Vi har en liten lada som står intill våran parkering. Där har vi ett mindre garage som jag använder som verkstad. Det är dock väldig kallt men sedan jag skaffade en 9kw fläkt och täppt till öppna springor vid fönster och dörrar så är det mycket bättre. Skulle dock vilja att värmen håller sig kvar lite bättre än vad den nu gör. Så då tänkte jag dels regla ovanför det osilorade taket uppe på loftet eftersom tackhöjden inte tillåter att man gör det under taket.
Tänkte även regla upp längs med väggarna på stenväggarna som är där. Det är rätt tjocka gammla sandstensväggar som är murade och putsade. Putsen har dock lossnat på nästan alla vägar och sandstenen är exponerad. Jag undrtar då hur man ska göra detta ordentligt för att minska risken för mögel och sådant. Ska man bara regla upp sätta dit isolering mellan reglarna och sedan på med OSB och gipsskivor? OSB för att jag tänker att det ska vara lättare att sedan kunna fästa saker på väggarna.
Skulle detta fungera eller bör man sätta någon sorts fuktspärr mellan stenväggen och reglarna? Typ måla något över stenen eller sätta någon sorts plast eller så mellan stenväggen och reglarna?
All el ska sedan sättas externt utanpå väggarna efteråt.
 
Luftspalter mellan isolering och murar.
Plåtreglar eller träregel med distans/kapillärbrytande (ex. tjärpapp).
Ska utrymmet vara konstant uppvärmt så ångspärr (byggplast) innanför OSB-skivan.
Glöm inte heller ventilation.
 
GoForIt GoForIt skrev:
Ska utrymmet vara konstant uppvärmt så ångspärr (byggplast) innanför OSB-skivan.
Jag vill nog ändå varna för att sätta byggplast innanför träreglar som sitter mot en stenvägg (även om de sitter med distanser), oberoende av om utrymmet är permanent uppvärmt eller ej. Det brukar vara ett säkert sätt att få röta i träreglarna. Jag har sett flera exempel på det. Det går för mycket fukt i andra riktningen. Sandsten är nog dessutom extrem i det avseendet. Det bästa är att inte ha organiskt material i närheten av sten.

Om risken för kondens gäller material som tål kondens, t.ex. sten, behöver man ingen ångspärr.
 
J justusandersson skrev:
Jag vill nog ändå varna för att sätta byggplast innanför träreglar som sitter mot en stenvägg (även om de sitter med distanser), oberoende av om utrymmet är permanent uppvärmt eller ej. Det brukar vara ett säkert sätt att få röta i träreglarna. Jag har sett flera exempel på det. Det går för mycket fukt i andra riktningen. Sandsten är nog dessutom extrem i det avseendet. Det bästa är att inte ha organiskt material i närheten av sten.

Om risken för kondens gäller material som tål kondens, t.ex. sten, behöver man ingen ångspärr.
Läste du för fort, eller var jag otydlig?
Jag avsåg plast innanför OSB-skivan, utanför isoleringen, på traditionellt sätt..
 
Tack för svar :)
Det var inte tänkt att utrymmet kommer att vara konstant uppvärmt. Enbart uppvärmning när jag är där och arbetar. Då jag använder en 9kW trefas byggfläkt för uppvärmningen så blir det rätt dyrt att hålla det konstant uppvärmt. Eventuellt så kommer fläkten vara på en tempsensor som håller temperaturen på kanske 10°C konstant och när jag är där och arbetar så kanske jag ökar den till en 15-20°C. Vill dock kunna vara där ute rätt ofta så hoppas att den värme som blir när jag är där ska hålla sig kvar ett tag ifall det är bättre isolerat. Så då kan verktyg och virke klara sig lite bättre vintertid. Kommer även att ha en luftavfuktare där när det är färdigisolerat så att det virke som är där inte ska vrida sig för mycket samt att ej rostskyddade verktyg inte ska rosta.

Det finns även en del små hål där stenar är lösa och det drar in kalluft utifrån då fasaden även den är väldigt sliten. Byggnaden är säkert gjord i början av 1900 talet eller kanske tidigare då dörrarna är knappt 1,90 höga. Det har nog renoverats efter det då det ursprungliga trätaket är täckt med förzinkad plåt. Även garageporten är utbytt av grannen för kanske 20-30 år sedan innan vi bytte till oss den för en bil i slutet av 80 talet. Så den gaveln har lite nyare murbruk och saknar har ingen exponerad sandsten som de andra väggarna. Bör man fylla upp de hål där det drar in kalluft med antingen expanderbart skum eller är det bättre att fylla på med nytt murbruk?

Det finns även ett antal 15x15cm hål genom väggarna som jag tror har varit för ventilation eftersom grannen hade sina hästar där innan. Har tagit och täkt för dem eftersom det blev som jettströmmar genom dem när det blåste. Dessa har en ram av trä som går igenom hela väggen. Det jag eventuellt hade tänkt göra var att ta bort trät som är rätt murket redan och sedan lägga in lite stenar och sedan täcka med expanderbart skum och sedan lite murbruk på på utsidan och insidan så att det inte synns så mycket. Elller bör man ta bara murbruk och täcka över uppfyllnadsstenen? Kommer dock att ha några av dessa öppningar kvar för att kunna använda som ventilation flr att få bort damm, färgångor och få in friskluft så att det inte blir för kvavt. Kommer även att bli ventilation upp mot loftet med kallrasskydd.
Det ena hållet kommer det att placeras den nya elcentralen då våran elektriker ska dra in en ny matning genom den gula elröret som GEAB (Gotlands Energi) la ner samtidigt som de grävde ner den nya huvudmatningen till huset då alla luftburna kablar i området håller på att ersättas med nedgrävda. Så detta måste definitivt täckas för då el och fuktig luft samt ruttet trä inte går bra ihop med elcentraler. Denna vägg är dock den som grannen fixade så det är nytt murbruk där.
Så om jag har uppfattat era svar rätt så ska jag göra färdiga reglväggar som man klär med tjärpapp på sidan som kommer vara mot stenväggen och sedan fäster den i golvet samt takbjälkarna ovanför så att det blir en liten luftspallt mot väggen. Kommer detta att fungera och hur storbör denna luftspallt i så fall vara?
 
Redigerat:
GoForIt GoForIt skrev:
Jag avsåg plast innanför OSB-skivan, utanför isoleringen, på traditionellt sätt..
Så tolkade jag det, även om jag ser att vi använt ordet "innanför" på olika sätt. Jag avser absolut inte att gräla med dig. Jag tycker dina inlägg är konsekventa och rediga. Ditt förslag är enligt regelboken. Vad jag ville säga är att det enligt min erfarenhet ändå kan bli problem just i sådana sammahang. Nu är det ju mest en akademisk fråga eftersom TS inte avser att ha det permanent uppvärmt.
 
J justusandersson skrev:
Så tolkade jag det, även om jag ser att vi använt ordet "innanför" på olika sätt. Jag avser absolut inte att gräla med dig. Jag tycker dina inlägg är konsekventa och rediga. Ditt förslag är enligt regelboken. Vad jag ville säga är att det enligt min erfarenhet ändå kan bli problem just i sådana sammahang. Nu är det ju mest en akademisk fråga eftersom TS inte avser att ha det permanent uppvärmt.
Funderade lite till och redigerade nu mitt förra inlägg och kommer eventuellt ha det lite uppvärmt hela tiden om det går och sedan värma ytterligare när man är där.
Eventuellt så kanske jag även kommer att ha en vedkamin då det redan finns en skorsten på byggnaden. Då den är väldigt gammal och lite skev så är det dock väldigt mycket kanske. Vet ej ifall det ens är möjligt att göra denna brukbar alls enligt brandskyddsreglerna som finns. Skulle dock vara praktiskt att kunna göra det då den uppvärmningen skulle vara billigare än den byggfläkt jag nu enbart använder.

Så då bör jag ha ett lager byggplast mellan reglarna/isoleringen och OSB skivorna och sedan ha tjärpapp innanför reglarna/isoleringen mot stenväggen?
 
J justusandersson skrev:
Så tolkade jag det, även om jag ser att vi använt ordet "innanför" på olika sätt. Jag avser absolut inte att gräla med dig. Jag tycker dina inlägg är konsekventa och rediga. Ditt förslag är enligt regelboken. Vad jag ville säga är att det enligt min erfarenhet ändå kan bli problem just i sådana sammahang. Nu är det ju mest en akademisk fråga eftersom TS inte avser att ha det permanent uppvärmt.
Avsåg inte att gräla heller. Mer för att inte göra frågeställaren osäker. Värderar dina inlägg mycket högt, och följer dina svar med stort intresse.
 
I en lokal utan vatten som man vistas i tillfälligtvis behövs inte någon fuktspärr. Har du dessutom avfuktare så blir det inte sämre. Man skulle kunna bygga en luftsolfångare gör att man i inte får kallare inne än ute.
 
D Daniel 109 skrev:
I en lokal utan vatten som man vistas i tillfälligtvis behövs inte någon fuktspärr. Har du dessutom avfuktare så blir det inte sämre. Man skulle kunna bygga en luftsolfångare gör att man i inte får kallare inne än ute.
Ok så jag behöver inte ha plast mellan isolering och OSB då? Är det inte skydd mot fukten som kommer utifrån som är det fuktspärren är till för eftersom värmen inne i byggnaden skulle leda till att den kalla luften utifrån kondenserar när de möts?
Det där med luftsolfångare har jag även funderat på. Visste inte att det hetta så men har typ sparat på en massa tomburkar ifrån mitt energidrycksberoende som jag tänkte bygga ihop i långa rör och måla svarta och placera under plexi och hänga upp på taket eller den södra gaveln. Hade mest tänkt ha det för att värma upp växthuset lite mera på vår/höst men att använda det för att värma i verkstaden är ju också ett alternativ.
När det gäller vatten så kommer jag ha en stor plastdunk med vatten innifrån för att kunna skölja av händer och verktyg samt för att kunna resa fibrerna i träet så att man kan få en bättre yta efteråt. Den fukten lär dock vad jag tror vara försumbar då avfuktaren kommer att ta hand om den.
 
Redigerat:
Dragon85 Dragon85 skrev:
Är det inte skydd mot fukten som kommer utifrån som är det fuktspärren är till för eftersom värmen inne i byggnaden skulle leda till att den kalla luften utifrån kondenserar när de möts?
Nej, det är precis tvärtom. det är vattenångan i den varma luften som kan kondensera.
 
J justusandersson skrev:
Nej, det är precis tvärtom. det är vattenångan i den varma luften som kan kondensera.
Ok så då är kanske gipsskivorna och väggfärgen på den tillräckligt med fuktspärr eller ska man kanske ha byggplast ändå för att vara på den säkra sidan?
 
Jag tycker du skall undvika byggplast i det hät fallet, men en lösning med helt oorganiskt material är ett alternativ. T.ex. mura upp och putsa en mur av lecasten på insidan.
 
J justusandersson skrev:
Jag tycker du skall undvika byggplast i det hät fallet, men en lösning med helt oorganiskt material är ett alternativ. T.ex. mura upp och putsa en mur av lecasten på insidan.
Att mura upp med lecasten på insidan lär ju vara lite dyrare tror jag. För du menar då att man ska ha lecasten istället för att sätta upp reglar? Skulle det i så fall innebära att man inte behöver ha någon luftspalt mot stenväggen?
 
Då behöver du ingen luftspalt. Du kan sätta en stenullsskiva mellan lecan och den gamla väggen. Fördelen är att du inte använder några organiska material. Det finns ju ganska tunna lecastenar. Putsar du lecan på insidan blir det snyggt. Jag tror inte det behöver bli så mycket dyrare om du gör det själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.