Gammelnörden
Med extra lampor och växter som t ex sallad, som inte har samma krav på solljus, så är ju så klart allting möjligt. Som tidigare nämnt, kan hugade entusiaster driva plantor i en garderob med en ljuslampa och näringslösning, så kan man i princip odla var som helst. Allt beror ju på vilken nivå man avser att resultatet ska möta och om jag gissar rätt så tänker ni inte odla för hela husbehovet året runt och då kan man ju tumma på "odlingsreglerna"...
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Vilka övriga åtgärder har ni tänkt er? Jag menar med tanke på takhöjden och att brädfodringen inte är tät så lär det kosta i storleksordningen 4-5 förmögenheter/år att hålla 8 grader i huvudhöjd vintertid.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Vilka övriga åtgärder har ni tänkt er? Jag menar med tanke på takhöjden och att brädfodringen inte är tät så lär det kosta i storleksordningen 4-5 förmögenheter/år att hålla 8 grader i huvudhöjd vintertid.
Brädfodringen du ser utåt (väggarna) tas ju ner i förmån till fönster.. och fasaden (plåt) som sitter utanför försvinner ju och ersätts med träpanel troligen. Runt fönstren blir det ju vanlig vägg o isolering. Sedan kommer taket till som sagt..

Interiör av ett bygge med markerade strukturer för taket, fönster och väggar, och byggmaterial på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Som kommentar till bilden ovan, så kan jag uppskatta (har inte mätt än) att det är iaf 3.5+ m till nya innertaket i "gropen" .. (när vi satt upp det - där det "rödarosa" strecket är) :)
 
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Med extra lampor och växter som t ex sallad, som inte har samma krav på solljus, så är ju så klart allting möjligt. Som tidigare nämnt, kan hugade entusiaster driva plantor i en garderob med en ljuslampa och näringslösning, så kan man i princip odla var som helst. Allt beror ju på vilken nivå man avser att resultatet ska möta och om jag gissar rätt så tänker ni inte odla för hela husbehovet året runt och då kan man ju tumma på "odlingsreglerna"...
Vi odlar mycket chili (framför allt på årsbasis, men det är ju en platsfråga..). I år har vi planterat 48 st haha :) och jag har inte börjat plantera blommorna, tomaterna.. gurkorna än :)

Så framför allt är det ett odlingsområde på våren, övervintring på vintern (ev lite salladssådd, och troligen är vi ju för nyfikna.. så vi kommer prova annan vintersådd också om vi kan).. men vi vill som sagt att tomaterna, gurkan och chilin ska trivas därinne sommartid också.. (så vi slipper bygga ett växthus till ute)

Vi har ett litet växthus ute, land.. och ett 30 tal pallkragar.. så vi gillar att pyssla o odla (y)
 
Vad roligt att det finns andra än mig som också vill bygga växthus i ladan istället för utanför! Varför inte nyttja befintlig byggnad! Jag har kollat lite på din ritning och jag fick tipset för mitt bygge att försöka hitta en uppvärmningskälla som inte är dyr, och möjligt till passiv uppvärmning av växthuset är det mest ultimata och försöka återvinna vatten i olika former.

Jag går själv i två olika tankar, att antingen bygga ut på befintliga huset (jämte badrummet för att nyttja fukten därifrån i själva växthuset i rummet bredvid) alternativ i slutet av ladan ha en två våningsväxthus med genomskinligt tak och glas åt alla håll och riktningar samt hönshus som ansluter till växthuset (gratis gödsel). Du bör försöka beräkna soltimmar växterna får med de fönster du nu tänkt ha, och om det är tillräckligt under den säsong du tänkt odla i växthuset. Det finns en del bra böcker om detta och en del på youtube oxå, beroende på vad ni vill ha. Kan tyvärr inte hjälpa er med konstruktioner etc.. Lycka till!
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
N Nathalie Jakoby skrev:
Vad roligt att det finns andra än mig som också vill bygga växthus i ladan istället för utanför! Varför inte nyttja befintlig byggnad! Jag har kollat lite på din ritning och jag fick tipset för mitt bygge att försöka hitta en uppvärmningskälla som inte är dyr, och möjligt till passiv uppvärmning av växthuset är det mest ultimata och försöka återvinna vatten i olika former.

Jag går själv i två olika tankar, att antingen bygga ut på befintliga huset (jämte badrummet för att nyttja fukten därifrån i själva växthuset i rummet bredvid) alternativ i slutet av ladan ha en två våningsväxthus med genomskinligt tak och glas åt alla håll och riktningar samt hönshus som ansluter till växthuset (gratis gödsel). Du bör försöka beräkna soltimmar växterna får med de fönster du nu tänkt ha, och om det är tillräckligt under den säsong du tänkt odla i växthuset. Det finns en del bra böcker om detta och en del på youtube oxå, beroende på vad ni vill ha. Kan tyvärr inte hjälpa er med konstruktioner etc.. Lycka till!
Jag tycker också så, varför inte försöka nyttja de ytorna man har.. det är tråkigt när det bara blir en avlastningsyta som inte används till något. Iof perfekt skrotrum.. men jag vill inte samla grejer bara för att.. det ska användas (iaf inom en 10årsperiod hehe) inte bara förvaras..

Det är just det där med soltimmarna som är lurigt, om jag inte tror att solen räcker till.. så är det ingen vits att kasta ut mer pengar än nödvändigt på rummet.. (köpa massa extra fönster osv). Men om jag tror på att ljuset räcker till för att växterna ska trivas.. så är det värt några kronor till.. (så att säga).

Men hur vet man att det är tillräckligt *suck* :)
 
Lite mer info om tankar..

- Fönstren vi planerat sätta in kommer vara "vanliga" fönster, flertalet av dem icke öppningsbara (når dem ju inte iaf haha).. isolervärde 1.x (vet inte riktigt vilken modell än).

- Innertaket kommer vitmålas för att reflektera in mer ljus..

- Muren kommer inte isoleras, utan får vara som den är.. runt fönster och vägg i övrigt kommer det isoleras och sättas väggmaterial som si bör..

- Golvet är tänkt att behållas som det är (betong), ev bygga/gjuta upp några fåror med klinker i längs vägg.. och ev dräneringsrör.. för vattningsvänligt område (till växterna)

- Värmekälla funderas det fortfarande på.. även kök/matdel ovanför (andra halvan av logen) behöver värmekälla.. kikar både på pelletskamin/panna.. luft luft med dubbla enheter och luft/va panna.. (ja, allt möjligt, men nån form av värme vankas där)

- Ventilationen är en stor fundering också.. (gäller tyvärr för hela jäkla huset, några hundra kvadrat till). Men utrymmena är iaf separerade så det går att välja lite..
 
Fulkemisten
Jag har några helt vilda idéer och övriga synpunkter på hela grejen.

- Ni behöver troligen öppningsbara fönster. Eller annat sätt att öppna del av vägg. Det kommer annars att bli sjukt varmt på sommaren. Det finns automatiska temperaturstyrda öppnare för växthus som man inte behöver nå.

-Att det är så mycket mur och betong kommer att vara bra då det hjälper till att hålla temperaturen jämnare, stenmaterialet kommer att värmas på dagen och släppa ifrån sig värmen på natten. Jag skulle överväga att gjuta en ny platta en halvmeter upp och fylla med makadam under för att kunna blåsa ned luft från taknivå i detta "magasin" och kyla/värma beroende på behov. Googla på "heat sink greenhouse" eller "thermal mass heating". Typ.

-Ett annat sätt hatt hålla kvar värme och jämna ut är att ställa in ett par oljefat eller famartankar med en större buffert vatten för bevattning, dessa kommer att fungera likadant för att hålla temperaturen jämn. Vill man gå helt bananas i framtiden så skulle jag personligen kolla på ett system med akvaponik (aquaponics, sjukt värt att googla i växthussammanhang) där växter och vattenlevande djur samverkar med vad som verkar helt sjuk avkastning skördemässigt. Jag gillar kräftor.

-Uppvärmning hade jag kört med pelletskamin, särskilt om man kan värma upp ett stort magasin under golvet. Googla "rocket mass heater".

Här är en länk till en tjomme i staterna eller kanada som har ett helt otroligt coolt växthus som man kan sno idéer från.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Jag har några helt vilda idéer och övriga synpunkter på hela grejen.

- Ni behöver troligen öppningsbara fönster. Eller annat sätt att öppna del av vägg. Det kommer annars att bli sjukt varmt på sommaren. Det finns automatiska temperaturstyrda öppnare för växthus som man inte behöver nå.

-Att det är så mycket mur och betong kommer att vara bra då det hjälper till att hålla temperaturen jämnare, stenmaterialet kommer att värmas på dagen och släppa ifrån sig värmen på natten. Jag skulle överväga att gjuta en ny platta en halvmeter upp och fylla med makadam under för att kunna blåsa ned luft från taknivå i detta "magasin" och kyla/värma beroende på behov. Googla på "heat sink greenhouse" eller "thermal mass heating". Typ.

-Ett annat sätt hatt hålla kvar värme och jämna ut är att ställa in ett par oljefat eller famartankar med en större buffert vatten för bevattning, dessa kommer att fungera likadant för att hålla temperaturen jämn. Vill man gå helt bananas i framtiden så skulle jag personligen kolla på ett system med akvaponik (aquaponics, sjukt värt att googla i växthussammanhang) där växter och vattenlevande djur samverkar med vad som verkar helt sjuk avkastning skördemässigt. Jag gillar kräftor.

-Uppvärmning hade jag kört med pelletskamin, särskilt om man kan värma upp ett stort magasin under golvet. Googla "rocket mass heater".

Här är en länk till en tjomme i staterna eller kanada som har ett helt otroligt coolt växthus som man kan sno idéer från.
Vilda idéer och tips/trix mottages tacksamt, det är så man själv får nya tankebanor.. (sen förverkligar man väl inte allt man varken tänker eller läser.. men det är ju en annan sak hehe)

Vi kommer ha öppningsbara fönster i två riktningar.. men som du kanske såg på "ritningen" (min fina...) så kommer det vara två fönster på höjd och jag tror inte båda fönsterraderna behöver kunna öppnas.. sedan måste man ju tänka till lite mer för det är vanliga villafönster som kommer sättas in.. funkar dessa öppnare även på sådana tro?

Sedan kommer det finnas öppningsbara dörrar på en av väggarna iaf (vet bara inte vilken än så länge).

Muren tror jag kommer göra gott, eftersom den ena väggen är söderläge och skulle annars lätt bränna bladen mitt på dagen. Så muren kommer nog skydda dem, samtidigt som den samlar värme (den är svartmålad på utsidan..)

Vi vill ju eg inte gjuta upp mer.. för vi vill gärna ha 3 m i takhöjd så att gurkan kan klättra fritt och tomaterna likaså (även om man kan böja ner dem under tillväxten blir de ju en 6 m långa.. om man låter dem)..

Det där med vattentankar har jag funderat på.. men det beror lite på hur vi väljer värmekällan.. (men i övrigt så är ju tankarna bra för bevattning också..) :)

akvaponik.. är det sånt där kretsloppssystem.. med fisktankar.. där vattnet åker i rännor och filtreras/gödslas.. innan de åker tillbaka runt till växterna? (såg ett program om sånt.. på youtube tror jag det var)

.. du glömde nog länken? :)

Tack för inputs (y)
 
Fulkemisten
Ja. Glömde länken.
 
  • Gilla
En_som_skriver_här
  • Laddar…
Fulkemisten
Funkar säkert med öppnare och vanliga fönster. De där öppnarna brukar gå att ställa in på vikt och de är ofta tänkta att lyfta ett fönster uppåt och inte utåt/åt sidan då det ju blir mindre belastning.
Ju mer massa man har desto mer värme kan man lagra och ju mer jämn temperatur får man. Ni kan ju alltid i efterhand gräva ett energilager utanför om det går. Annars är vatten sjukt bra för att lagra värme i - 4,2 kJ/kgC jämfört med betong/sten som har 0,8 till 1,3 kJ/kgC.
 
Snigla Snigla skrev:
Det är just det där med soltimmarna som är lurigt, om jag inte tror att solen räcker till.. så är det ingen vits att kasta ut mer pengar än nödvändigt på rummet.. (köpa massa extra fönster osv). Men om jag tror på att ljuset räcker till för att växterna ska trivas.. så är det värt några kronor till.. (så att säga).

Men hur vet man att det är tillräckligt *suck* :)
Det jag gjorde inför växthusbygget på tomten var att jag satte upp en pinne och mätte under en dag när solen nådde dit på morgonen och när den gick ned. (Ungefär som ett solur) Jag har fastnat i min egen kalkyl då jag vill ha ett passivt växthus när det kommer till att reglera värme etc. Har -35 om vintrarna och vill kunna odla året om. Är inte orolig över soltimmarna där jag tänkt bygga i ladan (soltimmar från morgon till kväll.) Det är lagringen av värme man vill ha..
 
För att gå lite vid sidan om ämnet (men bara lite):
Vad jag förstår behövs näring, vatten, (sol)ljus och värme för att det skall växa bra.
Men kommersiellt tillför man ju också CO2, koldioxid, livets gas :)
Och förr satte man ofta in en eldstad i växthuset, inte framförallt för värmen, utan för att öka koldioxidhalten så det skulle växa bra. Förbränningsgasen leddes alltså inte ut genom en skorsten.
Blir lite som att prata med blommorna inne på fönsterbrädan :)

Någon som provat detta i sina hobbyväxthus?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.