Hemmakatten
Nej, jag skämtar absolut inte.
Har inga plastbyttor kvar där jag förvarar varm mat. Använder glas- eller rostfria burkar.
 
  • Gilla
  • Wow
Wheelabrator och 1 till
  • Laddar…
R
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Nej, jag skämtar absolut inte.
Har inga plastbyttor kvar där jag förvarar varm mat. Använder glas- eller rostfria burkar.
Bor du i stambytt hus/relativt nytt hus? Då kommer vattnet i platsrör, bara så du vet.
 
M
R d b skrev:
Bor du i stambytt hus/relativt nytt hus? Då kommer vattnet i platsrör, bara så du vet.
Det är tämligen välkänt att vissa matlådor eller de flesta andra plastlådor som inte är gjorda för temperaturen avger bisfenol A vid uppvärmning. Livsmedelsverket avråder från att värma mat i dessa.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
R
M Marcussjogren skrev:
Det är tämligen välkänt att vissa matlådor eller de flesta andra plastlådor som inte är gjorda för temperaturen avger bisfenol A vid uppvärmning. Livsmedelsverket avråder från att värma mat i dessa.
Hur mycket då? Det är väl olämpligt att slicka på kvitton också.

Har aldrig, under hela mitt liv, ätit matlåda. Tjänstemän äter lunch på restaurang.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Men du har kanske lagt varma matrester i en plastlåda eller värmt mat som ligger i en plastlåda i mikron?

Detta gäller plastbyttor som blir upphettad. Varmt vatten från kranen använder man inte till matlagning och dessa pemrör är dessutom livsmedelsklassade.

Googla gärna, som akademiker är du ju van att söka information, eller? ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
M
R d b skrev:
Hur mycket då? Det är väl olämpligt att slicka på kvitton också.

Har aldrig, under hela mitt liv, ätit matlåda. Akademiker äter lunch på restaurang.
Som den akademiker jag är, så orkar jag inte ens besvara din måttligt larviga kommentar med något vettigt.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
R
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Men du har kanske lagt varma matrester i en plastlåda eller värmt mat som ligger i en plastlåda i mikron?
Tror inte det. Äger inte den sortens prylar. Och mat i mikro värmen man väl normalt på en tallrik?
 
R d b skrev:
Och mat i mikro värmen man väl normalt på en tallrik?
Ja du :thinking:
Hur tinar du lite fiskfiléer till exempel?
Eller en baguette?
Eller värmer en mugg te?
 
R
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Ja du :thinking:
Hur tinar du lite fiskfiléer till exempel?
Eller en baguette?
Inte alls. Eller åtminstone inte i mikro. Fisk köper man väl färsk när man ska äta den och bröd blir väl segt av att köras i mikro samtidigt som det tinar av sig själv tillräckligt för att kunna skäras på mindre än en halvtimme (om det inte är ett riktigt surdegsbröd men de fryser man väl lht inte).

Eller värmer en mugg te?
I sin kopp. Hur gör du? Häller vatten i en GB big pack och ställer in eller?
 

Bästa svaret

Tro det eller ej, man dör till slut även om man har värmt mat i plastbyttor. .....
Visst kan man varna och mycket är inte bra men i slutändan så är det mesta i livet en slump ändå..........
Personligen hade jag bara diskat locket som vanligt och får man den där feta hinnan på plasten så må det väl vara hänt då. Så blir det ju på andra plastbyttor också beroende på mat och det försvinner ju själv till slut.
Tycker man det är "äckligt" som en del säger så kan man ju ta sig en funderare på hur ofta man rengör det som är äckligast egentligen. Skärmen på telefonen, tangentbordet till datorn.
 
  • Gilla
radioshack
  • Laddar…
Man undrar ju lite om ni som struntar i livsmedelsverkets varningar och dessutom uppmanar oss andra att göra samma sak.
Är det inkompetens eller vad handlar det om?
Andas ni asbest och använder ddt också ;-)
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Hur tinar du lite fiskfiléer till exempel?
Lägger dom nog på en tallrik. Verkar onödigt att stoppa in dom i en plastlåda.
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Eller en baguette?
Lägger den nog på en tallrik. Verkar onödigt att stoppa in den i en plastlåda.
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Eller värmer en mugg te?
Kuggfråga eller? :thinking:Ställer nog in muggen som är av porslin/stengods i mikron. Verkar onödigt att hälla vattnet i en plastlåda. Dricker förresten nästan aldrig te när jag tänker efter...

Den djupfrysta grytan/köttfärssåsen/stroganoffen/lasagnen eller vad det nu kan vara som blev över från en tidigare måltid värms dock i den plastlåda som den frysts in i. Nyttigt? Kanske inte men det finns nog värre risker i livet.
 
så du menar på fullt allvar att livsmedelsverket har rätt i allt de säger bara för att?
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
S sblixten skrev:
ni som struntar i livsmedelsverkets varningar
Du har inte någon länk eller annan källa till dessa varningar för jag har helt missat dom?
 
  • Gilla
radioshack
  • Laddar…
Vi poppar popcornen på spisen i en rostfri kastrull. Blir perfekt varje gång och det är lätt att rengöra kastrullerna, antingen i handdisk eller bara stoppa in dem i diskmaskinen. Enkelt och garanterat plastfritt.
 
  • Gilla
Kretikos och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.