Mikael_L
Kanske fungerar för en del, om jag talar för mig själv så fungerar det inte.

Jag är en sådan som undviker att registrera mig för det mesta, hoppar siter osv som mer eller mindre kräver det av mig.
T.ex. har övergett blocket nu efter att de har infört sitt blocket-konto, som konstrar till det.
Annonsörer som inte lägger upp sitt telefonnummer får aldrig någon kontakt med mig eller tusentals andra som vägrar registrera sig hos blocket. Och annonser med telefonnummer kan jag få se numret, men bara typ 2ggr om dagen, sen går deras spärr in.

Så jag har försvunnit både som köpare och säljare ifrån blocket.


Nu haltar jämförelsen lite, blocket har blivit rätt uselt öht de senaste åren, så att skippa det helt var ganska lätt. Hade blocket förutom kravet på blocket-konto varit en lysande site så hade jag nog kunnat registrerat mig.
 
Vår förhoppning är fler medlemmar, ännu fler återkommande besökare, ännu större aktivitet och engagemang. Om det visar sig att detta är kontraproduktivt så kommer vi justera så klart. Men tyvärr är det så att vissa måste man tvinga för att få till en önskvärd åtgärd, även om man helst skulle vilja slippa det.

När jag kollar på sidan över nyregistrerade så verkar i allafall antalet nyreggade öka.
 
  • Skärmdump av forumets medlemslista som visar nya registrerade användare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Att begränsa antalet "fria" bilder är kanske en framkomlig väg. Att helt utesluta "fria bilder" gör ju att en ny besökare inte kan bedöma kvaliteten på forat och kommer antagligen, likt vad jag brukar göra i samma situation ( träffat på ett nytt forum) bara hoppa vidare till nästa " goole-träff".
 
  • Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
Jag är nästan aldrig är inloggad vid datorn, utan använder appen istället.
Söker jag svar på något vid datorn via Google så kommer jag förmodligen att rata träffar från byggahus eftersom det innebär ett extra steg med inloggning.
Det är ju synd...för mig iaf.
Med det sagt så är jag övertygad om att registreringarna skjuter i höjden pga detta.
 
  • Gilla
Bigfoot
  • Laddar…
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Men tyvärr är det så att vissa måste man tvinga för att få till en önskvärd åtgärd, även om man helst skulle vilja slippa det.
Precis den inställningen tror jag är värd mycket eftertanke. Hur tvingar du fram ett större deltagande och engagemang på siten? Och hur mäter ni de negativa effekterna (”om det skulle visa sig vara kontraproduktivt...”)...?
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Det förekommer då och då att man via sökmotorer kommer in på diverse forum där det krävs registrering för att ta del av bifogade bilder och filer. Jag kan inte påminna mig att jag någonsin registrerat mig på ett forum av den orsaken.
Inte jag heller. Backar direkt. Undantaget är om jag är smått desperat och det är omöjligt att hitta info någon annanstans. Det har hänt mindre än en gång per år.

Så förslaget om att visa några trådar fritt och sedan begränsa är en rimligare väg i så fall.
 
  • Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Men tyvärr är det så att vissa måste man tvinga för att få till en önskvärd åtgärd, även om man helst skulle vilja slippa det.
Vad är det som är önskvärt? Att få folk som inte vill registrera sig att ändå göra det? Varför?

Dumt och sniket säger jag. Visst kommer nyregistreringen att öka, men det blir ju inaktiva medlemmar av typen "måste registrera mig för att kunna läsa tråd X som jag hittade när jag googlade på samma problem".
För min del lär det i alla fall bli färre besök - slut med att kolla från andra datorer än hemmadatorn då det inte är värt "krånglet" med inloggning.

Jag tillhör för övrigt också de som "backar" när jag söker information och registrering krävs. Då går jag enbart vidare om informationen är viktig för mig och inte går att få fram på annat ställe.
 
  • Gilla
koppla
  • Laddar…
Nej tack! Jag har ratat många forum genom åren just pga av detta.
 
  • Gilla
Eurotester
  • Laddar…
Jag tror då mer på att skapa mer artiklar och samla "kunskap" som man måste vara medlem för att komma åt. Det beror ju lite på vad syftet är, är det bara att driva upp antalet medlemmar fungerar det säkert men de som registrerar sig bara för att se en klar bild lär nog inte komma tillbaka om det inte erbjuds mer "värde" med en registrering.
Tror då hellre på idén att tvinga icke registrerade att klicka sig förbi annonser och meddela att de slipper annonser om man registrerar sig (och annonser ger ju pengar).
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Mikael_L
Jag tror också att det är ett bättre alternativ, att slippa eller minska annonserna som inloggad samt att en del åtråvärt redaktionellt material kräver inloggning.

Fundera runt lite på hur ni själv har fungerat runt andra siter på nätet.
Slutade ni, som jag, läsa aftonbladet när den blev för tungt annonsbelastad?
Började ni betala för DN (eller någon annan webtidning) när det krävdes för att fortsätta läsa
Registrerar ni er, eller inte, på olika siter bara för att det krävs konto/inloggning?



Och sen fundera över syftet med fler registreringar.
Vad är det värt, vilka slags medlemmar blir det fler av osv.
 
E
Tveksamt positiv.
Skulle visa en tråd för sambon på hans iPad men fick bli min telefon för jag orkade inte logga in.
 
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Men tyvärr är det så att vissa måste man tvinga för att få till en önskvärd åtgärd
Konstig inställning.

Hög aktivitet, stort engagemang, många medlemmar och återkommande besök får man genom att fylla sitt forum med kvalitativt innehåll. Inte genom att tvinga alla besökare att skapa ett konto. Nyregistreringar säger ingenting.

Här är det medlemmarna som till stor del står för innehållet. Då ska man lägga energin på att underlätta för dem (till exempel med bra tekniska lösningar för att kunna fylla ut sina inlägg med bilder och videoklipp. Där tycker jag att ni håller en bra nivå ska tilläggas). Största missen var väl att kapa banden till Tapatalk.

Något annat som är viktigt för att produktiva medlemmarna skall känna sig välkomna är att hålla nättrollen kort. Det skall vara en god ton i forumtrådarna. Att då tvinga alla besökare att registrera sig är då förmodligen kontraproduktivt. Plötsligt har både Kreti och Pleti ett konto och antalet meningslösa inlägg skjuter i höjden.

Mina 50 öre...
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 10 till
  • Laddar…
Tankegångar i linje med "hur tvingar man folk att registrera sig på forat" har en tendens att vara en aning kortsiktiga. Har man ingen annan målsättning än att maximera antalet nyregistreringar den närmaste månaden är det säkert effektivt. Men har man en längre tidshorisont än så är jag tveksam.

Jag kommer att tänka på en parallell. För några år sedan var det en extremt irriterade animerad annons på detta forum. Den undgick knappast någon. Jag förutsätter att de flesta som besökte forat då kunde ha namngivit företaget. Den var så irriterande att jag installerade ett annonsfilter till webbläsaren. Hur irriterande annonserna varit efter det har jag inte så mycket koll på.
 
  • Gilla
Gnor
  • Laddar…
Bra metod för att visa nya annonsörer hur mycket sidan "växer". Ni får säkert in några kronor till på det här :)

Sen att alla blir sura gör inte så mycket, det syns inte lika lätt i statistiken som presenteras till annonsörer.
 
Har säkert sagts i tidigare inlägg, men varför inte gör det enkla.. läsa och se trådar, inlägg kräver inget konto. Att kommentera och göra egna trådar/ställa frågor kräver ett konto.
Allt ett gäst konto som ger dig möjligheten att kommentera den tråden du är intresserad av. Dock inte att skapa egna.

Väntade själv med att bli medlem tills jag hade frågor och behov av hjälp. Innan dess så läste jag och lärde mig massor som gäst.
 
  • Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.