C
§ 4.14 Upphovsrätt
Du har själv upphovsrätten till text och bild du lägger ut på Byggahus.se, men det innebär också en skyldighet att följa svensk lag och dessa regler.Byggahus.se och Eskilsson & Eskilsson AB har dock rätt att utan särskild ersättning använda material som har publicerats på Byggahus.se i det redaktionella arbetet.

Så vad ger BH rätten att publicera manipulerade versioner av det material som upphovsmännen lagt ut?
 
C
cpalm - Nu förstår jag inte vad du talar om.
 
Jag är självklart registrerad på det här forumet, annars skulle jag ju inte kunna skriva det här inlägget, och läser på forumet dagligen. Men jag loggar bara in när jag ska skriva något inlägg eller när jag gillar någons inlägg, resten av tiden läser jag forumet som gäst utan att vara inloggad. Och det gäller inte bara det här forumet utan jag gör samma sak på alla olika forum som jag är registrerad på.

Jag har redan nu upptäckt att jag istället för att logga in för att se bilderna backar ut ur tråden och går vidare till nästa tråd eftersom de flesta trådarna är meningslösa att läsa om man inte kan se bilderna. Så resultatet för min del i alla fall är att jag kommer vara mindre aktiv på forumet framöver.
 
  • Gilla
Fel av Åke och 1 till
  • Laddar…
Okay, @cpalm om det mot förmodan skulle vara olagligt för Byggahus.se att blurra bilder för ej inloggade så kan dom plocka bort bilderna helt för ej inloggade.
 
Varför loggar ni in hela tiden? Jag loggar aldrig ut :) Blir ni automatiskt utloggade eller?

Kanske skulle säga nåt om trådens ämne också. Varför? Vad spelar det för roll att man registrerar sig? Jag tror att man i längden tjänar på öppenhet. Det gäller istället att hitta mervärden med att registrera sig som lockar folk, t.ex utlottning av prylar - folk vill ju kunna tjäna på det. Dessutom gäller att vara tydlig med vad en registrering innebär t.ex i form av reklam och spam.
 
  • Gilla
fia_mstd och 4 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Varför loggar ni in hela tiden? Jag loggar aldrig ut :) Blir ni automatiskt utloggade eller?
I telefonen via appen förblir jag inloggad, men via webbläsaren slängs jag ut ”titt som tätt”.

I privata datorn förblir jag inloggad ganska länge.
I jobbdatorn är det olika hur länge jag förblir inloggad.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Dessutom gäller att vara tydlig med vad en registrering innebär t.ex i form av reklam och spam.
Jag har kollat, men ser inte att det är märkbart mindre reklam om man är inloggad.

Och adblocker har jag stängt av sedan länge, av solidaritet med forumet,
som jag tycker fyller en viktig funktion här i vårt gör-det-själv-land.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Varför loggar ni in hela tiden? Jag loggar aldrig ut :) Blir ni automatiskt utloggade eller?
Varje gång jag stänger Firefox så rensas ett antal cookies, och varje gång jag kör CCleaner så försvinner ytterligare ett antal inloggningar. Dessutom är det en bugg som gör att Lastpass tappar sina inloggningsuppgifter varje gång jag startar om Firefox på Windows datorn. Så först måste jag skriva in username och password i Lastpass för att sedan låta Lastpass fylla i användarnamn och lösenord för Byggahus och detta för att kunna se en bild i en tråd.

Och framför allt så varför ska man vara inloggad på en viss hemsida hela tiden? För mig är det mer naturligt att bara logga in på en viss sida när jag aktivt vill göra något där, och vara utloggad resten av tiden.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jag har kollat, men ser inte att det är märkbart mindre reklam om man är inloggad.

Och adblocker har jag stängt av sedan länge, av solidaritet med forumet,
som jag tycker fyller en viktig funktion här i vårt gör-det-själv-land.
Va bra, då ska jag se om jag kan slå på annonser bara för dig KnockOnWood. :)
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Pagno och 2 till
  • Laddar…
Nu undrar man ju om det fattas ett "av" eller "på" i den meningen...
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Kommer Google m fl robotar också att se suddiga bilder?
 
Ja
 
D Donald-Duck skrev:
Och framför allt så varför ska man vara inloggad på en viss hemsida hela tiden?
Du är ju inte uppkopplad hela tiden.
Men dina uppgifter har sparats, så när du går in nästa gång känner forumets serverprogram igen dig, och du behöver inte knacka in dina autentiseringsuppgifter igen.
Är inte det bra?
 
ullberg
Hänger denna (i mina ögon olyckliga/obegåvade) övningen ihop med att bilder blivit små miniatyrer för mig även i inloggat läge?

Om det gäller för fler än mig tror jag ni kommer ha betydligt större problem med medlemmar som ger upp BH än hur många ni lyckas ”tvinga” registrera sig...

Skärmdump av ett diskussionsforum med öppen tråd om byggprojekt och inloggningssvårigheter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Edit: gäller inte alla men många...
 
Från min läsplatta ( android ) :
Obehandlat trägolv i ett tomt rum med kraftledningar och en svarv, indikerar en pågående renoveringsprocess.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.