Då var pannorna på plats! Det var ett enkelt jobb men ett riktigt slit.
Satte en remsa takpapp mellan nockpannor och nockbräda, den ska trimmas till lite, räcker att den sticker ut 5-6cm på varje sida som lite extra skydd mot "bakfall" av regn och rusk. Det ligger en remsa till över nocken under pannorna med. Det ska bli riktigt dåligt väder nästa vecka har jag förstått, ska bli intressant och se om allt håller tätt.

thumbnail_IMG_0625.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
murak och 1 till
  • Laddar…
Efter gårdagens hästjobb hade jag inte riktigt lika mycket spring i benen idag. Men lite mer panel har det spikats. Nu närmar sig montering av karmdörr, jag känner på mig att det kommer att både svett, blod och tårar innan den är på plats.

En nästan färdigbyggd träkonstruktion med vertikal panel under tak med verktyg och material på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
murak
  • Laddar…
Med tanke på senaste tidens ihållande hällregn har progressen avtagit lite i takt, men med det sagt står det inte stilla. Vindskivor och den mesta panelen är på plats, nu är det bara gavlarna kvar och dom har jag en plan för. Det tar lite mer tid eftersom att dom skall sågas i vinkel och passas in.

Jag har varit så noggrann som kan anses rimligt för att få till en väl dimensionerad öppning till dörren, jag provade att ställa den på plats igår och dörren är för hög (eller hålet är för lågt). Jag vet inte riktigt hur det har gått till men så är det, jag löser det genom att såga bort en bit av reglarna som det monteras på så det fixar sig.

Vad som är mer oroväckande är att jag fortfarande inte kan montera golvet då mina trasiga reglar inte ersatts, Carporten.se har också att sluta svara på mina brev. Över 1 månad har vi väntat på att dom skall skicka ersättningsvirke till det skadade som kom med ursprungsleveransen.

Ofärdig träkonstruktion av en byggnad med vindskivor och väggpaneler monterade, gavlarna och golvet återstår att färdigställa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
murak
  • Laddar…
Hurra! Efter över en månads väntan fick jag igår nya balkar. Dom var dessutom längre än de som var trasiga :)
 
  • Gilla
murak
  • Laddar…
Det tar sig! Rännor och rör på plats, dörren ska skruvas dit imorgon. Sen ska golvet isoleras, har googlat lite och tror jag har en bra plan. Ströläkt i nederkant på golvbalkar och sen board, isolering och golvbrädor.

Mitt mål inför vintern är att få dörr och golv på plats så att utrymmet kan användas i vinter.

Träskjul under konstruktion med regnrännor och avloppsrör installerade, utan dörr, bredvid en bostad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Halvfärdigt bygge av träförråd med takrännor och rör installerade och byggmaterial runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
murak och 1 till
  • Laddar…
Är panelen i tryckt virke ?
 
SC Aero SC Aero skrev:
Är panelen i tryckt virke ?
Ja det stämmer, panel, stolpar och vindskivor är tryckt.
 
Varför då, om man får fråga ?
 
SC Aero SC Aero skrev:
Varför då, om man får fråga ?
Tjaa, det är det som medföljde den modellen. Det är inget jag valt utan upptäckte det vid leverans.

SC Aero SC Aero skrev:
Varför då, om man får fråga ?
Nu är dörren på plats och isolering av golv kan börja. I ”facken” nedan ska härdad board sättas i, sen vindpapp (om det nu behövs) och sen 100mm isolering. Toppar med plast och råspont. På marken tänkte jag lägga ut nån väv, mest för att det känns bra.
 
  • Monterad vit ytterdörr och obearbetat träfasad på litet uthus med väntande golvisolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oisolerat golvstomme i trä med metallbeslag redo för isolering och härdad board, placerat i en trädgårdsbod.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träramkonstruktion med metallbeslag ovanpå mark, redo för isoleringsarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag fortsätter bygget och nu ska golvet isoleras. Isolering i facken och sen golvplank, ska bli skönt att ha något att stå på

Uppifrån vy av ett pågående golvisoleringsprojekt i en byggnad med verktyg och material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Oisolerat golv under konstruktion i ett byggprojekt med träreglar och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
murak och 2 till
  • Laddar…
Snabb uppdatering. Råsponten är sprucken, krokig och sned, ”södras kvalité” gör sig påmind ännu en gång. En planka sprack i två delar när jag försökte skruva den på plats!

En lång råspontplanka med sprickor och ojämnheter på ett plant golv, verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
murak
  • Laddar…
Tomture61
Har svurit över "södras" kvalitet jag också , ett antal ggr :mad:
 
Isolering och golv på plats. Med min vertygsarsenal gick det inte att få det bättre, jag låter det sitta så får jag se hur det rör sig. Det är inte ett vardagsrum utan trots allt bara ett förråd.

Nu kan jag lasta in grillen och gräsklipparen när snön kommer, och det var mitt mål

Jag köpte en rulle vindpapp som jag tänkte sätta upp på väggarna, sen blir det innertak.

Nyisolerat förråd med nytt trägolv och verktyg utspridda, väggarna klädda i träpanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tomture61
  • Laddar…
Det var ett tag sedan något egentligt hände. Vinterns korta dagar har inte gett mycket tid över. Jag har dock fått upp den sista panelen och som lite extra piff en dold lucka för förvaring av virke. Tyckte det var synd att inte använda det utrymmet. Ska fundera ut nån snygg lösning för att regla luckan, har satt en snabbtving provisoriskt.

Mycket återstår dock:
- Sätta innertak i carport
- Måla
- Isolera förråd
- Dra el + sätta belysning
- Lägga marksten

Vem vet, kanske blir 2018 året då detta projekt går i mål ;)
Obyggd träcarport med uppsatt panel och regnstuprör, arbetsmaterial syns på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träkonstruktion med dold förvaringslucka för virke under uppbyggnad av panel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En vit bil parkerad under en nybyggd carport med träpanel och löv på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
murak
  • Laddar…
Nu vet jag inte hur du fäst tvingen och hur hårt den sitter men om trät krymper/torkar så ramlar tvingen ner på din fina bil
 
  • Gilla
anders_mm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.