Har en Skoda Fabia combi årsmodell 2013 som nu gått 7400 mil.
Tidigare servad vid 3000mil samt 5500mil(juni 2016).

Nu blinkar servicelampan ånyo.

Jag har dålig erfarenhet av framförallt auktoriserade bilverkstäder där kostnader blir skyhöga och de inte drar sig för att göra "onödiga" saker. Jag undrar nu hur man håller ner servicekostnaderna i längden utan att påverka bilens livslängd.

* Bör/måste man alltid serva på märkesverkstad för att få kvalitet, stämpel och släckt servicelampa?
* Kan man be dem avstå från att göra enkla saker såsom att kolla däckmönster, byta torkarblad och spolarvätska? Annat som kan sorteras bort för att kostnadsminimera?
* Bör man serva så fort servicelampan tänds trots att bilen används mycket sparsamt?
* Hur kan jag vara säker på att min bil verkligen behöver sevice just nu?
* Nåt fusk från verkstäders sida att passa sig för?

(Sen undrar jag också hur ni ställer er till behovet av helförsäkring på bilen. Räcker trafik tro?)

Ogillar kapitalförstöring :)

Tacksam för input
 
Om man inte planerar att sälja den så kvittar stämplarna.
Service intervallen bör man nog hålla. Körman enbart kortkörningar behövs service tätare.
Men det är ju främst byte av olja och filter som är viktigt. Även kamrem är viktigt. I övrigt är det just inget som påverkar livslängden, men det är ju bra att kolla över.
Åker man in på orginalverkstad ska man se till att spolarvätskan är nyfylld mm. Sådant tar de hutlöst betalt för. Om de så bara får i en dl.
 
  • Gilla
Ruttenrot och 1 till
  • Laddar…
Jag köpte min bil för 17 år sedan, då hade den gått 6000 mil. Aldrig lämnat in den för service utan bytt olja och filter på 1000, luft filter 4000 och bränslefilter på 10000 mil. Lämnat in och bytt kamrem enligt vad som rekommenderas. I övrigt har det blivit åtgärdat sånt som besiktningen anmärkt på eller sånt som jag själv upptäckt fungerar dåligt, stötdämpare bak t ex. Nu passerar den strax 53000 mil.
 
  • Gilla
Jansson911 och 4 till
  • Laddar…
Det låter redan som du slarvat med servicen? Inte gjort service sedan juni 2016?

Vad är intervallen enligt Skoda? Enligt min erfarenhet brukar intervallen vara max 3000mil eller 1år, det som inträffar först. Sedan om man kör mycket korta körningar speciellt i kallt klimat kan det ibland krävas ett extra oljebyte mellan ordinarie service.

Jag gör all service själv. Köper motorolja från Tyskland och övriga delar där jag får bästa priserna. Har två bilar som i underhåll kanske kostar omkring 2-3000kr per år.
 
  • Gilla
Ruttenrot och 1 till
  • Laddar…
Jag gör all service själv på mina bilar och sparar massvis med pengar. Köper från eBay, 20L olja för under 1000:- lappen, kvalite olja!! Man köper också ”kit” på eBay, innehåller alla filter osv, brukar gå på några 100 lappar. En full service kostar ca: 500-800:- beroende om bränslefilter skal bytas m.m
Kamrem byts alltid hos verkstad dock.
Att man betalar 1000 tals kronor för en sketen stämpel är hutlöst! Svenska priser är ett hån mot konsumenterna, ocker priser!
Jag kör nyare bilar, inget gammalt. Mest BMW, vilket är en fröjd att jobba med, så enkelt uppbyggt och finns massvis med delar att köpa till mycket bra priser, på eBay då ;-)
Jag fyller själv i vad som har gjorts i boken med underskrift! Jag byter bil en gång om året och har ALDRIG! Varit med om någon har bläddrat igenom boken, speciellt inte återförsäljare.
Annars så finns allt dokumenterat!
Vill bara säga att göra en service är väldigt enkelt utfört och man gör en total service på mindre än en timme!
 
  • Gilla
Ruttenrot och 1 till
  • Laddar…
Det är svårt att komma ifrån att det blir billigare att göra servicen själv. Jag har tidigare gjort både service och nästan alla reparationer själv, men har tröttnat mer och mer på det och lämnar nu det mesta till verkstad. Och jag tycker ofta att det är dyrt.

Jag har en något bättre bild av mindre verkstäder än av större. Om storleken på verkstaden är sådan att man pratar direkt med mekanikern så finns det lite större utrymme att fråga om alternativ och be dem att prioritera kostnaden. På större verkstäder är det ofta en kundmottagare som kanske inte vet lika mycket om bilar plus att det kan försvinna en del information på vägen till mekanikern.

Angående försäkring så har jag aldrig haft helförsäkring på någon bil jag ägt. Tidigare hade jag bara trafikförsäkring. Jag började ha halvförsäkring när jag bodde på en plats där bilar brann då och då. Sedan har jag fortsatt. Men jag har aldrig behövt utnyttja det.
 
  • Gilla
Ruttenrot och 2 till
  • Laddar…
Samma här. Främst för att jag misstänker att det kostar en del bara att bli bergad om det skulle behövas. Med avspärrningar och grejer som de har nu förtiden. Det skiljer ju inte så mycket mellan trafik och halv.
 
  • Gilla
Ruttenrot och 1 till
  • Laddar…
Har du TSI motor?
 
N Nils82 skrev:
Har du TSI motor?
Ja, det är TSI.

Sune73 : servicelampan tändes och började räkna ner för några dagar sedan, så jag har väl inte slarvat med service.

Mycket bra tips i tråden. Fyll på!
Nästa gång kanske det blir ebay men nu får det bli nån form av verkstad.
 
Om det är samma som på min bil så är det service 3000mil/2år och inspektion 3000mil/1år.

Du kan absolut avstå allt vad tillägg heter. På inspektionen kollar de däck mönster etc men de måste inte återgärda fel de finner om man inte vill, såsom torkarblad.

Mitt bästa råd är att ringa runt och jämföra priser. När jag gjorde service nu på vår bil så fick jag ner priset 1000kr bara genom att jämföra 3st auktoriserade verkstäder.

Nu lämnar jag dock in min för att jag fortfarande har garantier. Hade jag inte haft det hade jag servat den själv alla dagar i veckan! :)
 
  • Gilla
Ruttenrot och 1 till
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
Jag gör all service själv på mina bilar och sparar massvis med pengar. Köper från eBay, 20L olja för under 1000:- lappen, kvalite olja!! Man köper också ”kit” på eBay, innehåller alla filter osv, brukar gå på några 100 lappar. En full service kostar ca: 500-800:- beroende om bränslefilter skal bytas m.m
Kamrem byts alltid hos verkstad dock.
Att man betalar 1000 tals kronor för en sketen stämpel är hutlöst! Svenska priser är ett hån mot konsumenterna, ocker priser!
Jag kör nyare bilar, inget gammalt. Mest BMW, vilket är en fröjd att jobba med, så enkelt uppbyggt och finns massvis med delar att köpa till mycket bra priser, på eBay då ;-)
Jag fyller själv i vad som har gjorts i boken med underskrift! Jag byter bil en gång om året och har ALDRIG! Varit med om någon har bläddrat igenom boken, speciellt inte återförsäljare.
Annars så finns allt dokumenterat!
Vill bara säga att göra en service är väldigt enkelt utfört och man gör en total service på mindre än en timme!
Hur många egna service hinner man egentligen med om man byter bil 1 gång om året?
Låter ju ganska konstigt om du byter bil 1 gång om året och byter in den hos handlare, med tanke på vilka skambud man normalt sett får vid inbyte så borde ju en service hit eller dit vara småpengar.
 
  • Gilla
Ruttenrot och 1 till
  • Laddar…
P Pumba skrev:
Hur många egna service hinner man egentligen med om man byter bil 1 gång om året?
Låter ju ganska konstigt om du byter bil 1 gång om året och byter in den hos handlare, med tanke på vilka skambud man normalt sett får vid inbyte så borde ju en service hit eller dit vara småpengar.
Sa aldrig att det va smart och plus är knappast något jag går. Bilaffärer är absolut inget jag ska hålla på med, men vill man ha något så vill man...
Hinner med 2-3 service per ägande. Kör mycket.
Har alla garantier gått ut, vilket dom gör snabbt på t ex BMW, så finns det ingen anledning att lämna den till verkstad, i mitt tycke!
 
  • Gilla
Ruttenrot
  • Laddar…
TSI med kedja från VW är en erkänt dålig konstruktion. Själv har jag 3 bekanta som råkat ut för haveri under 9000 mil.
Mitt tips är att byta bil........för det kan bli dyrt att snik-serva eller köra på halvförsäkring. Har du "fin" servicebok kanske Skoda tar ev. ventilsallad på goodwill, annars är det försäkringen man får förlita sig på.

OBS: Det finns många TSI som funkar som de ska så det är ingen domdagsprofetsia jag kommer med :)
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
Har alla garantier gått ut, vilket dom gör snabbt på t ex BMW, så finns det ingen anledning att lämna den till verkstad, i mitt tycke!
Vill man utnyttja de maskin och elektronik försäkringar som ingår vid helförsäkring uppemot 10 år /15000mil , beroende på bilmärke (och FB) skall man inte slarva med service enligt tillverkarens program. Det finns skadereglerare som begär in data från verkstaden om bilens servicehistorik. Har inte den skötts så får man troligen ingen ersättning av försäkringsbolaget.
 
  • Gilla
plan-g och 1 till
  • Laddar…
Det måste inte vara servat på märkesverkstad. Så de kan inte neka för att det saknas i den loggen.
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.