnade föremål och skräp efter husövertagande.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
  • Arg
henche och 2 till
  • Laddar…
Nu vill jag inte gå in på vad vi sa men låt oss säga att vi inte var helt nöjda med städningen som de förra ägarna gjort :thumbdown: som tur är så stod vi ju inte där med flyttlasset utan skulle inte flytta förrän flera månader senare. Nåväl, det tog ett par dagar tjat/hot så var det äntligen tömt. Nu kunde vi börja jobba!
 
  • Gilla
PellePeps
  • Laddar…
Med jobba menade vi riva, och riva gjorde vi. Initialt rev vi enbart på insidan och började med de stora ändringarna i vardagsrum och köksflytt. Lite hjälp hade vi av småttingarna också!

Rivningsarbeten inuti ett hus med exponerade trästolpar och spillror på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rivningsarbete i ett inomhusprojekt med tapetrester och byggavfall på trägolvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rivningsarbete inuti hus med röra av träplankor och skräp på golvet i ett tomt vardagsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Barn hjälper till med rivningsarbete i hemmet, står bredvid skottkärra med byggavfall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Rivningen pågick under två månader och krävde en liten container
En röd mindre container framför ett blått hus under en rivningsprocess.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

och sen en lite större... men den hittade jag ingen bild på, men det var en stor rackare på 30 kmb!
 
  • Gilla
Rebecka B och 3 till
  • Laddar…
Blir spännande att följa! Uppdatera i den takt du orkar, det känns som att det är mycket att gå igenom.
 
  • Gilla
tigr88
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.