elpaco elpaco skrev:
Du menar att verisures larm inte löser ut om det plötsligt tappar kontakt med någon kontakt/kamera? Känns ju som självklart sabotagelarm, vilket de alltid reagerar på.

För övrigt skulle jag vara extremt skeptisk till en säljare som först rekommenderar ett larm för 7’, för att nästa år komma tillbaka med påstående att 100% av kunderna nu pungat ut 20’ till! Ruffel och båg.
Nja, sabotageskydd/larm finns. Men hur ofta tror du detektorerna skulle behöva nya batterier om de ständigt skickade sabotagetester?
Verisure gillar inte när man tr upp detta med dem. Finns många fall/ärenden där larmet inte löst trots att det funkar. Utstörning är anledningen. Vill man vara mer skyddad, så måste man komplettera med trådade detektorer. Aktörerna försäkrar ofta att de har dubbla kommunikationsvägar, dvs GSM + Internet/teleledn, men inte mellan detektor och huvudenhet.
 
  • Gilla
dicliff och 1 till
  • Laddar…
Det är Gardas sätt att undvika ångerrätten genom att ta hand om din uppsägning. De tillfälligt monterar larmet för att undvika att röra den andra leverantörens komponenter eftersom denna leverantören då blir varse att du byter larm. Garda vill undvika att din nuvarande leverantör berättar skillnaden för dig eftersom du då kanske inte vill byta till Garda.
Garda kommer skicka in din uppsägning till Verisure när ångertiden löpt ut.
Ångerfristen är 14 dagar och räknas från när din nya produkt började levereras alltså inte vid slutleverans.

I Gardas abonnemang har du ej fria väktareutryckningar utan bara en fristående larmcentral som efter ditt godkännande kan skicka en väktare som debiteras separat.
 
  • Gilla
dicliff
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Om larmet enbart kommunicerar med GSM så fungerar det ju med störsändare.
Nix, har inget med det att göra. Störsändarna slår enkelt ut trafiken mellan detektorer och din huvudenhet, då kvittar det om du har redundans på kommunikationen ut eftersom nåt larm aldrig utlöses. Hänger du med?
 
  • Gilla
Franken. och 2 till
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Man kopplar lämpligen med fail safe, alltså fiber + GSM.

Och angående din andra fråga - trot om du vill, men teknikutvecklingen är snabb och nya standarder evolverar. Det som kommer nu är väl en förenkling av det smarta hemmet där man kan få mer än en lampa att tändas utan att programmera själv. Många tror väl att apple skall driva den utvecklingen.
”Fail safe” Hjälper inte kommunikationen mellan detektorer och huvudenhet. Där har du svaga punkten.
 
  • Gilla
dicliff och 1 till
  • Laddar…
M mhunter skrev:
Nja, sabotageskydd/larm finns. Men hur ofta tror du detektorerna skulle behöva nya batterier om de ständigt skickade sabotagetester?
Verisure gillar inte när man tr upp detta med dem. Finns många fall/ärenden där larmet inte löst trots att det funkar. Utstörning är anledningen. Vill man vara mer skyddad, så måste man komplettera med trådade detektorer. Aktörerna försäkrar ofta att de har dubbla kommunikationsvägar, dvs GSM + Internet/teleledn, men inte mellan detektor och huvudenhet.
Det du påstår stämmer ej. Alla Verisure komponenter skickar engångs krypterade närvaro signaler var 6-7 minut. Går att läsa sig till detta på olika forum. Ett hackerforum som jag just nu inte har adressen till artikeln så försökte hacka ett Verisure larm men lyckades ej.
 
  • Gilla
dicliff
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Dicliff. Jag menar inte att ditt nya larm självklart är dåligt. Men att säljaren vill sin plånboks bästa, inte ditt. Nu skall du alltså betala 27’ totalt på kanske 5-10 år, max. För teknik håller inte längre än så. Jag har bytt ut (uppgraderat) mitt verisurelarm efter fyra år ..
Ja, defekta prylar byter de ju ut utan kostnad om man hyr larmet . så blir det förstås inte om man äger det.
 
M mhunter skrev:
Nja, sabotageskydd/larm finns. Men hur ofta tror du detektorerna skulle behöva nya batterier om de ständigt skickade sabotagetester?
Verisure gillar inte när man tr upp detta med dem. Finns många fall/ärenden där larmet inte löst trots att det funkar. Utstörning är anledningen. Vill man vara mer skyddad, så måste man komplettera med trådade detektorer. Aktörerna försäkrar ofta att de har dubbla kommunikationsvägar, dvs GSM + Internet/teleledn, men inte mellan detektor och huvudenhet.
Jag har ju fiber också.
 
M majgård skrev:
fullt naturligt att du får vad du betalar för det är billigare att köpa en vakthund. Sverige har aldrig varit tryggare säger Mulltoan (statsministern liten rund o full med skit) så det ska väl inte behövas larm enligt våra politiker.Så då sparar man mycket pengar. Annars är det alltid så att man får vad man betalar för.
Har en dobermann också men den är ju inte ensam hemma om jag skulle vara bortrest.
 
  • Gilla
[SH]
  • Laddar…
M Mr9 skrev:
Det är Gardas sätt att undvika ångerrätten genom att ta hand om din uppsägning. De tillfälligt monterar larmet för att undvika att röra den andra leverantörens komponenter eftersom denna leverantören då blir varse att du byter larm. Garda vill undvika att din nuvarande leverantör berättar skillnaden för dig eftersom du då kanske inte vill byta till Garda.
Garda kommer skicka in din uppsägning till Verisure när ångertiden löpt ut.
Ångerfristen är 14 dagar och räknas från när din nya produkt började levereras alltså inte vid slutleverans.

I Gardas abonnemang har du ej fria väktareutryckningar utan bara en fristående larmcentral som efter ditt godkännande kan skicka en väktare som debiteras separat.
Är du säker på detta med att det inte är slutleveransen som gäller? I mitt avtal står "efter larmet installerats" och det har det ju inte om inte alla delar har kommit än.
 
M Mr9 skrev:
Det är Gardas sätt att undvika ångerrätten genom att ta hand om din uppsägning. De tillfälligt monterar larmet för att undvika att röra den andra leverantörens komponenter eftersom denna leverantören då blir varse att du byter larm. Garda vill undvika att din nuvarande leverantör berättar skillnaden för dig eftersom du då kanske inte vill byta till Garda.
Garda kommer skicka in din uppsägning till Verisure när ångertiden löpt ut.
Ångerfristen är 14 dagar och räknas från när din nya produkt började levereras alltså inte vid slutleverans.

I Gardas abonnemang har du ej fria väktareutryckningar utan bara en fristående larmcentral som efter ditt godkännande kan skicka en väktare som debiteras separat.
Vet att väktareutrycking kostar extra, ungefär 1500 kr per gång men hur ofta behöver man en sådan?
Har inte hänt än sedan jag installerade Verisure för snart ett år sedan.
 
H Hallerudsbo skrev:
Skaffade Garda för 3 år sedan.
Är jätte nöjd med dom.
Man köper larmet och det är ditt.
Sen de 399 kr om året är till larmcentralen.
.
Det gör ju genast att frågan uppstår om man kan köpa och installera ett Visonic Powermax-larm och installera själv för att sedan ringa till Lövestads larmcentral...
 
  • Gilla
dicliff och 1 till
  • Laddar…
M mhunter skrev:
”Fail safe” Hjälper inte kommunikationen mellan detektorer och huvudenhet. Där har du svaga punkten.
D dicliff skrev:
Är du säker på detta med att det inte är slutleveransen som gäller? I mitt avtal står "efter larmet installerats" och det har det ju inte om inte alla delar har kommit än.
Du kanske skrivit på något som säger att du godkänt installationen... Skall du ångra så vänta inte på att skriva på ångerblanketten. Kontakta din leverantör samt konsumentvägledaren i din kommun så får du vägledning. Garda är enbart intresserad av att sälja ett larm med installation till överpris. De får direkt betalt av finansbolaget och sen har du det kopplat till någon mindre larmcentral som lövestad. Vips har du fått 3leverantörer, Garda, finansbolaget och larmcentralen och du står mittemellan.
 
  • Gilla
dicliff
  • Laddar…
M Mr9 skrev:
Det är Gardas sätt att undvika ångerrätten genom att ta hand om din uppsägning. De tillfälligt monterar larmet för att undvika att röra den andra leverantörens komponenter eftersom denna leverantören då blir varse att du byter larm. Garda vill undvika att din nuvarande leverantör berättar skillnaden för dig eftersom du då kanske inte vill byta till Garda.
Garda kommer skicka in din uppsägning till Verisure när ångertiden löpt ut.
Ångerfristen är 14 dagar och räknas från när din nya produkt började levereras alltså inte vid slutleverans.

I Gardas abonnemang har du ej fria väktareutryckningar utan bara en fristående larmcentral som efter ditt godkännande kan skicka en väktare som debiteras separat.
Trodde det var när sista delen av varan var levererad.
https://lagen.nu/2005:59
Paragraf 12. 2:a stycket: "Om avtalet avser flera varor eller en vara som består av flera delar, börjar ångerfristen löpa den dag då konsumenten får den sista varan respektive den sista delen av varan i sin besittning." Jag hävdar nog att det inte är slutlevererat innan allt är inkopplat och klart. Dock är deras affärsmetod uppenbart rutten och de försöker kringgå ångerrätten på detta vis.

Kanske att de kan hävda att tjänsten inte går att ångra bort om de kan hänvisa till första stycket i samma paragraf. "Vid avtal om en tjänst börjar ångerfristen löpa den dag då avtalet ingås."

Men tjänsten i det här fallet var ju relativt billig, och järnet dyrt. Kanske att de kan krångla till det och hävda att man köpt det på avbetalning från dag 1 som någon sorts tjänst, men det motsägs lite av att de kallar det "provperiod" eller vad det var. Jag tror man har ganska torrt på fötterna om man vill utnyttja ångerfristen från dagen för slutmontering och börjar kasta lite paragrafer på dem. Jag tror de helt enkelt räknar med att folk inte ska orka ta fighten. Första steget är att berätta att man vill ångra sig och upplysa dem om på vilka grunder man anser att lagen är tillämplig, sen får man se vad de svarar och ta det därifrån.

Off topic:
För övrigt har konsumenter ett extremt starkt skydd i distansavtalslagen, konsumentköplagen och konsumenttjänstlagen. Jag hoppas att fler inser det och börjar utnyttja de rättigheter man har som konsument. Till exempel när tröjan går sönder efter tre månader och sånt. Och glöm inte att begära skadestånd för resa och utebliven arbetsinkomst och sådant (till exempel när du åker till butiken, eller måste vara hemma för att hantverkaren ska korrigera ett felaktigt arbete)!
På dom bara! :)
 
  • Gilla
dicliff och 1 till
  • Laddar…
...det går att köpa visonics larm billigare från andra aktörer med koppling till larmcentral för lägre månadskostnad än verisure... dock något högre abonnemang än gardas 399.

Jag har för mig jag hade en gardasäljare hemma (och en verisure) och räknade på det, Garda är dyra på installation och produkter... Jag gillar inte binda mig och friköpt känns bättre...

Som jag förstår är visonic tekniskt väl i klass med verisure, men inte hemautomation och inte lika "flashigt" utseende... dock tror jag de som håller på med hemautomation inte låter sig nöjas med verisures funktioner, plus jag själv tycker inte man ska koppla ihop hemautomation, lås och larm...

Jag tror visst visonic har en (1) trådad ingång på larmcentralen, så med nätverksmodul och GSM och en trådad ingång använd borde man kunna få till högre säkerhet...
 
  • Gilla
dicliff
  • Laddar…
J juhmar skrev:
Trodde det var när sista delen av varan var levererad.
[länk]
Paragraf 12. 2:a stycket: "Om avtalet avser flera varor eller en vara som består av flera delar, börjar ångerfristen löpa den dag då konsumenten får den sista varan respektive den sista delen av varan i sin besittning." Jag hävdar nog att det inte är slutlevererat innan allt är inkopplat och klart. Dock är deras affärsmetod uppenbart rutten och de försöker kringgå ångerrätten på detta vis.

Kanske att de kan hävda att tjänsten inte går att ångra bort om de kan hänvisa till första stycket i samma paragraf. "Vid avtal om en tjänst börjar ångerfristen löpa den dag då avtalet ingås."

Men tjänsten i det här fallet var ju relativt billig, och järnet dyrt. Kanske att de kan krångla till det och hävda att man köpt det på avbetalning från dag 1 som någon sorts tjänst, men det motsägs lite av att de kallar det "provperiod" eller vad det var. Jag tror man har ganska torrt på fötterna om man vill utnyttja ångerfristen från dagen för slutmontering och börjar kasta lite paragrafer på dem. Jag tror de helt enkelt räknar med att folk inte ska orka ta fighten. Första steget är att berätta att man vill ångra sig och upplysa dem om på vilka grunder man anser att lagen är tillämplig, sen får man se vad de svarar och ta det därifrån.

Off topic:
För övrigt har konsumenter ett extremt starkt skydd i distansavtalslagen, konsumentköplagen och konsumenttjänstlagen. Jag hoppas att fler inser det och börjar utnyttja de rättigheter man har som konsument. Till exempel när tröjan går sönder efter tre månader och sånt. Och glöm inte att begära skadestånd för resa och utebliven arbetsinkomst och sådant (till exempel när du åker till butiken, eller måste vara hemma för att hantverkaren ska korrigera ett felaktigt arbete)!
På dom bara! :)
Nja, lånet är inte godkänt än eftersom det gamla inte är avbetalt än. Det sista betalas idag. De ringde och sa att de måste skicka ut en ny blankett till mig för påskrift. Så om jag inte skriver på kanske allt faller på det?
Likaså har ju inte slutinstallationen skett än. Den kan jag ju senarelägga. Usch, jag blir sömnlös p.g.a. detta! Ska absolut ringa konsumentverket i morgon. Tack för alla goda råd!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.