B busgraab skrev:
Imorrn är det dags att måla väggar och tak i 90kvm garage med min Wagner airless sprayer plus. Har testat denna en ladugård förut med bra resultat, men nu är det lite mer på allvar. Allt är maskerat så nu ska det bli måla av!
Fråga, brukar ni späda latex färg isf hur mycket? Gäller Beckers väggfärg i detta fallet.
Mvh Henrik
Jag skulle späde lite på känn och sedan lite mer än vad du från början tänkt. Konsistens som tunn lättfil ungefär. Bara att pröva sig fram, det gjorde jag och det fungerade alldeles utmärkt.
Blir det för tjockt får du stopp i sprutan och blir det för runt får du måla fler lager! ✌️
 
Någon som provat
WAGNER 625?

https://www.screwfix.eu/wagner-airless-sprayer-plus-7-5ltr-625w.html

Sen undrar jag om någon som kört med Bosch PFS 5000E? Jag är sugen på skaffa en sån eller en ovan Wagner.
Hur mycket måste man täcka med en Bosch? Golv och väggar om man ska måla tak?
Burken är bara en liter stor, är de ofta påfyllning? Känner man sig hämmad av att fylla på ofta?


 
Dubbelpost :)

Står inför ett val :)

Bosch PFS5000E för 1500kr
Har en liters behållare.

Wagner 625 W för 3000kr
https://www.screwfix.eu/wagner-airless-sprayer-plus-7-5ltr-625w.html
har 7,5liters behållare

Wagner Pro 250M för 4600kr
https://www.amazon.de/Wagner-Disper...ie=UTF8&qid=1517394506&sr=8-7&keywords=wagner
Suger upp färg direkt från burken

Jag ska måla tak i huset ca 130kvm i 5-6 olika rum, kommer sannolikt måla lite väggar framöver också.
Kommer måla spärrgrund för att det är furutak, typ pärlspont.
Jag gillar Boschen men känner att 1L är lite lite åtgången, blir det mycket spring? Blir det sämre resultat av att man pausar?

Någon som kört dom andra Wagners? 7,5 liter är ju mycket mer färg än Boschen tar. Men det kanske räcker om man kör ett rum i taget?
 
  • Gilla
Jimmy Andeblom
  • Laddar…
Hejsan

Jag prövade först en mindre modell än Wagner 117 PRO (115?). Den ena hade en balja man hällde ner i och den senare sög direkt från färgburken.
Den dyrare som sög från burken med snorkel är helt klart att rekomendera. Dels med tanke på rengöring och dela med tanke på att du slipper hälla över färgen i en annan tank/behållare.
Den dyrare modellen gjorde det även möjligt att reglera tryck och flöda systemet.
Jag är jäkligt nöjd med min spruta och ångar ingenting. Även om den kostade typ 7500:- när jag köpte den.
Jag har säkert målat 300m2 tak lika mycket väggar och fasaden på ett helt hus!
Kostnaden för hyra och motsvarande för maskinen är för länge sedan intjänad!
Rekommenderas

/ Jimmy


J Jonas Kenntoft skrev:
Dubbelpost :)

Står inför ett val :)

Bosch PFS5000E för 1500kr
Har en liters behållare.

Wagner 625 W för 3000kr
[länk]
har 7,5liters behållare

Wagner Pro 250M för 4600kr
[länk]
Suger upp färg direkt från burken

Jag ska måla tak i huset ca 130kvm i 5-6 olika rum, kommer sannolikt måla lite väggar framöver också.
Kommer måla spärrgrund för att det är furutak, typ pärlspont.
Jag gillar Boschen men känner att 1L är lite lite åtgången, blir det mycket spring? Blir det sämre resultat av att man pausar?

Någon som kört dom andra Wagners? 7,5 liter är ju mycket mer färg än Boschen tar. Men det kanske räcker om man kör ett rum i taget?
Ja
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
J Jimmy Andeblom skrev:
Hejsan

Jag prövade först en mindre modell än Wagner 117 PRO (115?). Den ena hade en balja man hällde ner i och den senare sög direkt från färgburken.
Den dyrare som sög från burken med snorkel är helt klart att rekomendera. Dels med tanke på rengöring och dela med tanke på att du slipper hälla över färgen i en annan tank/behållare.
Den dyrare modellen gjorde det även möjligt att reglera tryck och flöda systemet.
Jag är jäkligt nöjd med min spruta och ångar ingenting. Även om den kostade typ 7500:- när jag köpte den.
Jag har säkert målat 300m2 tak lika mycket väggar och fasaden på ett helt hus!
Kostnaden för hyra och motsvarande för maskinen är för länge sedan intjänad!
Rekommenderas

/ Jimmy
Hej.

Tack för svaret, bra poäng där med rengöringen och olika regleringar!
Jag misstänker att 250M idag motsvarar den som tidigare var Project 117 (om man tittar på bilder)
Jag kollade på 250M på bauhaus och då var det ca 7500kr som gällde, sen kollade jag i UK och hittade samma för 4600kr.

Hur gör du när sprutan ska stå en längre stund? Måste du fylla den med någon vätska?

Edit. Hittade 250M på verkster.se för 5900kr så det går ju att hitta billigare än Bauhaus även från Sverige. Kanske enklare att hantera garantifrågor t.ex :)
 
Vad menar du med längre stund?
Jag brukar lägga pistol i en spann med vatten när jag vet att den inte ska användas. Undviker att göra det allt för länge men kanske skulle kunna göra det i en timme. Wagner själva tipsar om att hälla på en skvätt vatten i behållaren så fägen inte torkar (om den ska stå någon timme). Undvik bara värme och att solen ligger på.

Är sprutan klaranvänd så rengör jag den och kör litet symaskinsolja om jag vet att jag inte ska använda den imorgon. För så sköljer jag bara rent :)

Om prisgaranti så måste det väl vara en fysisk butik?
 
Jag menar typ månader. Men du redogjorde bra för båda typerna av förvaring :) tack!
Ja precis prisgarantin funkar så. Var inte ute efter den utan mer försöka hitta billigast möjliga. Blir nog från tyska Amazon för min del! Där är bäst pris!återkommer med rapport på användningen :)
 
En annan fråga. Var köper man färg till lackspruta till kompåressor? Dvs färg man lackar bil med och klarlack?
Sen undrar jag, behöver man en tryckregulator på slangen till färgspruta?
 
R Rolle85 skrev:
En annan fråga. Var köper man färg till lackspruta till kompåressor? Dvs färg man lackar bil med och klarlack?
Sen undrar jag, behöver man en tryckregulator på slangen till färgspruta?

Har handlat på http://www.tipro.se/ bra priser och service. Tryckregulator på slangen inte nödvändigt men ger ett jämnare flöde.
 
tack, hur får man tag i färgkoder då som måste fyllas i?
 
R Rolle85 skrev:
tack, hur får man tag i färgkoder då som måste fyllas i?
Färgkoder är ett helsike ibland, mc värre än bilar. Kolla bilen först om du hittar, sen googla.

Här finns lite färgkoder till gamla bilar (och tips) http://www.lackman.se/sidor/infodatabas.html
 
men finns de ingen butik i göteborg där man kan köpa färg över disk?
 
R Rolle85 skrev:
men finns de ingen butik i göteborg där man kan köpa färg över disk?
Lackman som jag länkade till finns i GBG, men färgen behöver beställas en dag i förväg (blandas till). Där kan du få bra hjälp också.
 
ok tack
 
Hej
Nyligen köpt en gård och har mycket ytor att måla. Hela huset invändigt. Ny panel utvändigt samt rödfärg på ekonomibyggnader.
Finns det någon spruta man kan köra allt med som inte kostar mer än typ 4-7000kr?

Främst rödfärgen jag är osäker på. Det andra står ju bra om tidigare i tråden.
Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.