Finns ju många alternativ till märkesverkstäder och vi lämnar alltid våra VAG-bilar till http://auto-car.se .
Dom var tidigare Auktoriserade så dom är specialiserade på VAG men till helt andra priser.
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
F fusion skrev:
Vill man utnyttja de maskin och elektronik försäkringar som ingår vid helförsäkring uppemot 10 år /15000mil , beroende på bilmärke (och FB) skall man inte slarva med service enligt tillverkarens program. Det finns skadereglerare som begär in data från verkstaden om bilens servicehistorik. Har inte den skötts så får man troligen ingen ersättning av försäkringsbolaget.
Har aldrig varit med om något sådant? Har använt försäkringen, hel försäkring ett par gånger men har då aldrig varit med om att dom tittar i historiken. Låter ju hel tokigt. Vilket bilmärke för på det viset? Maskin garanti på 10 år? Vilket märke har det?
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
Har aldrig varit med om något sådant? Har använt försäkringen, hel försäkring ett par gånger men har då aldrig varit med om att dom tittar i historiken. Låter ju hel tokigt. Vilket bilmärke för på det viset? Maskin garanti på 10 år? Vilket märke har det?
Vagnskadegaranti på 10år/15 000mil finns inte men du kan försäkra motsvarande, dvs helförsäkring. Kan hända att FB sätter sig på tvären om service inte är utförd på rätt sätt, enligt tillverkare.
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
N Nils82 skrev:
Vagnskadegaranti på 10år/15 000mil finns inte men du kan försäkra motsvarande, dvs helförsäkring. Kan hända att FB sätter sig på tvären om service inte är utförd på rätt sätt, enligt tillverkare.
Ah, du menar att det finns en försäkring som täcker upp till 15000mil eller 10år? Är det så, så hade jag servat på verkstad tills den tiden går ut, givetvis.
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
Jag gör all service själv på mina bilar och sparar massvis med pengar. Köper från eBay, 20L olja för under 1000:- lappen, kvalite olja!! Man köper också ”kit” på eBay, innehåller alla filter osv, brukar gå på några 100 lappar. En full service kostar ca: 500-800:- beroende om bränslefilter skal bytas m.m
Kamrem byts alltid hos verkstad dock.
Att man betalar 1000 tals kronor för en sketen stämpel är hutlöst! Svenska priser är ett hån mot konsumenterna, ocker priser!
Jag kör nyare bilar, inget gammalt. Mest BMW, vilket är en fröjd att jobba med, så enkelt uppbyggt och finns massvis med delar att köpa till mycket bra priser, på eBay då ;-)
Jag fyller själv i vad som har gjorts i boken med underskrift! Jag byter bil en gång om året och har ALDRIG! Varit med om någon har bläddrat igenom boken, speciellt inte återförsäljare.
Annars så finns allt dokumenterat!
Vill bara säga att göra en service är väldigt enkelt utfört och man gör en total service på mindre än en timme!
Hur hinner du med att byta kamrem om du byter bil en gång om året? Kör du taxi?
 
  • Gilla
Oliver Cederholm
  • Laddar…
useless useless skrev:
Hur hinner du med att byta kamrem om du byter bil en gång om året? Kör du taxi?
Vad menar du? Om intervallen är 12 så byter jag då.
Om jag köper en bil som gått 9000 så hinner jag lätt komma upp dit på ett år t ex. Inga konstigheter. Om jag köper en bil som gått 20 och den skal bytas på 24 så byter jag då.
 
Kan man inte skruva själv så finns det ofta någon som tex åker folkrace som kanske kan hjälpa till med service om man vill ha det billigaste annars är det mindre verkstäder som brukar vara billigast.

Bytte kamrem på min passat 2.0 tfsi -07 tog mindre än en dag med googlande och skruvande, satsen köpte jag av en kompis som jobbar på meca så den blev billig. Sparade nog närmare 5000 på det
 
Försäkring har du råd att bli av med bilen utan att få en krona så kör trafik, halv är bra annars men då brukar det inte vara många 100 lappar extra för att få hel
 
Har man lån på bilen så krävs ofta vagnskadeförsäkring.
 
engs
P plan-g skrev:
* Bör/måste man alltid serva på märkesverkstad för att få kvalitet, stämpel och släckt servicelampa?
Haft tjänstebil i nästan hela mitt yrkesverksamma liv så inte helt hundra. Men har något svagt minne av att EU gick in och reglerade detta för bra många år sen.
Något om att tillverkaren inte kan kräva att fordonet måste servas på deras egna verkstäder för att garantin ska gälla. Räcker att verkstaden använder rätt rutiner och använder reservdelar som är likvärdig med orginal eller bättre. Samt att man håller intervallet på servicen vad gäller km/tid också.

Någon kanske kan bekräfta eller dementera?
 
Det stämmer. Dock missar man ju då alla uppgraderingar och utbyten av delar som visar sig inte hålla måttet som görs i det tysta på märkesverkstäderna.
Men om det ändå inte är någon garanti kvar på bilen finns det ingen anledning att betala extra mycket för servicen. Det bästa är väl att lämna till en liten lokal verkstad och be dom byta det som ska bytas. Kolla lufttryck, glödlampor och torkarblad klarar man själv.
 
Jo så är vill jag också mena.
Men!
jag har som sagt en passat -07 och dom rostar nåt bedrövligt, på luckor runt handtag hjulhus ja överallt.
Ringde vag kontoret och frågade ang rosten och fick till svar att åka på en vag firma så dom kunde kolla upp bilen, har 7mil till närmaste, så en dag när vi skulle passera så ringde jag och pratade med plåtkillen som skulle göra besiktningen och han frågade direkt om den var servad på vag.
Men det var den inte utan jag har servad på meca då det är närmare.
Då var det ingen idé att komma in, galvsläpp går på lack garanti och det är 2år, rost garantin är 10år och då ska det vara hål och då har man misskött bilen så då får man inget heller....
Hade jag däremot servat på vag så hade dom ev kunnat ta det på goodwill, läst om flera som fått bilarna omlackade på goodwill

Så där finns ju en fördel (ibland) att serva på "rätt" verkstad
 
Kan inflikas att servar man bilen själv enligt konstens alla regler, alltså fackmannamässigt och följer serviceschemat så ska det vara godkänt. Men man ska kunna styrka att man utfört det rätt, precis som med tätskikt ungefär :)

När jag servat själv så har jag alltid gjort som så att filter till motorn har jag inhandlat av biltillverkaren och sedan kört med den olja som de rekommenderar. Sedan luft/kupe filter eller liknande så har jag kört eftermarknadsdelar, men bytt dessa lite oftare då jag tycker dagens tillverkare har helt skeva intervaller.
 
  • Gilla
Ganescha
  • Laddar…
Serviceintervallen är pressade så långt det går för att ägandekostnaden ska bli så låg som möjligt i biltesterna. Servar man själv så kan man gärna kosta på sig att byta olja och filter oftare. Byter man oftare så behöver man inte heller köpa den dyraste long-life oljan, så det blir förmodligen inte dyrare än att köra in i kaklet.
 
  • Gilla
Ganescha
  • Laddar…
harry73
Utan halvförsäkring får man ingen bärgnings/assistansförsäkring heller.
Annat fördel med halvförsäkring jämförd med trafikförsäkring är att fönsterskada ersätts (med ordentlig självrisk såklart)

Har alltid kört med trafikförsäkring men har numera halvförsäkring på den bil vi använder på semester
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.