Hej!
Har nyligen köpt ett hus och tänkte installera braskamin, men det upptäcktes att det finns kondens i taket och går inte att montera skorsten. Är ingen byggkunning och några har varit här och gett olika förslag t.ex isoleringen måste göras om, självdraget ventilation.
Bor i Örebro och är tacksam för förslag och hjälp
 
Kondens under plåttaket är vanligt, därför har man ett vattentätt skikt under ( papp, plast, masonit).

Frågan är väldigt luddig så mer info.

Protte
 
Besiktning mannen var här och säger att plasten är vid kalla sidan Alltså nära taket.
 
beskriv konstruktionen utifrån och in. först plåt sen .... sen.... osv. kallvind?
 
Jag måste gå in och se för att svara på dina frågor, återkommer
 
Byggplats med synlig ångspärr och träreglar, tecken på kondensation och fuktproblematik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Här har jag bifogat en bild, tak, plast och på en del ställe tunn trä skiva efter plasten sedan avstånd som jag kunde stå på en del ställe, sedan den här mjuka isoleringen som ser ut som madrass med plast under och självklart finns det trä regel.
/zaman
 
På vilken sida av plasten är det blött? Inåt vinden eller mot plåten?PROTTE
 
Som det ser ut nu såg frusen vatten inåt men jag såg förra gången att det droppade ner och utsidan av platsen var också blöt
 
Inuti ett kallt vindutrymme med synliga träbjälkar och kondens eller frost på en isoleringsfolie.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Plasten under plåten är kondensskydd. Hur är ventilationen på vinden. Hål i gavlar?
 
Mycket is vatten på insida plast har du tillskjutande fukt inifrån. Dvs ångspärren i tak är inte tät. Ångspärren sitter under isoleringen mot varm sida.
 
Z zsimpey skrev:
Plasten under plåten är kondensskydd. Hur är ventilationen på vinden. Hål i gavlar?
Om jag förstår rätt så finns det inga håll och därför har några pratat om flugnätt på utsidan så att luft kan gå in
 
ventiler i gavlarna så luften ventileras ut om nu inte nocken är ventilerad kan vara en plats att börja på. men du skriver lite svår svenska.
 
Enda förutsättningen för att det ska bli kondens/fukt på vinden är att det läcker upp fuktbemängd luft från bostaden.
(Eller om yttertaket läcker...)

Det kan komma från att fuktspärren/plasten (under isoleringen i vindsbjälklaget) inte är tät, att ventilationsrör från bostaden mynnar på vinden istf utomhus, att skorstenen inte är tät (eller mer troligt att tätskiktsanslutningen mot skorstenen inte är tät), eller elkabelgenomföringar etc.

Hur gammalt är huset?
Är det ett hus byggt av en byggfirma eller av förste ägaren?
Är det gammalt så att det är renoverat och ev tillbyggt?

Gärna fler bilder. De brukar hjälpa att förstå vad det kan vara.
Finns det svarta partier/fläckar någonstans så är det ofta en bra indikator på var det är extra fuktigt, dvs var det kan finnas luftläckage nerifrån.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.