Satt och funderade en bra stund på vilken kategori av forumet jag skulle lägga in denna tråd i. Skulle passa bra i flertalet, då den korsar alla möjliga gränser.. Men beslöt mig för att vi provar här först!

PROJEKTET / FRÅGAN:
Vi har en stor loge som vi funderat lite på vad vi vill göra med under några år.. och vi tror vi har insett vad vi vill göra :) Nu är det dags att fundera lite mer på djupet, kolla lite priser.. byggteknik.. behov osv. Dvs möjligheten till att förverkliga tanken (om det ens är "rimligt möjligt")

Vi gillar att odla egna saker (chilisar, tomater och allt annat..) och vi hade planerat att bygga ett växthus utanför huset/logen egentligen.. men nu vill vi istället flytta in odlingsmöjligheten in i huset..

Folk kommer visserligen inte tro vi är kloka men det bjuder vi på!

Vi börjar med en "bild" på utrymmet ifråga:

Ett ruffigt och rymligt inomhusutrymme i en loge med betonggolv och träreglar som föreslås omvandlas till ett odlingsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tanken är.. att odlingsrummet/växthusdelen.. ska vara nere i "gropen".
Hela utrymmet därnere ska dediceras till odlingar..

Om ni ser till vänster i bilden så har nån hackat bort en vägg (ev mur).. och där tänkte vi sätta upp en ny vägg (troligtvis mura ett par lager leca och sedan fönster ner mot odlingsrummet) + minst 4 stolpar till att hålla upp nya innertakets/golv regelverk (vi har inte räknat på bärighet osv än).

Sen syns det lite dåligt, men innertaket kommer att gå precis "ur bild".. precis ovanför det uppenbara ramverket man ser på väggen (där "snesträvan" slutar typ). Taket kommer fortsätta rakt över hela logen så vi får en inspekterbar "vind" däruppe.. (plus att rummen vi gör iordning, under, inte blir påverkade om vi måste byta yttertak framöver..).

Ramverket i väggen kommer såklart stå kvar, men kommer tömmas på det gamla kvarvarande virket och istället kommer vi isf sätta in glas/fönster där, i båda facken.. (uppskattar att fönstren kan vardera vara ca 1 m i höjd i varje "fack", dvs 2 fönster på höjd)

Nu till de stora frågorna..

1 - Kommer utrymmet att bli tillräckligt ljust för växterna? Det är "söderläge" på den sida stallfönstret sitter (det var utanför det fönstret vi tänkt bygga vårt ursprungliga växthus, just pga läget). Och vid lecaväggen därnere är det morgonsol. (+ någonstans ska vi också ha glasdörrar ut, vilket också kommer generera extra ljusintag)

2 - Hur fuktigt ska man hålla det i ett odlingsrum egentligen? Vi vill tänka till lite innan - när det kommer till ventilation osv. Varken huset eller växterna ska behöva må dåligt..

Är idén helt knäpp? Är det någon som tror att det är genomförbart, med både plånboken i behåll.. mentala hälsan och rent odlingsmässigt?

Med vänlig hälsning, Sandra
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Jag har inget konstruktivt att komma med, men ett glatt tillrop ska ni få, detta ska följas med intresse!
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
tommib
Du ska bygga ett, hm, växthus. Inne i en byggnad istället för utanför.

Det finns ett flertal sidor som behandlar hm, diskret, odling inomhus. Flashback är ett bra ställe att börja på :)

Lycka till!
 
  • Gilla
lordi och 6 till
  • Laddar…
Kanske kan läsa lite förundersökningsprotokoll från beslagtagna odlingar och få inspiration?
:rofl:
 
  • Gilla
maxmsm och 2 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Du ska bygga ett, hm, växthus. Inne i en byggnad istället för utanför.

Det finns ett flertal sidor som behandlar hm, diskret, odling inomhus. Flashback är ett bra ställe att börja på :)

Lycka till!
Visste inte om jag kunde kalla det ett växthus, när det var inomhus haha. Vinterträdgård kanske är mer korrekt? :)

Sen den där diskreta odlingen, behöver inte vara så diskret ;)
 
  • Gilla
intrestin och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Kanske kan läsa lite förundersökningsprotokoll från beslagtagna odlingar och få inspiration?
:rofl:
haha, va fan jag ska inte odla SÅNT :p:cool:
 
T tarevarg skrev:
Det finns andra som har gjort liknande projekt, googla på det :) Bra ide, på alla sätt. En länk kommer här. [länk]

Tack för länken, ska kika :)

Har man utrymme kan man ju ta tillvara på det, på många sätt.. och vi hade redan planerat ett kök o matplats på andra halvan av logen (just för att tillbereda våra grödor och ha skördefest i haha) :) blir ju perfekt att ha odlingarna nära..
 
Snigla Snigla skrev:
Är idén helt knäpp? Är det någon som tror att det är genomförbart, med både plånboken i behåll.. mentala hälsan och rent odlingsmässigt?
Misstänker att ni planerar att odla sånt son ni inte vill skall synas utåt, medicinskt nånting :cool:
Så lite lampor behövs säkert.
Men även t.ex. tomater behöver väl mer av både ljus och värme än ni får där nere i källargropen?
 
  • Gilla
intrestin
  • Laddar…
tommib
Rent praktiskt är det säkert inget problem att odla som du tänkt dig. Bygg ett växthus inne i huset och ordna med fönstren som du skriver så blir ljusinsläppet troligen tillräckligt. Om det inte blir det så kan man komplettera med några fler fönster eller med lampor. De där sidorna du hittar via flashback är väldigt bra, grabbarna som håller på med sånt är väldigt skickliga på att optimera sina skörder, så att säga.

Jag har själv länge drömt om en vinterträdgård men det kommer tyvärr inte gå att realisera i huset vi har nu.
 
Gammelnörden
En vinterträdgård är definitionsmässigt inte en plats man primärt odlar växter, utan vinterförvarar, för att upprätthålla växtcykeln hos känsliga växter och mindre träd.

Om förutsättningarna lämpar sig för odling beror helt på vilka växter ni tänker odla, eftersom växter har olika behov av ljus, temperatur och luftfuktighet. Vidare är det också nödvändigt att veta om ni tänker odla hela året runt, då det ställer andra krav på "växthuset" för att möta växternas behov. Till exempel placeras ett växthus med hela glasväggar helst med längsaxel i östlig-västlig riktning, för att minimera skuggning och ta tillvara på så mycket solljus som möjligt vintertid då solen står lågt.

Ni får bedöma utifrån dessa kriterier om ni tror att utrymmet kan passa för odling. Jag tror att konventionell året-runt-odling kan bli problematisk, men akvaponik-odling ("fisk och växter i symbios") med växtlampor skulle kunna vara en kul idé, om utrymmet värms upp.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
En vinterträdgård är definitionsmässigt inte en plats man primärt odlar växter, utan vinterförvarar, för att upprätthålla växtcykeln hos känsliga växter och mindre träd.

Om förutsättningarna lämpar sig för odling beror helt på vilka växter ni tänker odla, eftersom växter har olika behov av ljus, temperatur och luftfuktighet. Vidare är det också nödvändigt att veta om ni tänker odla hela året runt, då det ställer andra krav på "växthuset" för att möta växternas behov. Till exempel placeras ett växthus med hela glasväggar helst med längsaxel i östlig-västlig riktning, för att minimera skuggning och ta tillvara på så mycket solljus som möjligt vintertid då solen står lågt.

Ni får bedöma utifrån dessa kriterier om ni tror att utrymmet kan passa för odling. Jag tror att konventionell året-runt-odling kan bli problematisk, men akvaponik-odling ("fisk och växter i symbios") med växtlampor skulle kunna vara en kul idé, om utrymmet värms upp.
Oavsett vad vi nu ska kalla det.. så är tanken att det även blir vinterförvaring och vårsådd.. sen finns ju drömmen om att kunna odla sallad där året om så att säga.

Kommer kunna komplettera med en del växtbelysning också.. och tanken är att utrymmet ska kunna hålla "give-or-take" minst (beroende på vad vi vill göra där..) 8 grader även under vintern.

Angående ljuset, så var det ju därför jag kastade ut frågan härinne.. för att försöka få nån "bild" över hur ljust det kan tänkas bli och hur mycket ljus de kan behöva.. (om det räcker eller inte)

Som sagt, hela väggen mot söderhållet kommer bestå av glas/fönster.. MEN, vi har ju grundmuren som är hög också.. det är en svart stenmur som genererar lite värme.. men den är ju i vägen för att plantorna ska få direkt solljus.. men å andra sidan så måste vi skugga annat som står där.. för solen blir för stark (så det kanske rent av kan vara gynnsamt?)

Solen verkar (vi kollade lite inför växthuset vi tänkte bygga innan) stå emot väggen idag (minst halva) till eftermiddagen (16 taget) sen börjar huset i sig själv skugga lite. Men det är fortfarande ett relativt fritt läge (bor på landet med åkrar runt om).
 
Ljus är väl A och O för plantor och växter? Ju mer ljusintag ni kan skapa desto bättre antar jag. Kan ni inte öppna upp för fler fönster?
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Misstänker att ni planerar att odla sånt son ni inte vill skall synas utåt, medicinskt nånting :cool:
Så lite lampor behövs säkert.
Men även t.ex. tomater behöver väl mer av både ljus och värme än ni får där nere i källargropen?
Haha... jaja.. ;) förutom det där onämnbara..

Värme kommer nog inte vara nått problem, vi ska ha värmekälla.. men vi har fortfarande tänkt att ha runt 10 kanske på vintern.. (om vi inte får för oss att odla nått på vintern, som kräver mer). Och för att driva småplantorna på vårsådden.. så kommer belysningen vi har idag finnas att tillgå (minst, har vi utrymme så köper vi nog till fler lampor/lysrör..)

Jag har fortfarande en tomat kvar i matsalen härhemma sen förra året.. ska klippa den igen och börja ge den näring.. ska bli kul och testa om den startar om och ger frukt (blommade innan jul, men blev ingen frukt).. den har ingen belysning mer än att den står nära ett fönster :)
 
bonnier bonnier skrev:
Ljus är väl A och O för plantor och växter? Ju mer ljusintag ni kan skapa desto bättre antar jag. Kan ni inte öppna upp för fler fönster?
Lite svårt att förklara (alltså i mitt ursprungliga inlägg).. men klottrade lite på bilden själv och hoppas det förklarade min tanke lite iaf..

Renoveringsprojekt i lada med markerade områden för fönster i gult och dörrplaceringar i blått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De gula rutorna är där vi tänkt fylla i med fönster, sen kommer det såklart vara lite "trä" emellan varje fönster också.. beror ju på lite vilken sorts fönster vi väljer / storlek osv.. (men så mycket glas vi får in)..

De blåa duttarna är bara ev ställen där vi ska sätta en dörr ut (inte alla tre) :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.