kalle_lidköping kalle_lidköping skrev:
Okej. tror du att vi skulle få igenom det. Det lät som att dom ville behålla detta område som det var när det var arbetarbostäder. så det känns mer omöjligt att få igenom att ändra höjden eller taklutningen på taket?!
Begär ni bygglov inom detaljplanen så måste kommunen godkänna det. Vad kommunen vill är inte en relevant fråga, de ska tillämpa de regler som finns. Det kan finnas k-märkningar och liknande som gör att vissa sorters förändringar inte är tillåtna, men det är inte kommunens sak att tycka om enskilda val, utan de ska tillämpa reglerna – ryms det inom reglerna ska de godkänna.
 
  • Gilla
kalle_lidköping och 1 till
  • Laddar…
40 graders taklutning, en maxhöjd om 5,6 meter över mark och en boyta på vinden som är max en tredjedel av golvytan.

Det är vad jag kan läsa mig till att ni har att förhålla er till och det borde väl ge en ok övervåning om jag inte tänker helt fel.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
L
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Är det ofint att fråga vilken kommun detta är?
Själv byggde jag i Laholms och det gick hur smidigt som helst.
Följde visserligen detaljplanen nästan till punkt och pricka...


Jo, jag tror nog att en duktig kontrollansvarig kan vara till stor hjälp, genom sin breda kunskap, branschkännedom och personliga kontakter inom kommun och bygg.
Själva hade vi i alla fall stor nytta och glädje av vår (y)
För min del är det Kungsbacka kommun, så inte så långt bort. Står nu i valet och kvalet om jag skall skicka med min färdiga överklagan (med hänvisning till en rad domar) direkt vid inlämnandet av ansökan eller om de bara blir stötta då
 
R Robert-san01 skrev:
Tänk på att lov givna enligt den gamla PBL kan avvika mycket och ändå fått godkänt. De lov du kan använda som prejudikat måste vara givna enligt nya PBL. Dvs max 6år gamla.
Det stämmer inte! Enligt Boverket är det ingen skillnad på liten avvikelse och mindre avvikelse som det heter nu, alla domar sen förra lagen (1987?) går att hänvisa till. Står klart och tydligt på hemsidan. Så begär ut vad grannarna fått tillstånd för. Vi fick igenom 150 % på detta sätt. Senaste avvikelsen när vi sökte 2013 var från 1997, vi hade tre sidor med avvikelser.

Den åtstramning som gjordes med att bevilja avvikelser gäller inte befintliga detaljplaner. Som juristen på Boverket skrev till oss beror det på att innan kunde man ta fram en ny detaljplan för x miljoner, med byggrätt säg på 100 kvm så ansökte första huset om ett hus som blir 110 och beviljades, då kommer resten också ansöka om 110 och så är detaljplanen redan från början utdaterad.
 
  • Gilla
kalle_lidköping
  • Laddar…
Ser nu att det gäller arbetarbostäder. De kan lagt in en kultur-spärr. Hände en kompis som köpte ett tegelhus ungefär hälften hade reviterat vitt men när de ansökte blev det stopp. Något beslut hade tagits om att området var tidstypiskt och skulle bevaras.

Värt att kolla upp. Annars håller jag inte med om att man inte ska bråka med kommunen. Har själv jobbat länge på myndighet och alla är inte kompetenta ens inom sin fråga. Så bråka på för fasen! Som tjänsteman är man bunden av lagar och regler och är hårt hållna av jurister ingen kan driva nåt för att jävlas i längden. Det går juristerna aldrig med på.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Nu har jag varit i kontakt med kommunen och begärt ut bygglovshandlingar. Jag har fått tre till att börja med. Har även fått en lista som jag ska välja vilka fler jag vill se bygglovshandlingarna från. Dom tre jag fick var dom senast byggloven som godkänts.

Ett från 2016 atterfalls tillbyggnad (15 kvm)
2012 inglasat uterum. ingen uppgift på hur stort.

Och sen det jag tyckte var mest intressant av dom.
2013 tillbyggnad av enbostadshus.

Lägger in bilder från texten. Men det känns lovande att få bygglov med liten avvikelse om det Lane stämmer vilket jag inte tvivlar på. Hoppas bara det gäller i min kommun med :)

Min byggrätt är 120 kvm så jag har lite mindre tomt jämfört med denna grannen. Dokument om bygglovsbeslut för tillbyggnad av enbostadshus med avvikelse från detaljplan från Linköping kommun.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sida ur bygglovshandling med text avsnitt kring beslut, upplysningar och teknisk samråd, på svenska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
kalle_lidköping kalle_lidköping skrev:
Nu har jag varit i kontakt med kommunen och begärt ut bygglovshandlingar. Jag har fått tre till att börja med. Har även fått en lista som jag ska välja vilka fler jag vill se bygglovshandlingarna från. Dom tre jag fick var dom senast byggloven som godkänts.

Ett från 2016 atterfalls tillbyggnad (15 kvm)
2012 inglasat uterum. ingen uppgift på hur stort.

Och sen det jag tyckte var mest intressant av dom.
2013 tillbyggnad av enbostadshus.

Lägger in bilder från texten. Men det känns lovande att få bygglov med liten avvikelse om det Lane stämmer vilket jag inte tvivlar på. Hoppas bara det gäller i min kommun med :)

Min byggrätt är 120 kvm så jag har lite mindre tomt jämfört med denna grannen.[bild] [bild]
Det är skillnad på bygglov och dom. Det bästa är trots allt att hitta domar i MÖD som tar upp mindre avvikelser. Allt finns på nätet. En dom är en dom....
 
B Byggdjuret skrev:
Det är skillnad på bygglov och dom. Det bästa är trots allt att hitta domar i MÖD som tar upp mindre avvikelser. Allt finns på nätet. En dom är en dom....
håler på och letar efter domar som kan användas vid en bygglovsansökan. Men jag hittar inga som liknar det jag ska bygga.
Har googlat på följande:
möd domar mindre avvikelse tillbyggnad byggyta bostadshus
möd domar mindre avvikelse tillbyggnad
möd domar mindre avvikelse byggyta enfamiljsbostäder

Någon som sitter på en eller flera domar som jag kan använda mig av eller på vad jag ska söka för att hitta lättare?! Nu letar jag bara underlag till utbyggnaden av bostadshuset. Garaget kan byggas ut i ett senare skede med attefallslagen om 15 kvm tänker jag.
 
Du kan nyttja attefallstillägget på garaget om det sitter ihop med huvudbyggnaden.
 
R Robert-san01 skrev:
Du kan nyttja attefallstillägget på garaget om det sitter ihop med huvudbyggnaden.
Så här ser det ut idag, så antar man säger att det sitter ihop med huvudbyggnaden?!
 
  • Planritning av hus med huvudbyggnad och anslutet garage under tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Enplanshus med snötäckt tak anslutet till garage i vintermiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Enfamiljshus i tegel med snötäckt trädgård och anslutande byggnad under vinter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför i hela friden skulle TS prata med en KA för hjälp? För att bli KA går man en 4 dagarskurs helt utan förkunskapskrav, dvs du kan sakna gymnasieutbildning...
 
kalle_lidköping kalle_lidköping skrev:
Så här ser det ut idag, så antar man säger att det sitter ihop med huvudbyggnaden?!
Det där borde gå bygga ut garaget med attefallstillägget. Dock får du se upp med uteplatsen. Den räknas troligen också till byggyta.
 
I bygglovet ovanför har du det du kan förlita dig på, dvs att stora avvikelser tillåtits tidigare i området. Jag har själv en bekant som kom undan med just det arguemntet efter att ha gått in på bygglovsenheten på kommunen med en radda foton på hur grannarnas fastigheter såg ut, en del med bygglov, en del med preskriberade svartbyggen.
 
MöDs domar ligger alla ute på nätet... Från 2012, du får börja leda... Ofta får man vägledning om vad domarna innehåller. Sätt igång :) Läs även igenom domar som är negativa. Då får man en känsla av hur de resonerar....
 
  • Gilla
Tjoa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.