Läsplatta android, läsare crome, inloggad ( utan inloggning ger samma storlek, men suddiga bilder).:
Skärmdump från diskussionsforum som visar inlägg med bild av ett renoveringsprojekt i ett tomt rum med byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
ullberg ullberg skrev:
Hänger denna (i mina ögon olyckliga/obegåvade) övningen ihop med att bilder blivit små miniatyrer för mig även i inloggat läge?

Om det gäller för fler än mig tror jag ni kommer ha betydligt större problem med medlemmar som ger upp BH än hur många ni lyckas ”tvinga” registrera sig...

[bild]

Edit: gäller inte alla men många...
Det problemet har inte jag upplevt. Varken på datorn eller mobilen.
 
svartöra svartöra skrev:
Kommer Google m fl robotar också att se suddiga bilder?
Nyfniken Nyfniken skrev:
Ja
Jag antar att du svarar på min fråga, men det är ju inte självklart eftersom Byggahus kanske undantar deras ip-nummer.

Går googles bildsökning sönder tror jag att de (Byggahus) skjuter sig i foten ganska ordentligt.
 
Om bilderna ska vara blurriga för ej inloggade så tycker jag att max blurrning ska vara i stil med övre vänstra halvan på bilden.
Rad av elektriska säkringar i säkringsskåp med övre vänstra delen av bilden mindre blurrig än resten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så att man ser vad bilden föreställer.
 
Jag tycker att det är en dålig idé! Av någon anledning blir jag ofta utloggad från mobilen och det blir jobbigt att logga in. Jag skickar sällan PM och liknande och har oftast inget behov av att vara inloggad. Som det är nu blir det istället att jag struntar i att besöka forumet än att logga in.
 
Jag tänkte tipsa om en intressant tråd här på ett annat forum. Men insåg att det inte var någon bra idé, efter som de inte kan se det intressanta utan att registrera sig.

Jag gillar inte det här rent principiellt heller.
 
Redigerat:
  • Gilla
[SH] och 2 till
  • Laddar…
Nej, det där blev inget bra. Ofta när jag svarar så vill jag länka gamla inlägg eller bilder med relevant information i ämnet. Eftersom forumets sökfunktion är totalt inkompetent att hitta något alls av intresse så söker jag alltid gamla trådar via Google. Eftersom Google endast bör besökas i "in private"-läge eller liknande funktion för att i alla fall något så när minimera ens avtryck så blir jag heller inte automatiskt inloggad när jag sökt upp något.

Blir nog helt enkelt färre svar från mig framöver om denna funktion blir kvar.

Vetesjutton om det lockar till registrering heller. Maskinisten hade ju någon sådan där begränsning för att se bilder och uppladdade dokument förr. Vilket ledde till att jag nästan aldrig besökte maskinisten. Reggade till slut ett konto där när jag verkligen var tvungen att få tag i ett dokument i deras digra manualsamling, men har i stort sett aldrig återvänt dit, då jag inte har lyckats få någon relation till forumet då det var för omständligt att läsa i utan registrering.
 
Det här var inte bra. Jag kommer ofta till Byggahus när jag googlar saker, vill inte bli tvingad logga in för att läsa i forumet. Loggar in om jag vill kommentera något.

Det här gör mig bara grinig. Tillräckligt grinig för att skriva griniga kommentarer, och då har det gått långt!
 
  • Gilla
fia_mstd och 1 till
  • Laddar…
J
Har ni testat färdigt? Om ni har bestämt er för att behålla kravet på inloggning för att se skarpa bilder, ber jag att få bli avregistrerad som medlem på Byggahus, eftersom jag då tänker sluta att besöka forumet.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag tror också att det är ett bättre alternativ, att slippa eller minska annonserna som inloggad samt att en del åtråvärt redaktionellt material kräver inloggning.

Fundera runt lite på hur ni själv har fungerat runt andra siter på nätet.
Slutade ni, som jag, läsa aftonbladet när den blev för tungt annonsbelastad?
Började ni betala för DN (eller någon annan webtidning) när det krävdes för att fortsätta läsa
Registrerar ni er, eller inte, på olika siter bara för att det krävs konto/inloggning?



Och sen fundera över syftet med fler registreringar.
Vad är det värt, vilka slags medlemmar blir det fler av osv.
Håller med alla "njä då hade jag nog dragit" men nu hicka jag till. Just SvD, DN och AB har jag helt slutat läsa, precis av de anledning du nämner. Jag trodde jag var ensam om att vara så motvalls men uppenbarligen inte. Kan det vara en generationsfråga det här med att inte vilja registrera sig och överge sajter med för mycket/för påträngande reklam?
 
Redigerat:
Tror inte att gammelmedia kommer leva om 2-3 år. Att ta betalt, tvinga till registrering anser jag va ett gammalt sätt att tänka.

Fundera ut något nytt. Om innehållet är bra kommer folk att registrera sig och ni kommer tjäna mer pengar. Kolla på aftonbladet, dåligt innehåll - vinklade nyheter etc = sjunkande intäkter.
 
  • Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
A
Demmpa Demmpa skrev:
Om bilderna ska vara blurriga för ej inloggade så tycker jag att max blurrning ska vara i stil med övre vänstra halvan på bilden.
[bild]
Så att man ser vad bilden föreställer.
Begränsa storleken något, tex 500x500px och låt inloggade få fulla storleken, om det finns större. Stötte på blurrningen från mobilen igår och det var bara dåligt. Gick inte ens att se vad det föreställer.
 
Chaly
Fick precis en liten stund över och surfade lite på ungarnas padda där jag inte är inloggad. Hade forumet haft denna funktion gällande bilderna när jag började läsa här så hade jag inte varit medlem idag. Jag hade gått vidare direkt.
 
Jag har prenumrerat på byggahus nyhetsbrev som medlem och nästan alltid klickat på nån artikel i mejlet och läst den och kanske fler, loggar bara in om jag skall svara på nått eller fråga nått.
Jag kan inte tänka mig att logga in varje gång för att se bilderna, så jag avregistrerar mig nu för nyhetsmejlet det borde al!a göra som inte gillar det här med suddiga bilderna och inte vill vara inloggade jämt.
 
C cpalm skrev:
§ 4.14 Upphovsrätt
Du har själv upphovsrätten till text och bild du lägger ut på Byggahus.se, men det innebär också en skyldighet att följa svensk lag och dessa regler.Byggahus.se och Eskilsson & Eskilsson AB har dock rätt att utan särskild ersättning använda material som har publicerats på Byggahus.se i det redaktionella arbetet.

Så vad ger BH rätten att publicera manipulerade versioner av det material som upphovsmännen lagt ut?
Troligen inget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.